Buster L vs Ockelbo B16 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster L vs Ockelbo B16

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Blohm Visa inlägg
    Lite off topic bara.

Rospigg du har både rätt och fel i att båten är felkonstruerad. Det beror precis på vad du ska ha båten till. En båt med vasst förskepp kommer alltid att mer eller mindre dyka in i nästa våg i medsjö beroende på hur stora vågorna blir. Jag håller fullständigt med dig om att Buster L absolut har ett väldigt vasst och lågt förskepp som ger mindre bärighet när man surfar ner i vågdalen i medsjö.. Det gör självklart båten mindre sjövärdig i högre sjö. Samtidigt går det bra att köra fort i medelhögsjö utan att det för den delen stampar.
    Buster är absolut inte ensamma om det här problemet det finns ett flertal andra båtar som är konstruerade på ett liknande sätt. Hur många anytec har inte legat på havets botten pga ett allt för vasst förskepp. De har dock inte ändrat nåt på sin skrovform, de har däremot lagt in flytelement så att inte båten sjunker längre. Det handlar lite om sunt förnuft om hur mycket båten är gjord för att klara.

Det jag vill förmedla är att det beror helt och hållet till vad man ska båten till. Är du en sommarstuge ägare som inte kör i så hög sjö och vill åka fort och bekvämt är Buster en jättebra båt. Ska man som Rospigg ha båten till att ge sig ut på öppet hav i grov sjö och trolla så är varken den gamla eller nya skrovformen på Buster L nåt att ha.
    Jag är fullständigt medveten om det förhållandet Du nämner med vassa och låga föskepp och Du har helt rätt i det, vad jag inte kan acceptera med Buster L är att den visar såna tendenser inomskärs i medelgrov medsjö ca 10m/s och dryga ½metern vågor det är underkänt i mina ögon!!

Hade innan L.en en Buster RS som kördes i 14 säsonger och åtskilliga gånger i klart hårdare väder bla en oavsiktlig hemfärd över Öregrundsgrepen i NO styv kuling och den uppvisade inte några tendenser till att dyka inte heller vid de hundratals ovädersturer den gjorde och min säsong är från islossning till isläggning och jag är inte den som skyggar för lite hårt väder men med förnuft och respekt för havets krafter.

Har under åren kört Bustrar av modellerna. Sun, RS, Big, M, L, XL och XXL och det är bara L som visat dessa brister, på min direkta fråga till Fiskars högste produktansvarige så erkännde han efter vissa påtryckningar att de kände till problemet men att ingen återkallning eller allmän varning var planderad då det var för Dyrt, dessutom skulle det åtgärdas from -04 men jag känner till flera fall med nyare L som gjort samma sak och även flera av samma typ som min -01 som gjort det så den är felaktig!

En båt ska bete sig konsekvent även om den inte är bra så ska den vara konsekvent dålig så man kan beräkna dess uppförande, L är inte konsekvent utan den funkar en obestämd tid under samma förhållanden för att sedan under samma förhållanden utan förvarning helt ändra beteende, det är vad som gör den farlig, vet man att båten konsekvent dyker i medsjö över en viss nivå så kan man ju undvika det!

Nej jag kan inte med gott samvete rekomendera någon att köpa en Buster L för någon användning, vad gäller Anytech så är det coola finvädersbåtar som inte ska köras i hårt väder eller hög sjö, detta har jag påpekat för Stig på Anytech både när jag besökte varvet (bor ju i Öregrund) och när vi talades vid på Älvsjömässan och han kunde inte förneka dess problem och lösningen blev som Du skrev flytelement som hindrar att båten sjunker när den dyker och tar in vatten vilket den kommer at göra förr elelr senare, men det löser inte orsaken det kan bara en omkonstruktion göra!!

Kommentera

Är inte en Crescent 465 ett bra allternativ? Ofta billigare och en bra båt?

Kommentera

Crescent 465 (njurbältesbåten) duger gott när det inte går för hög sjö.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 825 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka