Skall köpa båt till älven, tror ni att detta duger? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skall köpa båt till älven, tror ni att detta duger?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skall köpa båt till älven, tror ni att detta duger?

Har en 4h evinrude hemma redan, bara för kortare sträckor i älven.. Duger den bra för det tror ni? Är inte sådär jätte säker på vad man ska kolla innan man köper båten, några tips att ge?
    ...............___@@@__
    ......_____//____?____\______
    ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
    -----`--(@)=====+====(@)-

Tycker den första verkar prisvärd men ring och hör vilket skick den är i!!

Kommentera

Kolla bara att det inte är några stora sprickor i gelcoaten eller att det ser ut som att det "bubblar" upp under gelcoaten. Då kan det ha kommit in vatten i glasfibret och det börjar ruttna eller vad man nu skall säga, det blir vattensjukt.

Gamla båtar kan helt kloart vara prisvärda, kör man på en sten eller liknande och får ett jack i båten så är det bara fram med Dremeln och slipa bort allt sprucket, sen låta torka och lägga på ett lager glasfiberspackel. Skall båten ligga i vattnet hela tiden bör du lägga Gelcoat över glasfiberlagret, min drar jag upp på släp hela tiden och har inte brytt mig om det. Har lappat båten både här och där och den ser mest ut som skit men den funkar bra iaf.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
        Kolla bara att det inte är några stora sprickor i gelcoaten eller att det ser ut som att det "bubblar" upp under gelcoaten. Då kan det ha kommit in vatten i glasfibret och det börjar ruttna eller vad man nu skall säga, det blir vattensjukt.

Gamla båtar kan helt kloart vara prisvärda, kör man på en sten eller liknande och får ett jack i båten så är det bara fram med Dremeln och slipa bort allt sprucket, sen låta torka och lägga på ett lager glasfiberspackel. Skall båten ligga i vattnet hela tiden bör du lägga Gelcoat över glasfiberlagret, min drar jag upp på släp hela tiden och har inte brytt mig om det. Har lappat båten både här och där och den ser mest ut som skit men den funkar bra iaf.
        okejokej! Ska fara och titta på den dära ny målade, fast den kan självkalrt ha några överaskningar under den nya färgen
        ...............___@@@__
        ......_____//____?____\______
        ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
        -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Glasfiberspackel ??? det ska inte under några omständigheter användas på båtar ,då är det bättre att inte göra något alls .
          Har fått ta hand om många spackel-lagningar efter klantskallar .
          hur gör man om man kör på en sten eller liknande under den kallare och blötare delen av året med torkningen och lagning av gelcoatskadan ?
          Låter bli att fiska från oktober till maj ?
          Man vill ju gärna ha torrt väder och minst 18 grader vid reparationer både innan och under reparationen.
          Sen kan man fråga sig hur mycke puts och energi man ska lägga på en båt för 4-6000 kr
          Båtar ska användas inte putsas på
          Självklart så får man ju se till att använda glasfiberspacklet under rätt förutsättningar, kör in den i garaget om det är kallare eller regnar.
          Båten är inte till för att se snygg ut, den skall flyta och hålla tätt. Så länge man ser till att få bort all vattenskadad glasfiber och att allt är riktigt torrt så har mina lagningar aldrig varit något problem.
          Glasfiberspackel är väldigt enkelt att använda och härdar snabbt. Nån större skada har jag lagat med glasfibertejp för skarvarna mellan gipsplattor varvat med glasfiberspackel.

Detta är givetvis inget jag skulle gjort om min båt var värd lite pengar men då den kanske är värd 5 loppor så duger det. Båten ser ut som om den har fläcktyfus, grönt spackel på min gula Vator-båt. Men jag är nöjd så länge den håller mig ute på vattnet.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Da Moose, man bör inte ge råd åt andra om det är en dålig metod. Visst du kan laga din båt med lera och halm. Det håller ett tag det med. Men seriöst så använder man inte glasfiberspackel på så många ställen på en båt.
            Inte på nåt ställe där glasfibret är i kontakt med vatten hela tiden. Eller där det är rörligt eller där det bryts.
            Sen på en båt som är värd 6500 kr låter man plasten torka ut ordentligt. Sen gör man jobbet ordentligt.
            På en båt som är värd 4-6000 kr lagar man bara med glsfiberspackel, så värdet halveras.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ska du ha båten i älv rekommenderas rostfri plåtremsa 1,5-2mm längs med kölen speciellt framtill.
              Har använt Plastic Padding respektive glasfiber spackel massor med gånger utan problem dock vid större skador används matta och plast mycket viktigt att renslipa ordentligt och se till att underlaget är torrt båtar gjorda i glasfiber kan i stort sett repareras hur långt som helst finns inga gränser om man vet vad man gör lycka till
              Edit under vattenlinjen på båt vid boj används ALLTID tvåkomp epoxigrund
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 824 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka