Ryds 610 big fish eller Bayliner trophy 1802 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 610 big fish eller Bayliner trophy 1802

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Uppfattningen är att extremt få skrov är konstruerade för dåligt väder? De flesta är finväderskrov?

    Warrior är klassade för vågor upp till 2m

    Största modellen 5,31m har mer däckyta än största Rocaden. Bättre skydd med "Bowframe" än biminitop och ruta?
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

    Kommentera


    • #32
      Bugeten knakar

      Hej

      Budgeten börjar springa iväg med reggad trailer och en större 4-taktare så jag får nog investera i en tjockare flytoverall handvärmare och en större styrpulpetare typ Ryds 580 Big fish eller något liknande. Är dock lite fundersam på om den är alltför stötig i grov sjö.

      Kommentera


      • #33
        Finns ett antal olika äldre HT båtar som lämpar sej för ombyggnad bla Jojs älsklings projekt Flipper 620, dock är den ett höghus på trailern, plast verkar du veta ett och annat om har jag märkt!
        PS du hittar INGA båtar som inte slår i fart och grov sjö det är helt enkelt en naturlag, vikten är det mest avgörande en tung båt tål mera sjö men det mesta är marginellt skillnaden på 100 eller 200 kilo är inte enorm en båt som går mjukt i grov sjö måste ha ett vasst skrov långt förbi mitten eller ännu längre på köpet får du att den blir rank i stället.
        Mej veterligt är 580 Rydsen helt okey skrovmässigt
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-08-11, 22:25.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #34
          Trimplan

          Det blev en Nordsjö 600 WA. Nu ska den kompletteras med ny elektronik samt optimeras till en Torsk/Gädd/Lax/Öring racer. 115 hk tvåtaktare. Den drar lite soppa men går som ett skott

          Kollade på en Ryyyyys 580 och insåg genast att Ryyyys är ett passande namn. Det var många och stora gelcoat blommor.


          Gör trimplan stor nytta på båtar i denna storleken?

          Kommentera


          • #35
            Allt är en avvägning krackelerings blemmorna tyder på tunnare laminat bakom vilket betyder mindre vikt vilket ger lägre bränsleförbrukning och lättare hantering på trailer.
            Inget svårt att bygga pansarstarka skrov utan blemmor bara fläska på med mattor och plast till slut måste man ha 200 hästar i bak och betala kostnaden för det.
            Som sagt en avvägning
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
              Det blev en Nordsjö 600 WA. Nu ska den kompletteras med ny elektronik samt optimeras till en Torsk/Gädd/Lax/Öring racer. 115 hk tvåtaktare. Den drar lite soppa men går som ett skott

              Kollade på en Ryyyyys 580 och insåg genast att Ryyyys är ett passande namn. Det var många och stora gelcoat blommor.


              Gör trimplan stor nytta på båtar i denna storleken?
              Trevligt!

              Tycker det verkar vara en vettig båt med bra planlösning av det jag har sett, och har inte hört mycket negativt om dem heller..så hoppas du blir nöjd.

              Vet inte hur Ryds lyckas att få så mycket "sprickor" i sina båtar, måste ju ha med slarv i tillverkningen att göra..för inga andra båtar i samma klass "spricker" lika mycket.

              Angående trimplan så är det den bästa investeringen du kan göra om du har ett v-bottnat skrov och kör mycket i lite grövre sjö. I stället för att balansera på planingströskeln så är det bara till att trimma ner fören och gasa, visst det blir mer ryksjö men du slipper förstöra ryggen.

              Och det ska va Lenco eller Bennet's trimplan, undvik självjusterande.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Allt är en avvägning krackelerings blemmorna tyder på tunnare laminat bakom vilket betyder mindre vikt vilket ger lägre bränsleförbrukning och lättare hantering på trailer.
                Inget svårt att bygga pansarstarka skrov utan blemmor bara fläska på med mattor och plast till slut måste man ha 200 hästar i bak och betala kostnaden för det.
                Som sagt en avvägning
                Hej TamTam; Några båtar har jag suttit i genom åren. Flera av Boston Whalers modeller hör fortfarande till mina ouppnåeliga önskedrömmar. Förr var de flesta glasfiberbåtar tilverkarde med handupplagda glasfibermattor och för hand penselmättade med polyester lager efter lager. Idag tillverkas många båtar av datorstyrda robotar där glasfiber, mikroballonger och polyester sprutas i båtformarna tills en exakt beräknad tjocklek uppnåtts runt om och lite extra på utsatta ställen. Polyester är dyrt!
                Nämn Ryyys och jag ryser!
                Old Firehand
                www.trumman.com...där dina pengar räcker längst!

                Kommentera


                • #38
                  Det gör inte jag Firehand speciellt inte för 600 modellen en bra båt mej veterligt med allmän händighet tror jag den är en bra kompromiss relativt lättdriven med bra stabilitet i förhållande till vikten på vagnen, skulle inte tveka om den passade mej men jag vill ha helruffat, några blemmor i skrovet va fan är det mycket viktigare att det är en bra båt och hanterbar vimlar av dem vid Landsort under våren aldrig hört ett ont ord men vad vet jag! mvh
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Det gör inte jag Firehand speciellt inte för 600 modellen en bra båt mej veterligt med allmän händighet tror jag den är en bra kompromiss relativt lättdriven med bra stabilitet i förhållande till vikten på vagnen, skulle inte tveka om den passade mej men jag vill ha helruffat, några blemmor i skrovet va fan är det mycket viktigare att det är en bra båt och hanterbar vimlar av dem vid Landsort under våren aldrig hört ett ont ord men vad vet jag! mvh
                    Hej TamTam; Att Ryys 610 Big Fish är en relativt lättdriven och stabil trollingbåt i Vänern, Vättern och Östersjön tycker jag också. Ruffen är inte direkt rymlig utan passar bäst att ha väderskyddade prylar i och den är säkert lämplig också för ett nyförlovat par eller en trollingfiskare som utan frugans vetskap vill ta med en "knuff-ikull-knutta" en sen trollingtur.

                    Däremot vidhåller jag att du får svårt att hitta en 610 Big Fish utan en massa krackeleringar i motorbrunnen och vid stegen mellan akterdäck och walk aroundhytten. Lika svårt får du att hitta en Ryys-ägare som erkänner att hans båt inte är den bästa i världen.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com ...där dina pengar räcker längst!

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej TamTam; Att Ryys 610 Big Fish är en relativt lättdriven och stabil trollingbåt i Vänern, Vättern och Östersjön tycker jag också. Ruffen är inte direkt rymlig utan passar bäst att ha väderskyddade prylar i och den är säkert lämplig också för ett nyförlovat par eller en trollingfiskare som utan frugans vetskap vill ta med en "knuff-ikull-knutta" en sen trollingtur.

                      Däremot vidhåller jag att du får svårt att hitta en 610 Big Fish utan en massa krackeleringar i motorbrunnen och vid stegen mellan akterdäck och walk aroundhytten. Lika svårt får du att hitta en Ryys-ägare som erkänner att hans båt inte är den bästa i världen.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com ...där dina pengar räcker längst!
                      Haha Firehand stämmer säkert! dock envis som jag är vill jag påpeka att mestadelen av krackeleringarna kommer från trailerkörning 610an har dubbla maskiner i bak och kanske en gasglad gosse vid ratten när den ligger på trailern under förflyttning en av fördelarna med 600 serien, man kan faktiskt förflytta den utan eskort med blinkande ljus framför pga tunnare skrov som sagt allt är en avvägning och så länge motorerna inte ramlar av vare sej på sjön eller vägen skiter jag iaf av några blemmor, gillar dem mer än Buster....
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 005 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 210 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 751 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X