Buster L vs Ockelbo B16 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster L vs Ockelbo B16

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster L vs Ockelbo B16

Hej,

Jag funderar på att köpa en Buster L alt en Ockelbo B16 och undrar om ni kan hjälpa mig. Det som är viktigt för mig är framförallt hur båten påverkas av att ligga i vattnet nästan året om och sjöegenskaperna.

Jag läste om någon som tyckte att plast/gummidetajer på Bustern sprack av snö/is och att den lätt blev bucklig.

MVH

Fredrik

Jag hade helt klart valt Ockelbon men jag är kanske lite partisk pga att jag har en Men jag hade nog valt en i alla fall pg att den går bra i vattnet, stabil, bra utrymmen, lätthanterlig när det blåser, sen är den snyggare oxå Om att andvända båtarna året runt har nog ingen betydelse. Båda båtarna är inga bra isbrytare men om du ska bryta is så kan nog Bustern vara något tåligare.

Kommentera

Hade valt Bustern, vi har en XXL som ligger i då det varit riktigt kallt!! Har inte tagit sönder några platsdetaljer än!

Busterbåtar går i regel mycket fint i vattnet det gör i alla fall den vi har, de är enligt mig också mycket stabila.. Men stabiliteten beror ju mest på storleken på båten och då framför allt bredden!! Vi jämförde vår buster med en Ryds med samma motor, den funkar bättre i både acc. och tophastighet! kan ju i och för sig bero på att Buster inte väger så mycket!

Aja, snart kommer experterna och dissar allt det jag sagt Jag hade valt bustern iaf!! Ockelbo B16 är dock en riktigt bra båt, bra att jerkfiska ifrån!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Buster

Har en Buster M, men fiskat mycket även från L. har varit ute ett tiotal ggr m B-16 och gillar alla 3 båtarna.

Skulle jag välja fritt så vart L en vinnare tack vare åretrunt möjligheterna och att jag misshandlar och bygger om i mina båtar rätt så ofta.. Klippt Isflak på 5 -10 cm i 25 knop med kölen då jag missat att väja men båten flyter än.... Då man skall sätta fast inredningsdetaljer är det bara att borra och popnita. Röret som går runt båten är suveränt att sätta spöhållare i.

nackdelar på Buster är ett ngt lågt fribord i grov sjö. Båten flyter helt vattenfylld med flera pers i i grov sjö ( testat oförvilligt två ggr i Öresund i 17m/s sydlig ) Bara att pumpa och köra samt ösa med hink. Är förvånansvärt stabil trots att man springer runt i den under trolling samt hoppar från tofter och liknande under Jerkfiske. En allround båt. jag kör allt med min M ( lax trolling vänern, gäddjerk året om, trolling efter gädda gös, samt allt annat som man kan tänkas använda den till. Sen trailar jag den året om minst 1 gång i veckan. skulle räkna på ca 70-100 pass m båten / år.

Maila mig på fredrik.aremyr@telia.com så kan jag skicka bilder och tips

B-16 är grym med fint högt fribord, fråga alla guider som kör hårt med sina

Kommentera

B16 är en jäkligt fin båt. Den är matad med ett antal extrakilon plast så det är en rejäl båt som inte slits ut i första taget plus att den är stabil som fan. "Planlösningen" i båten är dessutom förträfflig för sportfiske då det finns fina platåer att stå på och rejäla förvaringsutrymmen. Buster är ju också en fin och lättskött båt men jag hade valt Ockelbon direkt.

Kommentera

Skulle välja B16 alla dagar i veckan trots att jag är Busterägare sen -83 men just mod L är rena skiten och inte att betrakta som sjövärdig, sök upp de trådar jag skrivit i ämnet här på FS tidigare.
            Övriga Bustesortimentet är helt OK men inte L !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Skulle välja B16 alla dagar i veckan trots att jag är Busterägare sen -83 men just mod L är rena skiten och inte att betrakta som sjövärdig, sök upp de trådar jag skrivit i ämnet här på FS tidigare.
              Övriga Bustesortimentet är helt OK men inte L !!
              Har själv varit sugen på en Buster L ett tag nu, ser riktigt fin ut. Men vad är det för problem du pratar om? Det var ju ingen mild kritik!

Kommentera

Är själv ägare av en Ockelbo B16 (gamla modellen) Jag är mycket nöjd med den. Har även haft en B19 som också var en otroligt bra båt. Varför jag inte valde en Buster beror på att jag svetsar mycket aluminium åt vår lokala båtfima, och har då fått se de negativa sidorna hos Busterbåtarna när det gäller hållbarheten på akterspegelsvetsarna. De får utstå stora påfrestningar från det vrid som uppstår vid gaspådrag vilket efter en tid kan resultera i sprickbildning. Detta gäller naturligtvis inte alla Busterbåtar, men en hel del. Jag ska faktiskt över till Åland för att svetsa ihop 2 st Buster L nu i höst. Båda med ovan beskrivet problem.

Mitt råd till dig är: OCKELBO.

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
                  Har själv varit sugen på en Buster L ett tag nu, ser riktigt fin ut. Men vad är det för problem du pratar om? Det var ju ingen mild kritik!

För fullständig beskrivning sök reda på någon av trådarna jag skrivit om detta i, men kortversionen är att förskeppet är felkonstruerat vilket Fiskars är väl medvetna om men tiger om då det skulle kosta för mycket att kalla tillbaka alla båtar.

Vad som händer är att fören tappar bärighet och dyker speciellt i grövre medsjö, när båten dyker ner i nästa våg vattenfylls den på några sekunder och varken självlänsen eller länspumpen har kapcitet att få ut vattnet innan den tar in nästa våg pga den krafitig ökade vikten och att den ligger så djupt, så enda lösningen är att ösa med hink för allt vad tygen håller och försöka undvika ny vattenfyllning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    För fullständig beskrivning sök reda på någon av trådarna jag skrivit om detta i, men kortversionen är att förskeppet är felkonstruerat vilket Fiskars är väl medvetna om men tiger om då det skulle kosta för mycket att kalla tillbaka alla båtar.

Vad som händer är att fören tappar bärighet och dyker speciellt i grövre medsjö, när båten dyker ner i nästa våg vattenfylls den på några sekunder och varken självlänsen eller länspumpen har kapcitet att få ut vattnet innan den tar in nästa våg pga den krafitig ökade vikten och att den ligger så djupt, så enda lösningen är att ösa med hink för allt vad tygen håller och försöka undvika ny vattenfyllning.
                    Lite off topic bara.

Rospigg du har både rätt och fel i att båten är felkonstruerad. Det beror precis på vad du ska ha båten till. En båt med vasst förskepp kommer alltid att mer eller mindre dyka in i nästa våg i medsjö beroende på hur stora vågorna blir. Jag håller fullständigt med dig om att Buster L absolut har ett väldigt vasst och lågt förskepp som ger mindre bärighet när man surfar ner i vågdalen i medsjö.. Det gör självklart båten mindre sjövärdig i högre sjö. Samtidigt går det bra att köra fort i medelhögsjö utan att det för den delen stampar.
                    Buster är absolut inte ensamma om det här problemet det finns ett flertal andra båtar som är konstruerade på ett liknande sätt. Hur många anytec har inte legat på havets botten pga ett allt för vasst förskepp. De har dock inte ändrat nåt på sin skrovform, de har däremot lagt in flytelement så att inte båten sjunker längre. Det handlar lite om sunt förnuft om hur mycket båten är gjord för att klara.

Det jag vill förmedla är att det beror helt och hållet till vad man ska båten till. Är du en sommarstuge ägare som inte kör i så hög sjö och vill åka fort och bekvämt är Buster en jättebra båt. Ska man som Rospigg ha båten till att ge sig ut på öppet hav i grov sjö och trolla så är varken den gamla eller nya skrovformen på Buster L nåt att ha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka