styrpulpetbåt+motor+trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

styrpulpetbåt+motor+trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ABS-plast har det disskuteras här tidigare. Är ett uselt material att bygga båtar i.
    Man förstår att Theribåtarna är billiga inköp. Själva skroven på dom planande båtarna är det inget större fel på. Men att bygga dom i det tokiga materialet förstår jag mig inte på. Annat att det är lätt att forma och antagligen billigt som material.
    Pasi75, har tipsat om en Utter och en Yamaha 28 hk. Oftast är akterspeglarna på Utternbåtar av äldre snitt helt slut. Mjuka som attan. 28 hk Yamman är en äldre motor som bara är en uppskrämd 25 hk med lite trött kubik. Är inget att lägga pengar på. Skrovet på Uttern är ganska slagig i sjön också.
    Annars är ju både Uttern och Yamaha bra grejer i snitt.
    Gäller bara att välja rätt av modellerna som tillverkats..
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

om du håller dig hemma de blåsiga dagarna så verkade denna trevlig. bort med mittoften bara så finns det plats för 2 pers.http://www.blocket.se/vi/15198804.htm?ca=5_s

Kommentera

Teebees, lite svårt att använda för kustfiske. Annars ett bra pris för grejerna.

Kommentera

elanenjo visst är det så.

här är ett annat alternativ. lite pengar kvar att köpa trailer och ekolod och lite annat götta! http://www.blocket.se/vi/15175668.htm?ca=5_s

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Sälstryparen, kunde du inte nämnt nån ännu sämtre (båt).
            ABS plast när den är som sämst. Och då på en båt som är av skrovtyp av den sämre sorten.
            Var nog den sista båt av alla jag välat ta i min hand.
            Den har då hållit bara bra i snart 30 år.
            Till skillnad från plåtbåten som sprack i nitarna.
            Vad du tycker om skrovtypen får stå för dig , men
            en båt som både är lättdriven och sidvindsstabil är
            ju inte helt fel i innerskärgården.

Den tålde även 125 kilo morfar som lade nät utan
            att bli svårrodd pga slagsida.

Jag förstår att dom som är ute på öppet hav vill
            ha en rejälare farkost men där jag fiskar blir det
            sällan högre vågor än metern och det går bra
            fast man får surra 4-hästarn rakt framåt och
            hjälpa till med årorna men det är ju inte båtens
            fel att motorn är lite klen.

Om man varken har stor plånbok eller liten penis
            så duger en liten båt bra att fiska från........
            Spiggpimplare

Kommentera

Sälstryparen, BTC Andersson frågade ju efter en styrpulpet för sjö och kust. Då faller inte en roddbåt av den typ du nämner in. Har faktiskt ägt två stycken Terhi 385.
              Och grabben och jag har ägt en Theri Miicro Fun också. I Micro Funen öppnande sig båtbotten som en konservburk. Omöjligt att laga. Såldes bort billigt.
              Therina 385:orna sprack i dom flesta ändar. Gick heller inte ens att laga. Då fanns inte fixet som kom senare. Men hade inte hjälp på dom leksaksbåtarna. Gav bort dom till en kompis gratis bägge två.
              På senare modeller av 385 blev dom skumfyllda i skrovet.
              Men är fortfarande en ABS båt. Duger att fiska i mindre vatten med liten motor.

Kommentera

Lite off topic nu sorry!
                Men att typ Terhi är finlands mest sålda motorbåt måste väl betyda nåt?.
                Problem med ABS plasten var det väl mer snack om 80-90 talet.
                Då har jag hört mer bekymmer med andra stora märken.
                Men av Elanen har jag alltid hört kritik av de flesta märken,modeller

Kommentera

Kingkurt69, var har du fått det ifrån att jag kritiserar dom flesta märken eller modeller.
                  Finns bra och sen finns det ju faktiskt dåliga båtar. Men mycket är faktiskt rent skräp.
                  Att dom säljs bra i Finland. Du det är faktiskt en finsk båt.
                  Konstigt att Volvo och Saab säljs bra här.
                  Och andra stora märken har som du skriver också många problembåtar.
                  Är faktiskt värre idag en för 10 år sen ungefär.
                  Kvaliten har försämrats ganska kraftigt.
                  Rekomenderar folk som ska till båtmässan i Älvsjö i mars att titta noga på båtarna.
                  Titta noga efter hur skarvar, hopsättningar, ja överlag allt som rör båtens kvalite.
                  Massor av fuskjobb kommer ni att finna.

Kommentera

äh..jag har förstått att min budget spricker, jag kan mycket väl få en bra båt för pengfarna jag kan tänka mig lägga, men den är mindre duglig till fiske på öppet hav...

en båt som tåler fiske på öppet hav blir ju väldigt mkt dyrare vad jag har förstått...

kanske ska börja med en lite mindre båt som förstabåt för fiske i insjöar och inomskärs kust..
                    Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Ta det bara lugnt, om nån/ett par mån är utbudet mkt större, finns väl inget värre än ett köp i all hast man senare ångrar... Båtar 4,2-4,4m av dugliga varianter är långt ifrån bristvara. Köpte själv förra våren (maj), ringde på potetiella objekt mer eller mindre dagligen.

Visst är styrpulpet att rek om du t.ex. trollar mycket alt frekvent kör längre transportsträckor, fiskar du däremot till största delen spinn/jerk/mete/fluga skulle åtminstone jag helt klart skippa ratten. Dels för utrymmet i en mindre båts skull, dels för att den vid nämnda fiske defintivt inte är ngt måste. Kan du tänka dig detta blir inköpet avsevärt ännu lättare.

Ett tips/förslag nedan, gick själv tillväga på detta vis ifjol.

1. Leta fram ett schysst skrov i någorlunda fräscht skick på dryga 4m kring utan motor ~10 000kr. Skygga ej för äldre typ -80talare.

2. Kika sen efter en passande tvårökare (15-25hk) i BRA SKICK från låt säg -90 och nyare ~10-14 000kr.

3. Trailern köper du med fördel NY för ~8-10 000kr (EU-kärra), ditt paket är klart bara tuta & köra (drygt 30 000kr).

OBS! OBS! OBS! Finns ett ruggig kap på blocket. Uttern 425 90-tal utan snurra MED pulpet/ratt & dessutom påkostad med ny styrning. Pris 14 500kr ort Lindesberg (örebro län). Insänd 11/2, kanske kvar än? Riktigt j----a fin, hade jag inte haft min hade jag ringt å tingat denna osedd för 13 000kr omgående, köpt trailer på måndag direkt och tagit riktning - Lindesberg (skämtar inte!). Känns nästan surt man köpte förra året...

Lycka till, skifiske!
                      Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-17, 01:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka