frigång mellan motor och mark med båten på trailer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

frigång mellan motor och mark med båten på trailer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • frigång mellan motor och mark med båten på trailer.

    Hallå!
    Jag har alltid trailat min båt med motorn i uppfällt läge pga att jag tyckt det varit så otäckt litet mellanrum mellan motorn och marken. Nu har jag fått veta att motorn tar stryk av det och förklaringen jag fått verkar logisk.
    Vad har ni som trailar för spel mellan motorn och marken?
    Och hur stora "hinder" typ fartgupp osv klarar ni?
    //C
    http://sportfisher.se

  • #2
    vad är den logiska förklaringen som du fått då..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Hallå!
      Jag har alltid trailat min båt med motorn i uppfällt läge pga att jag tyckt det varit så otäckt litet mellanrum mellan motorn och marken. Nu har jag fått veta att motorn tar stryk av det och förklaringen jag fått verkar logisk.
      Vad har ni som trailar för spel mellan motorn och marken?
      Och hur stora "hinder" typ fartgupp osv klarar ni?
      //C
      Du kan inte testa flytta tiltstången i motorfästet till högsta läget?, gjorde alltid så på min Yamaha F50 på trailern funkade bra
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
        Hallå!
        Jag har alltid trailat min båt med motorn i uppfällt läge pga att jag tyckt det varit så otäckt litet mellanrum mellan motorn och marken. Nu har jag fått veta att motorn tar stryk av det och förklaringen jag fått verkar logisk.
        Vad har ni som trailar för spel mellan motorn och marken?
        Och hur stora "hinder" typ fartgupp osv klarar ni?
        //C
        Hej Cole; Har du en relativt lätt utombordare kan du (tills det händer något) traila med den i uppfällt läge. Själv har jag lilla 15 hkr 4-takts trollingmotorn nerfälld, spänd och fastknyten mot pollaren . Den stora 150 hkr transportmotorn har jag också nertiltad med en 50 cm lång 3" x 6" tryckimpregnerad plankstump fasttryckt mellan motor och infälld tilt. Fäller jag ner den stora motorn helt i vertikalläge är risken mycket stor att skäddan skrapar i backen vid gupp och tvära svängar. Det är via misstagen man lär sig.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

        Kommentera


        • #5
          Tack för era svar.
          Jag har ca 12 cm frigång och har alltid tyckt det sett lite riskabelt ut. jag har på vägen till den sjön jag fiskar oftast tre fartgupp och bitvis en halvdålig grusväg.
          Jag har en 2-t Yamaha 40 hk så lite tyngd är det ju i den.
          Ska testa och tilta upp den lite och se vad det gör för markfrigången, ska nog låta en kompis gå bakom och se hur det ser ut när jag kör på lite kuperad väg.
          //C
          http://sportfisher.se

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
            Tack för era svar.
            Jag har ca 12 cm frigång och har alltid tyckt det sett lite riskabelt ut. jag har på vägen till den sjön jag fiskar oftast tre fartgupp och bitvis en halvdålig grusväg.
            Jag har en 2-t Yamaha 40 hk så lite tyngd är det ju i den.
            Ska testa och tilta upp den lite och se vad det gör för markfrigången, ska nog låta en kompis gå bakom och se hur det ser ut när jag kör på lite kuperad väg.
            //C
            Hej igen Cole; 12 cm frigång mellan mark och skädda är på tok för lite (och låter olycksbådande) när båten ligger på trailern. Jag har drygt 30 cm mellan lilla motorns skäddspets och asfalten under när motorn är nerfälld. Den stora motorn har ungefär samma avstånd till marken när den är nertiltad mot plankstumpen mellan tilt och motor. Båten är en Buster Magnum och motorerna är av fabrikat Yamaha och båttrailern är specialbyggd av Bålstasläpet med tipp, dubbla, självjusterande vaggor, dubbla trailervinchar (för av- och påvevning), åtta kölrullar och 8 gummihjul samt gångdurkplan i aluminium (för mig som är gammal, klumpig och stel) . Bålstasläpets båttrailers håller världsklass!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Det är det jag tyckt själv.
              Jag har en uttern 4500 och en Tiki 600 EU-trailer. jag drar med en Saab 9000 och dragkroken sitter ganska högt på den vilket gör att kärrna "lutas" bakåt.
              //C

              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej igen Cole; 12 cm frigång mellan mark och skädda är på tok för lite (och låter olycksbådande) när båten ligger på trailern. Jag har drygt 30 cm mellan lilla motorns skäddspets och asfalten under när motorn är nerfälld. Den stora motorn har ungefär samma avstånd till marken när den är nertiltad mot plankstumpen mellan tilt och motor. Båten är en Buster Magnum och motorerna är av fabrikat Yamaha och båttrailern är specialbyggd av Bålstasläpet med tipp, dubbla, självjusterande vaggor, dubbla trailervinchar (för av- och påvevning), åtta kölrullar och 8 gummihjul samt gångdurkplan i aluminium (för mig som är gammal, klumpig och stel) . Bålstasläpets båttrailers håller världsklass!
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              http://sportfisher.se

              Kommentera


              • #8
                Själv har jag byggt mig en "transom saver" som de kallas i USA. En gummiklädd klyka som tar stöd emot nedre delen av motorfästet. Låses på plats med tilten.
                Med en liknande kan man i princip köra med motorn helt upptiltad utan fara då lasterna hamnar på rätt plats.
                //Stefan
                Senast ändrad av Rudan; 2008-03-04, 19:33.
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


                ´til things are brighter, I´m the man in black

                Kommentera


                • #10
                  Hoppas att det går att se hur det funkar. Gummit är ett gammalt cykeldäck som sitter med popnitar. Inget överdådigt här inte.
                  I den delen som tar stöd mot nedre motorfästet sitter två st gummiklädda stift som passar mot två hål i fästet.
                  Motorn sitter låst med gott om frigång mot marken och utan en chans att slå i sidled vid rallykörning.

                  //Stefan
                  Bifogade filer
                  Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


                  ´til things are brighter, I´m the man in black

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka
                   
                  Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                  10 svar
                  15 005 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                  694 svar
                  198 409 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nybörjare-igen  
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  27 svar
                  14 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Mudwater  
                  Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                  16 svar
                  3 751 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Dannii578  
                  Arbetar...
                  X