Utrusta båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrusta båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrusta båt

har nu fått loss tummarna och ska köpa en polares vator 15r.

Kommer använda den i öresund och andra sjöar.

Hur bör jag utrusta båten?

Jag vill ha tips på nån slags båge man kan sätta spöhållare ifall jag vill bedriva trolling, nån slags targabåge eller nåt.

Vilket ekolod bör jag ha osv?
    Pissar hästen när han vill?

I'm the

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
    har nu fått loss tummarna och ska köpa en polares vator 15r.

Kommer använda den i öresund och andra sjöar.

Hur bör jag utrusta båten?

Jag vill ha tips på nån slags båge man kan sätta spöhållare ifall jag vill bedriva trolling, nån slags targabåge eller nåt.

Vilket ekolod bör jag ha osv?
    Grttis till ny båt

Targabågar finns i några universalutföranden hos de olika båthandlarna och i olika prisklasser, men ingen av dem är direkt anpassad för trollingfiske utan mera att montera lanternor och antenner på så hurvida dem håller för belastningarna vid trolling är ju en fråga men kolla dem och se om dem funkar.

Annars skulle jag tipsa om att prata med lokala RF smidesfirman och måttbeställa en exakt så som Du vill ha den med alla spöhållare och allt på plats direkt, kostar lite mera men det tjänar Du in på förbättrad funktion.

Renodlat ekolod så säger jag Lowrance X510C ett kanonbra lod, annars en kombi variant så Du har GPS kartplotter med om Du inte redan har en sådan, kolla på Lowrance 7 tums kombimaskiner ser fina ut

Kommentera

alright....rospigg, det där lowrancelodet kostar rätt mkt, jag har kollat lite på x125...3000:- det känns mer lagom och det borde räcka eller?? förstår att det är stor skillnad..

förövrigt så blev det en annan båt då min kompis som skulle sälja isn vator ångrade sig i sista stund..köpte en triss 420 iställlet. dock ingen styrpulpet men det kan man väl montera själv om man önskar det? vad kan det kosta att montera på en styrpulpet? motorn jag har är en suzuki 8 hk från början av nittiotalet, nyrenoverad och grymt fin.

går det att koppla den till en styrpulpet? kan jag klara mig under 3000 kronor?

I'm the

Kommentera

alright....rospigg, det där lowrancelodet kostar rätt mkt, jag har kollat lite på x125...3000:- det känns mer lagom och det borde räcka eller?? förstår att det är stor skillnad..

förövrigt så blev det en annan båt då min kompis som skulle sälja isn vator ångrade sig i sista stund..köpte en triss 420 iställlet. dock ingen styrpulpet men det kan man väl montera själv om man önskar det? vad kan det kosta att montera på en styrpulpet? motorn jag har är en suzuki 8 hk från början av nittiotalet, nyrenoverad och grymt fin.

går det att koppla den till en styrpulpet? kan jag klara mig under 3000 kronor?

Jo visst kostar det en del men färgskärm är guld värt men har Du inte blivit bortskämd med det så funkar det bra med monokrom och då är X125 eller X135 nog det mest prisvärda Du kan skaffa.

Gissar att Du menar en 2Taktare Suki då??
        Kolla på motorn om det går att koppla in styrning och växel/gas vajrar på motorn, styrningen brukar sitta i en liten platta på framkanten vid bärhandtaget eller så är de genomgående styrning men det är ovanligare på småsnurror.

Växelväljaren måste ha uttag för att fästa växelvajer från fjärreglaget för att funka och under kåpan ska Du kunan koppla in gasvajern till motorns gasmekanik, finns inte detta på motorn så är den inte förberedd för fjärrreglage och då lönar det sig inte att börja bygga om utan blir mera ekonomiskt att byta snurra.

Kolla på SeaSea, Båtaccenten eller liknande webbshop på lösa styrpulpeter och tänk på att Du behöver styrning och fjärreglage med vajrar också!!
        Brukar inte kosta så mycket och kan Du göra monteringen själv så blir det ju inte så farligt dyrt men som sagt kolla motorn först!

Kommentera

okej..ja ska kolla motorn .. brukar vara vrätt ovanligt att så små snurror är anpassade för fjärreglage kan jag tänka mig, grejen är mest att det känns smidigare med en styrpulpet vid lite lättare trolling än att ha rorkulten...fast blir nog mkt meck...

kan iförsig få ett 510c lod från usa runt 5000 inklusive frakt...men tycker endå det är ganska dyrt så skall fundera på saken..

I'm the

Kommentera

verkar inte va lönt att sätta pulpet på den båten....

någon som har en 420 triss och har monterat spöhållare på den? hur gjorde ni på lättast sätt?

I'm the

Kommentera

verkar inte va lönt att sätta pulpet på den båten....

någon som har en 420 triss och har monterat spöhållare på den? hur gjorde ni på lättast sätt?
              Jag skulle montera grabbräcken på båten om det inte redan finns för att på dessa montera spöhållare. På så vis kan du känna dig för efter bästa placeringen och slipper borra en massa hål i båten, bara att flytta hållarna på grabbräcket.

Man vill kanske ha transporthållare så man slipper ha spön som ligger ivägen överallt.
              På min första båt skruvade jag dit transporthållare innan båten var i vattnet och det var dumt, upptäckte genast att placeringen i praktiken inte var bra och då blev det nya hål att borra och man vill ju inte borra fler hål än nödvändigt.

Den båt jag har nu var jag försiktig i början med att montera utrustning för att verkligen hinna "känna av" vad som saknas och var det ska sitta.

Ekolod, gps osv ska inte sitta ivägen samtidigt som man ska kunna se det ordentligt från olika vinklar, här gäller det att tänka efter ordentligt innan man monterar och kanske köra med en icke monterad variant tills man vet hur man vill ha.
              Man ska ju ha in ström i båten också, finns det generator i motorn, hur mycket laddar den? Om jag inte har helt fel så ger en såpass liten motor du har inte så mycket kräm men det räcker nog till att driva ett ekolod men man kanske ska ha ett batteri mellan (det får mer elkunniga svara på) i en gammal båt vi hade satt det en AC-generator så vi fick montera en likriktare. Vet ej om det är vanligt på nyare motorer.
              Var ska batteriet sitta i förhållande till ekolod , gps osv med hänsyn till snygg och smidig kabeldragning.
              Ju "slätare" båten är och ju mindre prylar som sitter överallt desto smidigare att fiska blir det och man slipper haka tag med krokar i ej dolda kabeldragningar osv.
              //C
              http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar