Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag ordnat under vintern för att underlätta hanteringen av reseervbränsle som oftta är en slaskig hantering speciellt i en gungande båt för soppan tar alltid slut vid "fel" tidpunkt.
Har i alla år haft reservdunkar och tratt/påfyllningspip för att kunna fylla på under långa körningar då fasta tankens innehåll inte räcker och har ledsnat på att det alltid rinner utanför och slaskar när man fyller på, detta är inte bra för varken miljön eller plånboken då soppan idag är dyr!!
Min lösning blev som så att jag monterade en tvåvägs soppakran så att motorn i läge 1 tar soppa från fasta tanken och på den extra kopplingen läge 2 fäste jag en slang som går till en vanlig 25l trycktank som står i ett stuvfack rakt ovanför fasta tanken och alltid är ansluten, så inget flyttande och lyftande eller annat strul utan när reservsoppa behövs så ställer jag bara om soppakranen i läge 2 = reserv och kör vidare.
Skickar med några bilder på det:
Har i alla år haft reservdunkar och tratt/påfyllningspip för att kunna fylla på under långa körningar då fasta tankens innehåll inte räcker och har ledsnat på att det alltid rinner utanför och slaskar när man fyller på, detta är inte bra för varken miljön eller plånboken då soppan idag är dyr!!
Min lösning blev som så att jag monterade en tvåvägs soppakran så att motorn i läge 1 tar soppa från fasta tanken och på den extra kopplingen läge 2 fäste jag en slang som går till en vanlig 25l trycktank som står i ett stuvfack rakt ovanför fasta tanken och alltid är ansluten, så inget flyttande och lyftande eller annat strul utan när reservsoppa behövs så ställer jag bara om soppakranen i läge 2 = reserv och kör vidare.
Skickar med några bilder på det:
Kommentera