Planing med Ryds 430. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Planing med Ryds 430.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Monn3 Visa inlägg
    Som jag sa innan så har jag en långsiktigt lösning på det. Finns det något annat snabbt sätt o fixa det på eller det e kört för mig? haha
    Jag hadde en gång en 15 fots sjö-jeep som av någon anledning tog in vattan i mellan ytterskrovet och durken (självlänsande durk). En höst när jag som vanligt tog upp båten för rengöring och bottenmålning så var den jäkligt tung. Det skvalpade inni båten men jag kunde inte se nått vatten då den var innestängd. Funderade länge på vad jag skulle göra och kom fram till att jag måste borra hål i skrovet. innan jag gjorde det så måste jag skaffa mig en "dyvika", en sorts dräneringsplugg för båtar. Jag borrade hål rätt i akterspegeln, ca 5 cm upp i kölen ca, framför motorn.
    Det kom ut vatten, jäklar, massor av vatten. Stod och rann i en halv dag kändes det som. Skulle ha köpt två dyvikor och monterat den andra inni båten, kanske bort i fören så att det kunde komma luft i båten så att vattnet kunde rinna ut fortare. Dyvikan monterades med 4 syrafasta skruv inklusive tätning med silikon. Smorde in pluggen med fett innan jag skruvade in den (dyvikan var av metall/mässing men det finns i plast också (glas/kolfiberförstärkt nylon att föredra)

    Mitt tips är följande: köp två dyvikor, men checka först att det plaskar inni båten enl. som föraslagits här av elanen. Ingen konst om du kan dra upp den på någon strand, på ett antal plank.

    Plaskar det och skvalpar så är saken klar. Hör ni inget så bör ni checka vikten på båten. Kan vara vatten längre in i skrovet, men jag har ingen aning om hur din båt är konstruerad invändigt.

    Montera dyvikorna på de platser jag föraslagit. Sen är det enkelt att kolla om det blir problem att få den till att plana igen.
    Efter att jag hade monterat dyvikan så blev det aldrig mycket vatten i skrovet, men det var väll p.g.a. att jag checkade det lite då och då (2-4 ggr/år)

    Hoppas det funkar (inget svårt jobb, men var noggrann)

    mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2008-01-15, 22:52.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

    Kommentera


    • #12
      Stort fel??

      Måste ju va något stort fel. Typ det vattnet du nämner. Har själv en Cresent 465 med en Mercury 25hp 4-stroke. Planar hur lätt som helst! Har power tilt vilket är grymt bra att kunna optimera vinkeln med. Planar iofs fast den inte står exakt rätt heller.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
        Måste ju va något stort fel. Typ det vattnet du nämner. Har själv en Cresent 465 med en Mercury 25hp 4-stroke. Planar hur lätt som helst! Har power tilt vilket är grymt bra att kunna optimera vinkeln med. Planar iofs fast den inte står exakt rätt heller.
        Både ja och nej Deadbait. Om du betraktar en liten öppen por eller en liten mikroskopisk spricka så är det inte nått stort fel, men över tid, säg många år så kan vatten "sugas" in den vägen när det är mycket kallt ute.
        Det som sker är att luft "pressas" ut i solgasset (kan bli bra så varmt i mellan ytter/inner skrov på sommaren. Då utvidgar sig luften betydligt och pressas ut via de små porer eller sprickor (som kan finnas i lite enklare/äldre båtar) av det ökade trycket. På natten kyls allt och då "suger" den instängda volymet in vatten p.g.a. volymminskningen då luften blivit kall. Det här sker mer eller mindre varje dag, året runt vid tillfällen då man har temp. skillnader mellan natt och dag.
        Problemerna kan accellerera om det bildas is i mellan ytter och innerskrovet. Det vatten som trängt/sugits in kan spränga skrovet och kan skapa fler sprickor i gelcoat och i grasfiber´n. Därför är det mycket viktigt att tömma ut vattnet så det inte ligger kvar i båten den här tiden på året.

        mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #14
          Så slog Flodström till med ytterligare en av sina eccelenta förklaringar och bara att hålla med för det är precis som han säger och jag förlorade en plastbåt på det viset för massa år sedan när hela akterspegeln frös loss från skrovet pga att vatten sugits in i slutna utrymmen och expanderade när det frös

          Prata med lokala Anticimex kontoret och hyr/låna en fuktmätare av dem och mät om Du har fukt i plasten för då är det illa, speciellt om Din båt har inplastad plyfa i akterspegeln som förstärkning.
          Samtidigt kollar Du såklart också om det är löst vatten mellan skroven som beskrivits ovan, om så montera dyvikor pronto!!

          Kommentera


          • #15
            Har en likadan båt och hade lite problem också i början
            Jag har en 15 hk 4-takt med trimplan på kavitationsplattan.
            Innan jag monterade trimplanen var den seg upp i planing.
            Jag har också gått ned ett snäpp i propeller .
            Den gör ändå 16 knop och orkar numera bättre med
            3 st 110+ kilos fiskare i båten.
            Spiggpimplare

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              jag förlorade en plastbåt på det viset för massa år sedan när hela akterspegeln frös loss från skrovet pga att vatten sugits in i slutna utrymmen och expanderade när det frös
              Fy fasen, det hördes trist ut. Lider med dig. Vad gjorde du med båten, måste du slänga den?

              Det är alltid en risk med sådana skador om man får in vatten där det inte skall finnas nått. Måste säga att jag hade tur då min båt blev full med vatten, för här i Hardangerfjorden fryser det nästan alldrig is och vintrarna passerar i så där 0°C til +5°C som det är just nu.

              mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #17
                Var och vägde ekipaget idag. cirkus 800 kilo. Dvs min båt väger ungefär 400-500 kilo mer än vad den ska Så den är uppenbarligen full av fukt. Nåväl eftersom motorn är en kortrigg så måsta jag förmodligen byta motor om jag ska byta båt. Orkar inte modifiera akterspegeln. Så min handlare gav mig min pengar tillbaka -2000 då den ändå är körd i 10h nu. Nåväl ny båt till helgen får det bli. Lutar åt en terhi 6020c verkar var en schysst båt till bra pris. Tack för alla tips och hjälp, men nu får det vara bra med det gamla aset
                NAJ! Jag plurra igen!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Monn3 Visa inlägg
                  Var och vägde ekipaget idag. cirkus 800 kilo. Dvs min båt väger ungefär 400-500 kilo mer än vad den ska Så den är uppenbarligen full av fukt. Nåväl eftersom motorn är en kortrigg så måsta jag förmodligen byta motor om jag ska byta båt. Orkar inte modifiera akterspegeln. Så min handlare gav mig min pengar tillbaka -2000 då den ändå är körd i 10h nu. Nåväl ny båt till helgen får det bli. Lutar åt en terhi 6020c verkar var en schysst båt till bra pris. Tack för alla tips och hjälp, men nu får det vara bra med det gamla aset


                  Lycka till med ny båt oavsett vad det blir "Monn-tro"

                  edit/PS. såg trevlig ut den där 6020:an. Verkar vara en sjösäker båt. Fina extratillbehör också som t.ex styrpulpet, ett klart pluss då du kan ha vindskärm. T.o.m. förkapell fanns som tillbehör. DS
                  mvh
                  Senast ändrad av Flodström; 2008-01-16, 10:08.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Fy fasen, det hördes trist ut. Lider med dig. Vad gjorde du med båten, måste du slänga den?

                    Det är alltid en risk med sådana skador om man får in vatten där det inte skall finnas nått. Måste säga att jag hade tur då min båt blev full med vatten, för här i Hardangerfjorden fryser det nästan alldrig is och vintrarna passerar i så där 0°C til +5°C som det är just nu.

                    mvh
                    Jo bara att skrota den när vi kom ut för första resan över till ön på våren och upptäckte att akterspegeln hängde på trekvart och en stor öppning mellan botten och aktern så inget att börja laga och den båten var säkert 15-20 år då så den hade gjort god tjänst ändå.

                    Den ersattes med en Sun Buster med 15hk Mariner detta var 1983 och jag kör fortfarande alubåt även om jag avverkat några stycken men släpper inte det materialet för alltiallo/transpoortbåts användningen då det enligt min erfarenhet inte finns något som är mera tåligt än alubåtar för den sortens omilda behandling som en sån båt får utstå!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 177 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 261 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 834 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X