Flödesmätare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flödesmätare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
    Rospigg, Hur menar du att man sänker soppaförbrukningen?

Är det för att man i realtid kan hålla koll på förbrukningen?
    Helt riktigt som Team char tipsar om här,
    Med t.ex. EP-10 (eller EP-20 om man har motor för den) så kan du få upp data på vilken hastighet som är mest ekonomisk. Som exempel, du tror nu att mest ekonomisk fart är 20 knop. Med ett sådant instrument som en flödesmätare till GPSén/lodet så kan du faktiskt kolla upp om det verkligen är så. Här kan du finna ut att för ditt ekipage så är 24 knop mest ekonomisk. Dessutom detta kan ändra sig vid större last eller mindre last.

Du får alla data upp på skärmen, och Lowrance, (med NMEA2000) har allt detta färdigt med olika alternativ, layout etc. Bara att plocka in de data som fattas och sen har du riktig koll på soppaförbrukning, i realtid, hur mycket du har använt sist, hur mycket soppa som behövs från punkt A, till punkt B etc... mycket användbart vill jag påstå och på så sätt blir man också mer medveten om sina kör-vanor/ovanor.

mvh
    Senast ändrad av Flodström; 2007-12-10, 00:20.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Nu har jag kollat med Yamaha Scandinavia och en av deras tekniker som bekräftade det jag misstänkte, nämligen att dem äldre förgasar 4T inte fungerar ihop med dem flödes och motordata system som bla Lowrance har, det är endast deras EFI motorer och dem insprutade 4T som kom 2006 som kan det.
      From 2007 har Yamaha fullt stöd för LAN i sina motorer och då öppnas ännu flera kul finesser.

Sen läste jag i senaste Fiske Feber om en Trolling Switch (rpm regulator för tomgångsvarv) till Ymaha som funkar som Mercurys Troll Controll på Optimaxarna men även denna finess kräver EFI eller insprutade 4T motorer och funkar endast på dessa men då kan man programera varvtalet via knappar för exakt rätt trollingfart vilket är en ovärderlig funktion som jag saknar väldigt mycket från min Optimax.

Så alla vi med "gamla" förgasar 4T Yamor kan välja på två saker, gilla läget eller köp ny motor

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Nu har jag kollat med Yamaha Scandinavia och en av deras tekniker som bekräftade det jag misstänkte, nämligen att dem äldre förgasar 4T inte fungerar ihop med dem flödes och motordata system som bla Lowrance har, det är endast deras EFI motorer och dem insprutade 4T som kom 2006 som kan det.
        From 2007 har Yamaha fullt stöd för LAN i sina motorer och då öppnas ännu flera kul finesser.

Sen läste jag i senaste Fiske Feber om en Trolling Switch (rpm regulator för tomgångsvarv) till Ymaha som funkar som Mercurys Troll Controll på Optimaxarna men även denna finess kräver EFI eller insprutade 4T motorer och funkar endast på dessa men då kan man programera varvtalet via knappar för exakt rätt trollingfart vilket är en ovärderlig funktion som jag saknar väldigt mycket från min Optimax.

Så alla vi med "gamla" förgasar 4T Yamor kan välja på två saker, gilla läget eller köp ny motor
        Men är det en retur slang för bränslet ? Om inte så går det att sätta in en flödes mätare på slangen från Lowrance ep-10 är en vanlig flödes mätare som går att kopla ihop med alla Lowrance enheter som använder sig av NMEA 2000. Datan du får ut är liter per timme. så man får räkna ut själv vad det blir om man vill ha L/distans. Här en pdf intruktions blad http://www.retrevo.com/search/v2/jsp...Lowrance+EP-10

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Piggen full fart backa sen ner 800-1000 varv på handtaget installera sedan trevägsventil i soppaslangen så du kan ansluta en utbordartank till systemet bara gasa sen funkar fint billigt också lycka till
          PS skojar bara flödesmätare låter vettigt men som vanligt är det väl dyra leksaker antar jag.
          Ska kolla Ebay på Navman vid tillfälle
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Bra pris tror jag
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Piggen full fart backa sen ner 800-1000 varv på handtaget installera sedan trevägsventil i soppaslangen så du kan ansluta en utbordartank till systemet bara gasa sen funkar fint billigt också lycka till
              PS skojar bara flödesmätare låter vettigt men som vanligt är det väl dyra leksaker antar jag.
              Ska kolla Ebay på Navman vid tillfälle
              HeHe.. Jo den varianten kör jag idag men brukar minska 1200-1400 rpm då känns det som den går hyfsat billigt, tror jag iaf.

Det ska bli en trevägsvevntil med soppakran för en trycktank till nästa år så slipper man hålla på och slaska med reservdunkar utan bara koppla in reservtanken och köra vidare

Kollade med en bekant som tagit in Navman 2100 från USA för 1500kr totalt och då kan det börja vara vettigt, men dem 3300kr den kostar här känns blodigt!!
              Ska kolla länken i nästa inlägg med.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Jepp vettigt pris 170x7 = 1190 och sen lite frakt så runt 1500kr och Worldwide leverans

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka