När vågar man peta i båten i Stockholm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När vågar man peta i båten i Stockholm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    :Kan tillägga att det är en god ide att förtöja med aktern innåt ,mkt lättare att bryta sig ut då pga att man inte behöver hacka en hel båtlängd och lite till för att kunna vända båten när man vill komma ut
    (mer än båtlängds hackning behövs om man ligger mellan y-bommar)
    Kan hålla med till viss del. Löste det genom hacka loss grannens y-bom, lyfta bommen och vrida upp båten på isen. Lyckligtvis var det min gamla tvålkopp, en Ryds 430, den jag har nu får stå på trailern inpackad ett litet tag till.

I DN står att läsa om annalkande varma västvindar som troligtvis gör denna vinter till den varmaste sedan 1756. På vädersidan så kan man läsa att det är i mitten av februari som medeltemperaturen visar en stigande tendens... våren kommer.

Kommentera

Holme, ja då kunde vattenpumpen inte annat varit över vattenytan. Då blir det så där tokigt.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
        men ett jävla meck enligt min mening, funkar väl om man ska ut en hel dag och fiska men om man bara ska ut nån timme eller förmiddag är det ju sjukt jobbigt...
        Att ha båten på trailer skulle innebära varesig "ett jävla meck" eller att det skulle vara "sjukt jobbigt" om man nu bara ska ut en kortare stund, var tamefan det roligaste (okunnikaste?) jag hört på LÄNGE!

"Ett jävla meck" skulle väl isåfall kunna vara själva underhållet av trailern på cirkus 2h/år, och att det skulle vara "sjukt jobbigt" måste då vara dom ~10min det tar att lägga i resp ta upp.

Visst, kan av vissa säkerligen uppfattas som extremt krångligt/tidskrävande, tycker personligen det är EXTREMT SMIDIGT!

Att man sedan kan ha båten någorlunda säkert utanför fönstret alt i garaget är väl inget plus?
        Eller att man helt impulsivt kan bränna iväg i närapå 100knutar till ett för stunden "hett" vatten?
        Eller att man vid kraftig vind slipper åka ner och kolla förtöjningar etc?
        Eller att man slipper den karaktäristiska extremt snygga svart/grön/bruna beväxningen längs vattenlinjen?
        Eller att man, ja listan kan göras LÅNG...

Har kört bägge varianterna, bryggplats igen skulle kännas ungefär som att börja med Runskrift...

Skitfiske allihopa!
        Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-17, 22:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
          Att ha båten på trailer skulle innebära varesig "ett jävla meck" eller att det skulle vara "sjukt jobbigt" om man nu bara ska ut en kortare stund, var tamefan det roligaste (okunnikaste?) jag hört på LÄNGE!

"Ett jävla meck" skulle väl isåfall kunna vara själva underhållet av trailern på cirkus 2h/år, och att det skulle vara "sjukt jobbigt" måste då vara dom ~10min det tar att lägga i resp ta upp.

Visst, kan av vissa säkerligen uppfattas som extremt krångligt/tidskrävande, tycker personligen det är EXTREMT SMIDIGT!

Att man sedan kan ha båten någorlunda säkert utanför fönstret alt i garaget är väl inget plus?
          Eller att man helt impulsivt kan bränna iväg i närapå 100knutar till ett för stunden "hett" vatten?
          Eller att man slipper den karaktäristiska extremt snygga svart/grön/bruna beväxningen längs vattenlinjen?

Har kört bägge varianterna, bryggplats igen skulle kännas ungefär som att börja med Runskrift...

Skitfiske allihopa!

...oj...vilken reaktion. Lugn å fin
          Som jag hade det idag kan jag iofs verkligen hålla med dig. Låg infrusen och isen hade vuxit sig lite tjockare än jag trodde så trots att det bara var några meter till fritt vatten var det aningen bökigt att knacka å knäcka sig fram.
          Jaja, nu ligger jag bra till för fiske igen.

Tjoho!

/T.

Kommentera

Träjler är ju drömmen, ba svårt om man bor i lägenhet i stan. Känns det som för mig iaf.
            När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg

Skitfiske allihopa!
              ja man är ju verkligen okunnig när man tycker att det är mycket jobbigare att traila än att bar gå ner till båten och vrida om nyckeln!

Kommentera

Visst är det härligt att som du säger kunna traska ner - lossa - vrida om - man är ute! MEN, detta idylliska tankesätt till trots är nackdelarna enligt mig MÅNGA. Som ohotad 1:a har du du det faktum att du är helt låst till det vatten båten är placerad i, vansinnigt frustrerande. Nästa är stöldrisken, ja garaget alt gräsmattan är nog trots allt ändå säkrare mark. Till detta har du att kolla (underhåll?) förtöjningar, beväxtning, div slitningar etc.

Absolut inte ute efter att omvända alla "bryggälskare" till trailerfolk, tvärtom, var och en blir salig på sitt sätt. Om man hade mer eller mindre egen brygga ett stenkast från husknuten, kanske t.o.m. jag åtminstone skulle bli sugen...

Rattade jag som dig en så pass stor/dyr båt som Nordsjö 640WA (tjuvkikade lite) skulle jag defintivt sälla mig till trailerfolket. Dels pga båtens värde, dels av den anledningen att en ny värld av fiskevatten/möjligheter plötsligt öppnar sig...

Skitfiske!

Kommentera

Jag har beställt iläggning av min båt i veckan. För mig är trailer inget alternativ som jag skrivit tidigare, jag har andra småbåtar söm jag kan traila, min stora båt går inte att traila. Varvet tar hand om förtöjning, övervakning (peppar peppar), lyfter upp och sprutar av den vid behov, håller koll på förtöjning osv. Jag ligger mitt i skärgården och det är mina vatten samt att jag använder den för att ta mig till mitt landställe som ligger på en ö. Jag e jätteglad. Vet att många båtar stjäls på just trailer så det argumentet håller nte helt.

Fan va glad jag e, på onsdag blir det djuphavsfiske.

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Hej Gäddman!
                    Självklart skall en båt likt den större du äger ligga i sjön och inte på trailer. Inte på något sätt smidigt/praktiskt att traila runt med, tvärtom oerhört opraktiskt/dumt. Alla båtar har sina begränsningar, detta torde vara denna båtens...

Fiskar man sedan mestadels på mer eller mindre "samma vatten" med låt säg ~25km radie, är heller inte behovet av trailer påträngande. Fiskar man likt mig (säkerligen många andra) mer eller mindre året runt och frekvent nyttjar 8-9st olika vatten beroende på art/årstid, är som sagt båtplats lika behändigt som Runskrift...

Visst sker stölder av trailerburna båtar, defintivt! Är du nog själv medveten om att oddsen för att vid bryggplats få antingen hela ekipaget alt snurran stulen/demolerad är dock bra mycket lägre...

Var aldrig meningen att varesig hissa traileranvändande till skyarna eller att såga bryggplats vid knäskålarna, mitt första inlägg var endast en tillrättavisning av Holmes påstående att trailer skulle innebära "ett ständigt meck" samt vara "sjukt jobbigt" vid kortare turer, vilket som sagt inte skulle kunna varken vara mer okunnigt yttrat...

Skitfiske!
                    Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-18, 11:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
                      Jag har beställt iläggning av min båt i veckan. För mig är trailer inget alternativ som jag skrivit tidigare, jag har andra småbåtar söm jag kan traila, min stora båt går inte att traila. Varvet tar hand om förtöjning, övervakning (peppar peppar), lyfter upp och sprutar av den vid behov, håller koll på förtöjning osv. Jag ligger mitt i skärgården och det är mina vatten samt att jag använder den för att ta mig till mitt landställe som ligger på en ö. Jag e jätteglad. Vet att många båtar stjäls på just trailer så det argumentet håller nte helt.

Fan va glad jag e, på onsdag blir det djuphavsfiske.

/Oscar
                      Djuphavsfiske? Vafalls...var ska du styra kosan för detta?

/Thomas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka