Ryds 610 big fish eller Bayliner trophy 1802 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 610 big fish eller Bayliner trophy 1802

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds 610 big fish eller Bayliner trophy 1802

Hej

Är ute efter en båt som både kan använda till trolling o vanligt fiske (torsk). Vill ha något bättre skydd än en styrpulpetare (kallt på vintern). Jag har läst på lite och fastnat för Ryds 610 big fish eller bayliner trophy 1802. Har dock aldrig testat någon av dessa båtar så jag vet egentligen inte hur dom är. Någon som har erfarenhet eller tips att dela med sig av. Min budget är begränsad till 180' inklusive reggad trailer.

Trophy'n 1802 tycker jag är en väldigt mycket bättre båt än Big Fishen, betydligt kraftigare byggd och rejäla fribord på akterdäcket. Den har även mycket mer plats vid styrplatsen, och mellan stolarna, har även inbyggda fisksumpar samt ståhöjd under orginalkapellet(190cm) och så har den fler sittplatser. Trophy'n saknar självläns av däcket, vilket ger en rejäl fribordshöjd, just självlänsen har sänkt ett antal Big Fish. Men sköter man dem rätt och håller dem stängda till sjöss så är det inga problem.

Visst Trophy'n är ett par cm kortare och smalare än Big Fishen, och väger mer..men ta en titt på dem båda så märker du en enorm skillnad på hur man skruvar ihop båtar i småland och i USA!

Fördelen på 610 Big Fish är ju att den har plats för två motorer, samt har soffa och en en bred reling att montera diverse utrustning på och är lite lättare att traila.

Kommentera

Hej

Tack för infon. Det finns två 1802'or på blocket som jag är intresserad av med olika motorer. En med 120 hk 2takt o en med 140 hk 4takt och givetvis lite prisskillnad. Hur stor motor är lämplig?. Jag har tänkt o montera en 4 hk 4takt (som jag redan har) och använda när jag trollar.

Kommentera

En 4 hp är nog för liten på dessa båtar som trollingmotor, du bör nog gå upp till en 8 hp. En 4 hp motorn får jobba ganska hårt på en så pass stor båt, har själv en 5 hp på en 5 meters båt och toppfarten blir med denna motorn ca 4-5 knop beroende på vind och vågor. Laxtrolling sker mellan 1,5-3 knop, så du får ingen marginal vid motström med för klen motor.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

Har åkt en 1802 fletalet gånger i och med att en vän har en. Den går ju ritigt bra i sjön helt klart. Kan ej uttala mig om rydsen.
          sigpicMörtsnurb
          http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
            Hej

Är ute efter en båt som både kan använda till trolling o vanligt fiske (torsk). Vill ha något bättre skydd än en styrpulpetare (kallt på vintern). Jag har läst på lite och fastnat för Ryds 610 big fish eller bayliner trophy 1802. Har dock aldrig testat någon av dessa båtar så jag vet egentligen inte hur dom är. Någon som har erfarenhet eller tips att dela med sig av. Min budget är begränsad till 180' inklusive reggad trailer.
            Hej Cliff Barnes; Hade jag SEK 180.000:- att spendera på en begagnad båt skulle jag absolut inte köpa en Ryyyys. Försök att hitta en använd 610 Big Fish utan en massa krackeleringar i motorbrunnen och vid stegen mellan akterdäck och walk aroundhytten. Ser den hel och sprickfri ut där då har den nog mest legat stilla vid bryggan och inte varit ute i grov sjö många gånger. En 4-takts trollingmotor på 10 hkr är i minsta laget för både 610 BF Ryysen och Bayliner Trophy 1802. Själv skulle jag välja en 15 hkr som trollingmotor. Baylinern har jag aldrig varit i. 610BF har jag stiftat bekantskap med åtskiliga av och trollingtävlat lax ifrån ganska många gånger. Den är skön att vistas i och går skapligt i medelgrov havssjö...men se upp för krackeleringar i en äldre Ryysbåt. De kan bli riktigt kostsamma att reparera.

Personligen tror jag att man skulle kunna få en riktigt fin Boston Whaler med motorer för SEK 180.000:- med tanke på dagens låga USD-kurs. Kontakta Jenk (Robert Bertrandt, e-mail: robert.bertrandt@usa1031.com) som pendlar mellan USA och Sverige och brukar skriva här på Fiske.Snack. Han kanske kan hjälpa dig med en USA-båt till ett bra pris?
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Skulle också rekomendera en större trolling motor typ 15 hk. vid lite grövre sjö behövs det för att driva dessa båtar som väger lite mer.
              sigpicMörtsnurb
              http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

Kommentera

Lämplig huvudmotor på en 1802 Trophy tycker jag är en 90-140 hästars 4-taktare, sen om du väljer Yamaha, Suzuki el Honda tycker jag kvittar, alla är i dag erkänt bra motorer.

Som trollingmotor på båtar mellan 5-7 meter så är det Yamaha High Thrust som gäller, FT8 el FT9.9. De orkar med det mesta, då de är byggda för att långsamt driva fram segelbåtar, pråmar och andra deplacementbåtar. Kör själv med en FT9.9 på min Beason, det vädret som stoppar den vill man ändå inte vara ute i!

Kommentera

4takt versus 2takt

De flesta 1802'or har 2-taktare på ca 120hk. Verkar vara standard på importerade Bayliners. Är det ett problem bortsett från oljudet. Har bara erfarenhet från inombordare (diesel motorer).

Det skramlar till rätt bra att dra på sig en ny 140hk 4taktare?

Kommentera

Det är väl ofta en Force motor som sitter på och det vill du inte vara ägare till....
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka