frigång mellan motor och mark med båten på trailer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

frigång mellan motor och mark med båten på trailer.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack David. Nån annan som har hört nått?

mvh
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Tack David. Nån annan som har hört nått?

mvh
      Jodå har hört precis samma sak flera gånger, jag kör i ungefär det här läget med en träkloss typ 45*120 klämd mellan motor och powertrim, på min Yamaha är det ganska klurigt att få träbiten att sitta ordentligt men det går.

På bilden tror jag inte det sitter någon träkloss, skulle bara flytta några kilometer den gången.
      Bifogade filer
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

(off topic) Men joj din bil är helt sjuuuukt liten för den där båten asså, det ser kul ut.

Jag kör iaf med motorn i ungefär samma läge på vår väddö, med en träkloss inklämd. Fungerar finfint.
        Körde farsans lill-uttern med en motor utan tilt men uppfälld en gång, det höll på gå riktigt illa i ett litet gupp.
        När drar vi?

Kommentera

brukar ha mellan 20-30 cm över marken på våran rocad med en blåsta trailer. Det räcker.

Kommentera

Nu har jag kikat runt ytterligare efter högre kölrullar men det verkar inte finnas.
            Tips någon?
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              (off topic) Men joj din bil är helt sjuuuukt liten för den där båten asså, det ser kul ut.

Jag kör iaf med motorn i ungefär samma läge på vår väddö, med en träkloss inklämd. Fungerar finfint.
              Körde farsans lill-uttern med en motor utan tilt men uppfälld en gång, det höll på gå riktigt illa i ett litet gupp.
              Ang Off-topic:en

Klart en RangeRover aldrig är fel, men nog orkar Saaben alltid En kamrat drar sin maxutrustade 610BF/Yamma F115 (~1550kg) med en Toyota Carina (OBS! ej tillåtet), de`dö. Såväl doften- som huvudskakningarna vid upprampning talar sitt tydliga språk: - Byt bil nån gång...
              Senast ändrad av DavidJ; 2008-03-06, 16:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg

Jo i den vinkeln ser det lite kul ut, i vanliga ramper med bra underlag är det faktiskt lekande lätt att dra upp Flippern.
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                  Ligger nog en del sanning i det Flodström. vet en kamrat som fick problem med tilten på en Suzuki 140DF, minns vi misstänkte (spekulerade) i det faktum att han fram till dess mer eller mindre alltid trailade med maskin "uppe" så att säga. Men men, endast spekulationer.

Vilket projekt det förresten verkar vara för många (undantaget Leffe) just att få riggen i lagom "trailervinkel", verkar som många här kliat sig i huvudet ett par gånger för mycket... Sett otaliga varianter, ta vad ni har tillgängligt det kommer fungera precis lika bra som den bästa fabriksmodell ni kan hittar. En träkloss eller en gammal kölrulle duger gott!

Lycka till!
                  Hej David J; Tack vännen! Och det är ända sedan 1998 nu, dvs 11:e året i rad som samma tryckimpregnerade plankstump räddat mig från att skrapa bort skäddan mot asfalten hos min gamla 150 hkr 2-takts Yamaha. Det gäller bara att komma ihåg att slänga in plankstumpen i bilen tillsammans med spännbanden när båten glider ner i sjön. Vänerlaxarna väntar därute på dig!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                    En annan variant istället för att byta till högre rullar är att montera "vippa" med dubbla rullar efter varandra då får du upp båtn högre än montering av högre rulle som endast ger 1 - 1.5cm.
                    Förutsättningen för att detta ska fungera är ju att bulthålen för rulle och monterings bultarna inte sitter i nivå med varandra som på bilden.
                    Det bästa är ju göra hela konstuktionen själv , jag är osäker på om det finns att köpa enl min idé.

1 . man kan svetsa ett öra med lämplig höjd neråt till bulthål för monteringen.

2 . Eller så tar man ett "högre" vinkeljärn så man kan ha monteringshålet längre ner ,går ju även bra med ett brett kraftigt plattjärn.
                    Tänk på att ha ett stopp så inte hela konstruktionen kan ställa sig lodrät.

3 . Ta ett tjockt ca 4mm vinkeljärn , borra hål för monteringen ganska långt ner för att vinna höjd ,svetsa på öron ovanpå vinkeln för rullarna uppe på vinkeljärnet.
                    med just den här konstruktionen kan du nog tjäna 5-6 cm på beroende på "öronhöjden" .
                    jag ska göra såhär på min Fogelsta 654u
                    för hög höjd kan ju ev vara negativt vid lastning av båten

obs: u-profilen för balkmontering ska inte vara med i min idé , och vinkeln på järnet ska vara uppåt
                    Jag har en liknande konstruktion på trailern. Ska klura lite när jag får tid och se vad jag kan göra.
                    //C
                    http://sportfisher.se

Kommentera

Jag läste igenom instruktionsboken till min motor o Mercury skriver så här!

TRANSPORT...

Trailertransport av båt/utombordare
                      Trailertransportera din båt med utombordaren nedtiltad i vertikalt driftsläge.
                      Om extra markfrigång erfordras, ska utombordaren tiltas upp med hjälp av en stödanordning för utombordaren
                      (extrautr.). Kontakta din lokala återförsäljare för rekommendationer. Ytterligare frigång kan erfordras vid korsning
                      av järnväg, uppfartsvägar och när trailern studsar.
                      ob0107
                      VIKTIGT! Räkna inte med att power trim/tiltsystemet eller tiltstödspaken bibehåller tillräcklig markfrigång för
                      trailertransport. Utombordarens tiltstödspak är inte avsedd att stödja utombordaren vid trailertransport.
                      Lägg i framåtväxeln. Detta förhindrar att propellern roterar fritt.

Här är ett stag som man kan använda,
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar