båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• båt

Jag ska skaffa en 4,5m glasfiberbåt och slänga ner den i en sjö ute i ingenmansland. Problemet är att det kommer behövas ca4pers för att sjösätta och ta upp båten. Jag kan inte fixa 4 pers som hjälper mig med det förutom när jag ska sjösätta på våren och ta upp den på vintern. vilket betyder att den kommer ligga i vattnet halva året. Jag undrar om man kan göra nått för att den inte ska slå emot stenar och botten pga vind och vågor under de ca 150-200dagrna/år den liger i vattnet så att den håller längre. Jag kan nog inte släpa upp den på stranden då det bara finns en liten där och jag kan inte "hawga" den.

Finns det nått man kan göra för att skydda båten? eller är det bättre att ställa den i en lite sämre sjö med hamn (mälaren)

Har du tänkt på trailer?

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
      Jag ska skaffa en 4,5m glasfiberbåt och slänga ner den i en sjö ute i ingenmansland. Problemet är att det kommer behövas ca4pers för att sjösätta och ta upp båten. Jag kan inte fixa 4 pers som hjälper mig med det förutom när jag ska sjösätta på våren och ta upp den på vintern. vilket betyder att den kommer ligga i vattnet halva året. Jag undrar om man kan göra nått för att den inte ska slå emot stenar och botten pga vind och vågor under de ca 150-200dagrna/år den liger i vattnet så att den håller längre. Jag kan nog inte släpa upp den på stranden då det bara finns en liten där och jag kan inte "hawga" den.

Finns det nått man kan göra för att skydda båten? eller är det bättre att ställa den i en lite sämre sjö med hamn (mälaren)
      Jodå fyra saker behövs bojsänke samt boj och en länspump med batteri (som du måste ladda med jämna mellanrum beroende på nederbörd)
      Kolla annars Biltema katalogen finns precis vad du behöver för att bygga en uppdragningsbar ramp winchar och hela kittet kölrullar osv lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

pproblemet med trailer är att marken runt sjön är full av trän och man kan inte komma fram med en trailer (tyvärr).

Jag fick riktigt bra tips här och på pm. Jag vet inte om jag får ha en såndär boj i sjön, jag fr fråga klubbens ordförande. Men att byga en "biltema ramp" låter bra. Jag väntar även på svar på pm angående en enklare version..

Tack alla

(Nu får någon svara i min dosapiombotråd oxå )

Kommentera

Som sagt en enkel ramp blir nog bäst, bygg den i två sektioner med två kölrullar/Sidostöd (finns på CO, BT elelr Jula, sen några 45X95mm ttryckreglar stående med tvärslag undertill) på varje så blir det lättare att flytta för när Du dragit upp båten så att den sektionen närmast vattnet är fri så flytta den så den ligger framför den som båten står på och dra upp båten en bit till, kan ju bli högvatten även i en insjö om det blir en regning sommar.

Välj en båt med dyvika i aktern, om Du inte hittar en sån båt så montera det helst dubbla så behöver Du bara ha baklut på båten och skruva ur dyvikorna så blir den självlänsande och inga problem med att den blir överfull eller slås sönder, samt inget behov av batterier.

Kommentera

Har kollat lite på biltema och jag kna inte lista ut vad jag behöver.... de har bojen men inget ankare till den.

Jag tror att det bästa blir att ta och gräva ett "v" i marken och ha 2 träskivor i och dra upp båten där. Men det lär bli djävligt jobbigt, marken är fylld med sten i alla möjliga storlekar. Men tror ni att det funkar? tror ni att markägaren eller fiskeklubbens administration kan bli sur(a)?

Kommentera

3 stockar, bygg ett V utav dom... dra upp båten med en vinsch ?
              Jag kan plåta den varianten imorrn (om du vill se hur jag menar)
              Skriv in din signatur här >> d'oh?

Kommentera

Ursprungligen postat av ramsis_iv Visa inlägg
                Har kollat lite på biltema och jag kna inte lista ut vad jag behöver.... de har bojen men inget ankare till den.

Jag tror att det bästa blir att ta och gräva ett "v" i marken och ha 2 träskivor i och dra upp båten där. Men det lär bli djävligt jobbigt, marken är fylld med sten i alla möjliga storlekar. Men tror ni att det funkar? tror ni att markägaren eller fiskeklubbens administration kan bli sur(a)?
                om jag vore markägaren skulle jag bliva mäkta imponerad av att någon ens tänkt tanken på att bygga något på min mark utan att fråga

Kommentera

mm, det är bäst att fråga. Men sanningen är ju at om han bryt sig så är det bara för att han inte har nått att göra med sin tid....

Jag ser gärna bilder senare. Man kan nog göra nån ramp liknande grej utan att "förstöra" marken.

Kommentera

Grundtips ett se till att du har tillstånd för det du tänker göra av markägare ifråga resten är enkelt och lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka