Planing med Ryds 430. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planing med Ryds 430.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Planing med Ryds 430.

Tjenare. Har alvarliga problem att få min RYDS 430 gt 80talare att plana. Har precis köpt ny motor med ytterst lite mindre effekt än min gamla 40hk 2taktare som var sent 70-tal. I alla fall så hade jag samma problem med den att båten bara står med nosen rätt upp och vägrar gå ner då båten är för baktung. Är ett par kilo extra fukt där bak samt att jag är inte alltför lätt. Men för att få båten att plana just nu så får 2 personer gå fram i fören o ingen får vara i aktern. Finns det någon lösning på detta med trimplan eller liknande? Motorn är inställd så lågt som mjöligt så där finns det inget att göra åt. Tacksam för svar //Kenny
    NAJ! Jag plurra igen!

Det är ett klassiskt problem och jag kommer på tre varianter som kan avhjälpa det delvis eller helt, trimplan på båten finns självjusterande som rättar sig efter förhållandena, Hydrofioil som är ett bärplans om monteras på motorn kaviationsplatta och ger mera bär i aktern, men bäst och dessvärre dyrast byt motor.

Kommentera

Är ett vanligt problem på 430 GT att det blir sprickor under båtarna. Och att du får in vatten i skrovet. Börja med att ta upp båten för inspektion av undersidan. Prova att lyssna om det skvalpar. Skaka båten eller dra tag i fören och gunga den. Hade en kompis som hade ditt problem i flera år. Innan han kom på att det var just det jag skrev. MVH Gunnar J.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Den ska plana lätt med en 20 hk motor. Och det med tre man i. Så båten måste väga alldeles för mycket.

Kommentera

helt klart e det bästa att byta motor men det finns en lösning en rätt bra lösning om du har el tilt på motorn är att tillvärka en plåt mellan motor o aktern så att du kan vinkla motorn mera ju mer du vinklar ner motorn desto mer pressar man ner fören men du måste ha eltilt annars blir det jobbigt för motorn att alltid vara sitta i det läge den jobbar rätt hårt då och soppan är inte så billig i dag Lycka till

Kommentera

Hej! Vi hade en ryds 430 gt innan med en 40hk 2-takt!!

De är inte bra att vara ensam och köra den, lite svårt att plana då som sagt. Jag gjorde två betongklumpar på 30 kg vardera och lade där fram i båten sedan gick den som et spjut! Bara man hade lite vikt där fram så gick den jättefint!

Jo sen kan du juh kanske ha glömt att sätta i "Proppen" där bak? glömmer man det så går den verkligen uruselt!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Skrev inlägget i lite hast så skall förklara mig nu
              Nåväl jag bytte min gamla 40hk 2takts till en 25hks 4takt Tohatsu med kortrigg. Så viktmässigt tror jag att jag fick typ 5 kilo eller något. Sprang iväg idag och köpte en hydrofoil sån som går ut på sidorna för att prova det och hoppas det ska göra deta som krävs. För båten planar när vi är 2 i båten och bägge placerar sig i fören. Går inte detta så kommer det väll åtminstonde göra så en av oss bara behöver stå mitt i båten under planing och det kan jag leva med då jag inte transporterar mig alltför långt. Hur som hellst kan det iaf inte bli sämre vad det gäller planing att sätta på det här. Motorn är helt ny så den borde prestera sitt allt. Men om detta inte funkar så blir det nog att investera i en ny propeller. Boven i det hela tror jag är fukt i båten då jag blev tillsagd att jag har ca 100kg fukt i akterspegeln enligt försäljaren då han såg det under montering. Han tyckte jag skulle låte båten ligga uppe under 6 månadet för torking men då jag är fiskeidiot som jag är så får detta lösas på annat sätt Hur som hellts så tackar jag för hjälpen och hoppas jag ska få rätt på möget.
              NAJ! Jag plurra igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Är ett vanligt problem på 430 GT att det blir sprickor under båtarna. Och att du får in vatten i skrovet. Börja med att ta upp båten för inspektion av undersidan. Prova att lyssna om det skvalpar. Skaka båten eller dra tag i fören och gunga den. Hade en kompis som hade ditt problem i flera år. Innan han kom på att det var just det jag skrev. MVH Gunnar J.
                Som jag sa innan så har jag en långsiktigt lösning på det. Finns det något annat snabbt sätt o fixa det på eller det e kört för mig? haha
                NAJ! Jag plurra igen!

Kommentera

Sälj bort den billigt. Och skaffa dig en ordentlig båt. Den blir aldrig bra.

Kommentera

Jo, ska dra på de här trimfenorna nu, funkar inte det så får det bli en liten alu propeller då min handlare kan erbjuda mig en sån får en billig slant då mitt köp inte fungerat som planerat. Funkar inte det heller så får det bli en Buster xsr då det är vad min budget tillåer förtillfället.
                    NAJ! Jag plurra igen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka