Utvärdering av Quicksilver 355 och 410...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utvärdering av Quicksilver 355 och 410...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utvärdering av Quicksilver 355 och 410...?

Är det någon som har erfarenhet av dessa båtar. Dom verkar vara ett bra alternativ för att snabbt kasta upp på ett biltak för att bege sig ut på mindre sjöar. Berätta om du vet något om dessa båtar!

Ha en bra dag!
    Claes

Hej.

Utvärdering av Linder 410 (modell äldre början på 90 talet)

Jag gillar verkligen aluminiumbåtar, man behöver inte vara lika försiktig som med en plastbåt när man skall dra upp båten osv. Dom är verkligen styktåliga, jag har en äldre modell av 410:an och fick i år silikonera om aktern då det började läcka in en del. Men det var lätt fixat.
    Det är heller inga problem att ro båten.

Det som kan vara negativt är att dom är lika lätta i vattnet som på land, det räcker med andra ord lite blåst för att det skall bli besvärligt att hålla stadig kurs. Jag har en ny 4hk 4takts yamaha till båten, jag kommer upp i runt 6 knop om jag har 3 i båten, men åker man själv så stegrar sig bara båten, vilket gör att du ser ingenting framåt samt förlorar fart. Men båda dessa negativa saker fixar man lätt genom att placerar något tungt i fören. (oftast en kompis)

Jag gillar båten skarpt, och skulle jag köpa en ny mindre "roddbåt" i dag så skulle det helt klart bli en Linder 410 eller en 440. Men nästa år så kommer vi väl förhoppningsvis köra båten på trailer, det är ett jävla "meck" när man skall trolla osv, hela bilen är full med grejer. Läs gärna vad jag skrev i tråden jämte.

MvH Henrik

Har du några frågor så skall jag försöka svara på dom så gott det går.
    Senast ändrad av _bagarn_; 2008-08-14, 15:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av _bagarn_ Visa inlägg
      Hej.

Utvärdering av Linder 410 (modell äldre början på 90 talet)

Jag gillar verkligen aluminiumbåtar, man behöver inte vara lika försiktig som med en plastbåt när man skall dra upp båten osv. Dom är verkligen styktåliga, jag har en äldre modell av 410:an och fick i år silikonera om aktern då det började läcka in en del. Men det var lätt fixat.
      Det är heller inga problem att ro båten.

Det som kan vara negativt är att dom är lika lätta i vattnet som på land, det räcker med andra ord lite blåst för att det skall bli besvärligt att hålla stadig kurs. Jag har en ny 4hk 4takts yamaha till båten, jag kommer upp i runt 6 knop om jag har 3 i båten, men åker man själv så stegrar sig bara båten, vilket gör att du ser ingenting framåt samt förlorar fart. Men båda dessa negativa saker fixar man lätt genom att placerar något tungt i fören. (oftast en kompis)

Jag gillar båten skarpt, och skulle jag köpa en ny mindre "roddbåt" i dag så skulle det helt klart bli en Linder 410 eller en 440. Men nästa år så kommer vi väl förhoppningsvis köra båten på trailer, det är ett jävla "meck" när man skall trolla osv, hela bilen är full med grejer. Läs gärna vad jag skrev i tråden jämte.

MvH Henrik

Har du några frågor så skall jag försöka svara på dom så gott det går.
      Finns "förlängare" till rorkulten som gör att du utan prob kan sitta på mitttoften och köra, en polare med 410 kör så och det funkar helt ok.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Finns "förlängare" till rorkulten som gör att du utan prob kan sitta på mitttoften och köra, en polare med 410 kör så och det funkar helt ok.
        Ja just det finns det, linder vet jag säljer det, men det finns väl på fler ställen.

Kommentera

Kanon

Tack för svaret Bagaren.

Kommentera

Quicksilver 410

Jag har en Quicksilver 410 och är helnöjd.
            Den är lätt och har en, för småbåtar, ovanlig stabilitet.
            Ror man den i sidovind eller motvind går båten rakt fram utan att kursen böjs av.
            Quicksilver 410 tar också vågorna ganska bra utan att det stänker in i båten när man går mot vågorna, till skinad mot tex linder 355.
            Jag har varit ute i rätt höga vågor ( mjörn och havet) utan att stöta på problem.
            I små sjöar räcker det med en 30 lbs elmotor och på större sjöar ger en 3 hk motor rätt hyglig fart.
            Själv har jag satt på en 9,9 hk motor på min Quicksilver 410 vilket gör att den planar på halv gas även om den är fullpackad.
            Med två man och en massa last gör den 20 - 25 knop på full gas.

Kommentera

Att ha på biltaket

Aborrmaster tack för värdefull info, har du 410:an på biltaket? Skulle du själv klara av att ta den ifrån bil till sjö om avståndet vore c:a 50 m?

Kommentera

På biltaket.

Jo jag trastporterar min båt på biltaket, på ett takräcke som jag själv har byggt.
                Takräcket är gjort i aluminium som jag har satt på 5mm glidplast på.
                Det skyddar båten och gör lastningen lättare, jag behöver bara få upp fören på det bakersta takräcket sedan skjuter jag upp båten på taket.

När det gäller längre sträckor mellan bil och vatten så har jag gjort en tvåhjulig vagn som jag kan köra båten på.
                Vagnen är liten, den går lätt ner i bakluckan på min micra, och helt vattentålig.
                Med båten + motor (30 kg) på vagnen kan jag med en hand lätt köra iväg med båten som om den var en skottkärra.
                Vagn och båt kör jag sedan rakt ner i vattnet, när båten flyter lossar jag två krokar och plockar upp vagnen.
                När båten skall upp skjuter jag in vagnen under båten, medan båten ligger i vattnet, fäster två krokar och drar sedan upp båt med motor och allt.

Tilläggas skall att hjulen på vagnen är av plast, inte luftfyllda, och dom har en bred "sula" så att dom inte sjunker ner i tex sand.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka