Jag har tänkt köpa en styrpulpetare för fiske, familjeutflykter och ev lite båtsport i insjöar och skärgård. Fiskar främst efter gös och gädda tror inte jag kommer att använda den till laxtrolling. Funderar lite på Silver Fox eller Buster L eller någon likvärdig modell helt i plast. Vad skulle ni rekomendera. Skulle också vilja veta vad det är för fördelar eller nackdel mellan en båt i aluminium respektive i plast.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Plast eller aluminium
Collapse
X
-
Oj oj oj.... Nu kommer förmodligen debatten draigång igen.. Sök, och du kommer hitta massor trådar/inlägg som berör plast vs alu.. "smaken är som baken" både materialen har sina för och nackdelar..
//Abel
-
Jag har letat här på forumet men inte hittat så mycket om för eller nackdelar med plast eller aluminium. Om ingen vill svara på det så skulle jag vara väldigt tacksam på tipps på en bra styrpulpetare strax under fem meter för fiske och familjeutflyker.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lundblom Visa inläggJag har tänkt köpa en styrpulpetare för fiske, familjeutflykter och ev lite båtsport i insjöar och skärgård. Fiskar främst efter gös och gädda tror inte jag kommer att använda den till laxtrolling. Funderar lite på Silver Fox eller Buster L eller någon likvärdig modell helt i plast. Vad skulle ni rekomendera. Skulle också vilja veta vad det är för fördelar eller nackdel mellan en båt i aluminium respektive i plast.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Aluminium är ett tåligt, nötbeständigt och i det närmaste tidlöst båtmaterial. Plast åldras, krackelerar och spricker sönder. Gamla plastbåtar, som legat i sjön några säsonger, brukar suga åt sig vatten som kryper in i materialet sommartid och sväller vintertid när temperaturen kryper under nollan. Vattnet som sugits in i skrovmaterialet expanderar cirka 10 % när det fryser vintertid. När våren kommer upptäcker man skadorna som blåsor eller "bölder" på utsidan av skrovet. Då är det ofta för sent. Skadorna som uppkommit blir både svåra och kostsamma att reparera. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2008-06-21, 19:29.
Kommentera
-
Nja Firehand får nog ta dej i örat här en plastbåt som sköts håller nog lika bra som aluminium din generalisering säger att alla plastbåtar blir förstörda det finns skrov från 60talet som är i utmärkt skick det håller mycket mycket länge om rätt omhändertaget men visst kan det vara så att alu kan man missköta mer, mitt val blir iaf plastbåt finns en mängd fördelar också så de så mvh
Plastpesten som den kallas beror på fuskjobb vid tillverkningen, uppstår INTE på rätt plastade båtar med epoxigrund under vattenlinjenSenast ändrad av TAMTAM; 2008-06-21, 19:55.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
[QUOTE=Lundblom;371688]Jag har letat här på forumet men inte hittat så mycket om för eller nackdelar med plast eller aluminium. Om ingen vill svara på det så skulle jag vara väldigt tacksam på tipps på en bra styrpulpetare strax under fem meter för fiske och familjeutflyker.[/QUOTE
Ett fint ex av Ockelbo B16 passar dej nog riktigt bra den har erkänt bra rykte går fint med 50häst 4takt även 60 kanskeI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Brukar hålla med OF i det mesta. Men här har TAMTAM helt rätt.
Är lika mycket nackdelar och fördelar med både aluminiumbåt som glasfiber.
B-16 är också mitt val. Klarar stora vatten också.
Fast köp då en som fått extra förstärkt durk och tofter.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Har dem senaste 25 åren kört/ägt alu och plastbåtar paralellt och min erfarenhet är att vill Du ha en stryktålig båt som har maximal livslängd med minimalt underhåll så väljer Du alu, gillar Du att pyssla med båten och sköter den rätt och ser vårrustningens alla vedermödor som något kul så väljer Du en plastbåt.
Min "flotta" ser ut som följande en Sun Buster R för transporter till/från ön och en Rival 606 WAC som fiskemaskin för alla sorters fiske från abborrjiggning till laxtrolling, samt en Linder 355 Sportsman som slängbåt på vårar/höstar när dem andra inte är i sjön.
Absolut minst omsorg i förhålllande till användning har Bustern bara tanka och köra inget krångel, bäst fiskeplattform är Rivalen men den kräver sin skötsel, alltid något att pilla med, Lindern ligger där och väntar på att bli itippad när den behövs och kräver ingen omsorg annat än att bli upptagen på land mellan användningarna vilket är gjort på nolltid med en båt på 75kg.
Så med Din användningsbeskrivning skulle jag säga en Silver Hawk, alu skrovets alla fördelar med plastbåtens fina inliner finish och kräver inte så mycket skötsel, motorisera med en Suzuki 90 -115 hk beroende på hur stor familjen är och hur bråttom Du har, alternativt en Mercury optimax i samma storlekar.
Kommentera
-
"Fiskar främst efter gös och gädda tror inte jag kommer att använda den till laxtrolling." Varför tipsa om så stora båtar? Känns som Vänern, Vättern och Östersjöns öppna vidder inte ska besökas alltför ofta.
Inom spannet 4,5 - 5 meter finns en uppsjö att välja mellan. Då kan man dessutom nöja sig med en motor på 40-60 hästar. Priserna blir ju betydligt lägre också.
//StefanDu kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.
´til things are brighter, I´m the man in black
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg"Fiskar främst efter gös och gädda tror inte jag kommer att använda den till laxtrolling." Varför tipsa om så stora båtar? Känns som Vänern, Vättern och Östersjöns öppna vidder inte ska besökas alltför ofta.
Inom spannet 4,5 - 5 meter finns en uppsjö att välja mellan. Då kan man dessutom nöja sig med en motor på 40-60 hästar. Priserna blir ju betydligt lägre också.
//Stefan
För enbart fiskandet i dem vattnen med 2-3 vana båtmänniskor funkar såna båtar som Du föreslår utmärkt.
Detta är ju min högst personliga åsikt, men den bseras på X antal skräckexempel på överlastade småbåtar på familjeutflykt som jag sett och i vissa fall hjälpt/räddat under åren.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka