Göra rent skrovet utvändigt och inne?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra rent skrovet utvändigt och inne??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Håller med nash ss, har oxå provat det mesta (inte ångtvätt) Hempel gelcoat cleaner är ett dundermedel finns nu på sprayflaska. Sjön som jag har båten i är en riktig dyngpöl, efter två veckor i sjön har skrovet gått från vitt till BRUNT och efter en säsong........ ser för jävlig ut och skiten sitter som berg!!!! PROVA HEMPEL
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Rob77; 2008-02-28, 22:58.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Hulan Visa inlägg
      Funkar inget annat Rospigg så testar jag ångtvätten.
      HeHe så Du gillar alltså att göra saker och ting onödigt komplicerade för Dig då

      Det värsta är väl vad dem där ruskiga kemikalerna Du använt har gjort med skrovet och Dig när Du testat Dig igenom hela utbudet, men det är Din båt och hälsa, men jag tycker Du börjar i fel ände imho

      Kommentera


      • #43
        Jadu Rospigg

        Mmm har då testat ÅNG-metoden, funkade sådär (=skitdåligt). Var och letade efter en ångtvätt Jula=slut Biltema=slut Silvan=säljer inte längre Coop Bygg=Bingo.

        Köpte en Kärcher för 1800 spänn åker hem läser bruksanvisningen fyller på vatten och väntar till tryck och ånga är som det ska vara. Börjar att luckra upp smutsen med att värma ytan med ånga från ett par centimeters håll, tar sen den lilla borsten och börjar gno. Vad händer sen tror ni?? NADA, NICHTS och INGENTING, gnor på en yta av 20*20 cm men det blir inte rent, inte ens lite rent!!!!!!!!!! Tar då lite marinrubbing och gnor 20 sek på andra sidan och vips det mesta försvinner.

        MEN det var ju det jag ville slippa, ja att gno alltså, för jag är stolt innehavare av ganska djup psoriasis och därmed ömtålig i lederna. Bifogar bilder på resultatet Ånga till vänster och rubbing till höger på akterspegeln.

        PS Ångtvätten är till salu, använd endast en timme nypris 1795:- nu endast 1500:-
        www.solskensmetarna.se

        Kommentera


        • #44
          Simmoniz heavy duty rubbing å tålamod på den båten..

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Hulan Visa inlägg
            Mmm har då testat ÅNG-metoden, funkade sådär (=skitdåligt). Var och letade efter en ångtvätt Jula=slut Biltema=slut Silvan=säljer inte längre Coop Bygg=Bingo.

            Köpte en Kärcher för 1800 spänn åker hem läser bruksanvisningen fyller på vatten och väntar till tryck och ånga är som det ska vara. Börjar att luckra upp smutsen med att värma ytan med ånga från ett par centimeters håll, tar sen den lilla borsten och börjar gno. Vad händer sen tror ni?? NADA, NICHTS och INGENTING, gnor på en yta av 20*20 cm men det blir inte rent, inte ens lite rent!!!!!!!!!! Tar då lite marinrubbing och gnor 20 sek på andra sidan och vips det mesta försvinner.

            MEN det var ju det jag ville slippa, ja att gno alltså, för jag är stolt innehavare av ganska djup psoriasis och därmed ömtålig i lederna. Bifogar bilder på resultatet Ånga till vänster och rubbing till höger på akterspegeln.

            PS Ångtvätten är till salu, använd endast en timme nypris 1795:- nu endast 1500:-

            Hillskärs/ Rönnqvist´s medel är inte testat ännu eller???

            Kommentera


            • #46
              Nepp

              Både jag och Hillskär väntar på leverans av Rönnqvisten. Så det är inte testat ännu. Men jag hoppas att det kommer snart, orkar ju inte vänta hur länge som helst. Konkwista gjorde rent sin båt med Oxalsyra blandat med tapetklister och det blev kalas. Kanske kör det med, vill ju ha båten i vattnet snart.
              www.solskensmetarna.se

              Kommentera


              • #47
                Det här var en riktigt spännande tråd. ta bilder efter att du testat de olika metoderna, så att man kan se reulstatet. Behöver tvätta min silver hawk inombords innan sommaren och badturerna börjar..
                .................................................. ......................
                :popcorn

                Kommentera


                • #48
                  Oxalsyra är väldigt effektivt på bruna vattenlinjer.
                  http://teamjoj.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #49
                    Orkade inte vänta

                    Ja nu är hon ren som en sommarmorgon.

                    Orkade inte vänta på att Rönnqvist skulle dyka upp, så jag gjorde helt om och blandade min egen tvättsörja med Oxalsyra och tapetklister som bindemedel. Penslade på med en STOR pensel på hela skrovet,när jag gjort allt gick jag tillbaka dit jag började för att se om det var nån verkan. Ja jävlar vad det blev rent snabbt, och det enda jag gnuggat med är just penseln.

                    Allt som allt tog det mej en halvtimma för detta ypperliga resultat och kostnaden för syra klister och pensel blev moderata 176 kronor.

                    Så jag kan starkt rekomendera metoden.

                    Recept: 125 g tapetklister 200 g Oxalsyra 3 liter vatten blande och låt svälla 10-15 minuter blanda igen. Stryk på och låt verka en stund, gnugga hårt smutsade ytor med penseln och skölj av med vatten (helst högtryck, men det funkade bra med trädgårdsslangen också). Upprepa på missade platser, och skriv in hur insidan rengörs bäst för på strukturen funkade inte min blandning så bra.
                    www.solskensmetarna.se

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                      Vilken skillnad !
                      Oxalsyra ska inte underskattas, frågan är bara om tapetklistret verkligen hade behövts
                      jag brukar badda på med svamp med gott resultat
                      Hej!
                      Jag hur blandar du oxalsyran?
                      Jag köpte en burk med pulver/kristallliknade syra.
                      Jag börjar fundera på om det är gammalt och har torkat,
                      ska inte syra vara flytande?
                      //C
                      http://sportfisher.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 767 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 205 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 122 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 573 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X