Ursprungligen postat av Blohm
Visa inlägg
Hade innan L.en en Buster RS som kördes i 14 säsonger och åtskilliga gånger i klart hårdare väder bla en oavsiktlig hemfärd över Öregrundsgrepen i NO styv kuling och den uppvisade inte några tendenser till att dyka inte heller vid de hundratals ovädersturer den gjorde och min säsong är från islossning till isläggning och jag är inte den som skyggar för lite hårt väder men med förnuft och respekt för havets krafter.
Har under åren kört Bustrar av modellerna. Sun, RS, Big, M, L, XL och XXL och det är bara L som visat dessa brister, på min direkta fråga till Fiskars högste produktansvarige så erkännde han efter vissa påtryckningar att de kände till problemet men att ingen återkallning eller allmän varning var planderad då det var för Dyrt, dessutom skulle det åtgärdas from -04 men jag känner till flera fall med nyare L som gjort samma sak och även flera av samma typ som min -01 som gjort det så den är felaktig!
En båt ska bete sig konsekvent även om den inte är bra så ska den vara konsekvent dålig så man kan beräkna dess uppförande, L är inte konsekvent utan den funkar en obestämd tid under samma förhållanden för att sedan under samma förhållanden utan förvarning helt ändra beteende, det är vad som gör den farlig, vet man att båten konsekvent dyker i medsjö över en viss nivå så kan man ju undvika det!
Nej jag kan inte med gott samvete rekomendera någon att köpa en Buster L för någon användning, vad gäller Anytech så är det coola finvädersbåtar som inte ska köras i hårt väder eller hög sjö, detta har jag påpekat för Stig på Anytech både när jag besökte varvet (bor ju i Öregrund) och när vi talades vid på Älvsjömässan och han kunde inte förneka dess problem och lösningen blev som Du skrev flytelement som hindrar att båten sjunker när den dyker och tar in vatten vilket den kommer at göra förr elelr senare, men det löser inte orsaken det kan bara en omkonstruktion göra!!
Kommentera