Köpa båt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa båt ?

Hej
    har som planer att köpa båt inom en snar framtid. Har dock lite frågor som jag tror ni har svaren på :P

Är det som med bilar, det är billigare med försäkring om båten står på farsan?
    Båtkörkort, har tänkt mig köpa en båt runt 4,5-5meter lång och kanske en 40hk motor på, behövs det ett körkort? Isf vart vänder jag mig?

har ni några tips/råd vad man ska tänka på innan man köper båt eller när man är och tittar på en båt?

Glad påsk på er!

Alexander

Ursprungligen postat av Jujje Visa inlägg
    Hej
    har som planer att köpa båt inom en snar framtid. Har dock lite frågor som jag tror ni har svaren på :P

Är det som med bilar, det är billigare med försäkring om båten står på farsan?
    Båtkörkort, har tänkt mig köpa en båt runt 4,5-5meter lång och kanske en 40hk motor på, behövs det ett körkort? Isf vart vänder jag mig?

har ni några tips/råd vad man ska tänka på innan man köper båt eller när man är och tittar på en båt?

Glad påsk på er!

Alexander
    Anf försäkring har ja ingen aning kanske nån annan har här.
    Kan ju va bra å kunna läsa ett sjökort så man vet på vilken sida den gröna röda å Gulsvarta pinen båten ska gå på.
    Ja läste skärgårdsskepparn för 3 år sen kosta då omkring 2000 kr det är desamma som förarbevis . Det är ju inge krav än så länge men det kanske kommer.
    Köp en japanare yamaha , suzuki eller Honda å helst 4 takt .

Kommentera

Den mindre båten jag hade för 8-9 år sen, då var det frågan om hur fort den gick. Den senaste jag hade, (med hytt osv) då handlar det om värdet i båten. Då spelar inte åldern någon roll. Men det är ju klart, har föräldrarna fler försäkringar i samma bolag, så bli blir premien lägre på båten.
      Vet inte hur det är nu. Någon annan kanske vet. Sen blir försäkrings premien lägre om du har godkänt lås/kätting osv. Hoppas du fick lite hjälp iaf. Kan nog förklara bättre imorgon... Skål och GLAD PÅSK på dig.... ps, Rögle slog malmö idag :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        Anf försäkring har ja ingen aning kanske nån annan har här.
        Kan ju va bra å kunna läsa ett sjökort så man vet på vilken sida den gröna röda å Gulsvarta pinen båten ska gå på.
        Ja läste skärgårdsskepparn för 3 år sen kosta då omkring 2000 kr det är desamma som förarbevis . Det är ju inge krav än så länge men det kanske kommer.
        Köp en japanare yamaha , suzuki eller Honda å helst 4 takt .
        Ok tack, joo en liten kurs eller liknande ska jag nog gå, kan ju vara rätt bra att kunna läsa sjökort :P

varför en japanare?
        Vad är det för skillnad på 4 och 2-taktare?

Kommentera

Ursprungligen postat av andershbg Visa inlägg
          Den mindre båten jag hade för 8-9 år sen, då var det frågan om hur fort den gick. Den senaste jag hade, (med hytt osv) då handlar det om värdet i båten. Då spelar inte åldern någon roll. Men det är ju klart, har föräldrarna fler försäkringar i samma bolag, så bli blir premien lägre på båten.
          Vet inte hur det är nu. Någon annan kanske vet. Sen blir försäkrings premien lägre om du har godkänt lås/kätting osv. Hoppas du fick lite hjälp iaf. Kan nog förklara bättre imorgon... Skål och GLAD PÅSK på dig.... ps, Rögle slog malmö idag :-)
          Joo tack för informationen
          tack desamma men min lången sprack nu när rögle vann

Kommentera

Vad är det för skillnad på 4 och 2takts motorer?

Kommentera

En sån liten båt är det bara tuta och köra med. Efter ett visst antal fots längd på båten måste man dock ha en skepparexamen för att få glida runt i. Dock så är det en bra bit kvar dit från 4.5 meter...

Skilnaden på 2-takt och 4-takt ser du på namnet. Men annars kan jag nog påstå att 4-taktsmotorer är modernare och mera driftsäkra. Sen är de överlägsna vid dragrodd. Tror personligen att en 40 hästare är lite stor om du ska ha en fiskebåt dock. En Yamaha 9.9 4 stroke brukar gå att hitta "billigt" begagnat och räcker bra åt en 200-kilos 4.5 metersbåt...

Jag har min båt försäkrad via If. Betalar 930(?) kronor per år, och så länge jag använder adekvat låsutrustning på den så behöver jag bara betala självrisken på 1000(?) kronor så får jag en ny båt för samma värde (värderad 10.000) om den blir stulen. Lycka till!
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                En sån liten båt är det bara tuta och köra med. Efter ett visst antal fots längd på båten måste man dock ha en skepparexamen för att få glida runt i. Dock så är det en bra bit kvar dit från 4.5 meter...

Skilnaden på 2-takt och 4-takt ser du på namnet. Men annars kan jag nog påstå att 4-taktsmotorer är modernare och mera driftsäkra. Sen är de överlägsna vid dragrodd. Tror personligen att en 40 hästare är lite stor om du ska ha en fiskebåt dock. En Yamaha 9.9 4 stroke brukar gå att hitta "billigt" begagnat och räcker bra åt en 200-kilos 4.5 metersbåt...

Jag har min båt försäkrad via If. Betalar 930(?) kronor per år, och så länge jag använder adekvat låsutrustning på den så behöver jag bara betala självrisken på 1000(?) kronor så får jag en ny båt för samma värde (värderad 10.000) om den blir stulen. Lycka till!
                OK va bra
                Så du rekomenderar en 4taktare? Grejjen är den att jag vill köpa ne båt som kan ta mig ut i skärgården till alla härliga badplatser, skulle vilja ge mig ut och fiska och att jag vill kunna åka wakebaord/vattenskidor/ring efter. Tror nog det behövs en 40HK då, elelr vad tror du?

Som jag har förstått är det många som har förrsäkringen genom IF. 930kr per år är ju ingenting, kommer iofs att bli dyrare med en 40hk!?
                Det låter som att det är IF jag ska ha.

Tack för tipsen/svaren!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jujje Visa inlägg
                  OK va bra
                  Så du rekomenderar en 4taktare? Grejjen är den att jag vill köpa ne båt som kan ta mig ut i skärgården till alla härliga badplatser, skulle vilja ge mig ut och fiska och att jag vill kunna åka wakebaord/vattenskidor/ring efter. Tror nog det behövs en 40HK då, elelr vad tror du?

Som jag har förstått är det många som har förrsäkringen genom IF. 930kr per år är ju ingenting, kommer iofs att bli dyrare med en 40hk!?
                  Det låter som att det är IF jag ska ha.

Tack för tipsen/svaren!
                  Ska Du åka wakeboard/vattenskidor så tror jag att det behövs minst 40 hästar. Vad gäller ett framtid krav på förarbevis så är det på gång. Jag vet dock inte för vilka båtar/motorer det ska gälla och var gränsen kommer att gå, men bortsett från vad lagen säger så för Du billigare försäkring om Du har förarbevis, dessutom är det ju som någon påpekat rätt vettigt att kunna läsa ett sjökort och kunna basal navigation.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Att åka wakeboard efter en båt med 40 hk motor kan bli svårt. Inte omöjligt, fartmässigt är det inga problem, men i starten underlättar det enormt mycket med en starkare motor. Om det är barn som ska åka är det inga problem. Det svåra blir att komma upp, när man väl är uppe blir det inga problem. Men en erfaren åkare skulle komma upp, men om man är ovan så kan det bli svårt.
                    Vattenskidor kommer fungera, det är jag 100 på. För till vattenskidor behövs inte alls samma krafter och styrka på motorn som när man åker wakeboard då det inte blir lika mycket motstånd i starten.
                    Ring lär nog inte vara några problem förutom att man tröttnar på att inte kunna åka fortare, men det är nog svårt att komma undan om du inte köper en superbåt!

Jag har dock ingen större erfarenhet av 4-taktsmotorer utan mest 2-taktare, så jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är styrkemässigt.

Med lite övning så kommer det säkert fungera att åka med den motorn, men det är ju inte optimalt.

Jag skulle definitivt inte satsa på en mindre motor i alla fall, men det gäller ju att ekonomin tillåter det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka