Ursprungligen postat av Monn3
Visa inlägg
Det kom ut vatten, jäklar, massor av vatten. Stod och rann i en halv dag kändes det som. Skulle ha köpt två dyvikor och monterat den andra inni båten, kanske bort i fören så att det kunde komma luft i båten så att vattnet kunde rinna ut fortare. Dyvikan monterades med 4 syrafasta skruv inklusive tätning med silikon. Smorde in pluggen med fett innan jag skruvade in den (dyvikan var av metall/mässing men det finns i plast också (glas/kolfiberförstärkt nylon att föredra)
Mitt tips är följande: köp två dyvikor, men checka först att det plaskar inni båten enl. som föraslagits här av elanen. Ingen konst om du kan dra upp den på någon strand, på ett antal plank.
Plaskar det och skvalpar så är saken klar. Hör ni inget så bör ni checka vikten på båten. Kan vara vatten längre in i skrovet, men jag har ingen aning om hur din båt är konstruerad invändigt.
Montera dyvikorna på de platser jag föraslagit. Sen är det enkelt att kolla om det blir problem att få den till att plana igen.
Efter att jag hade monterat dyvikan så blev det aldrig mycket vatten i skrovet, men det var väll p.g.a. att jag checkade det lite då och då (2-4 ggr/år)
Hoppas det funkar (inget svårt jobb, men var noggrann)
mvh
Kommentera