Flödesmätare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flödesmätare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flödesmätare

Har tänkt ersätta min pajade bränslemätare av analog typ med en flödesmättare till nästa säsong för att ha bättre koll på förbrukningen.
    Vill dessutom veta vid vilka varvtal som motorn går mest ekonomiskt och då är en sån ovärderlig, så jag tänkte kolla med er övriga om det är någon som har erfarenheter av detta samt vilka fabrikat och modeller som finns.

Har hitta denna http://www.plastimo.com/catalogue/7/2110002.html som ju har fått bra kritik vad jag kan läsa mig till på olika siter, dock är priset lite väl maffigt ca 3300kr här i landet så jag lutar åt USA import.

Känner någon till andra fabrikat till bättre pris??

Funktionerna jag vill ha är i huvudsak: aktuell förbrukning l/h och l/nm eller nm/l, total förbrukning sedan tankning samt larm för låg bränslenivå.

Hoppas på förslag och åsikter

Lowrance har en som man kan inkludera i sitt NMEAnätverk.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Lowrance har en som man kan inkludera i sitt NMEAnätverk.
      Stämmer bra det men tyvärr stöder inte min Yamaha F100 -99 det systemet det infördes from årets modeller på Yamaha och en ny motor finns inte med i planerna, annars är det en smart lösning

Fördelen med Navman 2100 är att den kopplas in direkt på soppaslangen och kan användas till alla bensinmotorer oavsett fabrikat och årsmodell

Kommentera

Går den inte att fixa då?
        Söknamnen har du (bla Navman) Ebay är bara några musklick bort!
        Lycka till
        Edit du menar konventionell tankmätare då, kan väl inte ersättas av flödesmätare utan mycket huvudräkning eller, krävs nog både och??
        Edit igen blir nog färddator innan du är klar mvh
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-12-09, 19:42.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Lowrance har ju LMF-200 samt 400. Har väl samma funktioner som Navman och går att bygga ut med tankgivare, flödesmätare osv

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Går den inte att fixa då?
            Söknamnen har du (bla Navman) Ebay är bara några musklick bort!
            Lycka till
            Edit du menar konventionell tankmätare då, kan väl inte ersättas av flödesmätare utan mycket huvudräkning eller, krävs nog både och??
            Edit igen blir nog färddator innan du är klar mvh
            HeHe... Flödesmätaren inte bara kan ersätta en konventionell analog tankmätare den överträffar den med hästlängder

Flödesmätaren räknar total förbrukning så man nollar den vid tankning och har matat in tankstorleken och så räknar den ner och talar om hur många liter det finns kvar i tanken, samt att den larmar när inställd larmnivå uppnås!
            Förutom att den håller reda på aktuell förbrukning så att man alltid kör så bränslesnålt som möjligt vilket spar mycket pengar och belastning på miljön speciellt för såna som kör mycket som sportfiskare i allmänhet (båtägande då) och trollingfiskare i synnerhet.

Litet enkelt ränkneexempel, om jag kan sänka förbrukningen vid blandad körning med 0,2l/nm (vilket är fullt möjligt med info från flödesmätaren) och jag kör 1000 nm/år så spar jag 200l/år x 13,50kr/l = 2700 kr!!

Så jag sparar in kostnaden för mätaren redan första året om jag köper den via USA där dem kostar +1500 kr.

Smart va??

PS Flödesmätare + GPS = färddator DS ;-)

Kommentera

Lowrance har en NMEA2000 som heter EP-10 fule flow och funkar att använda med alla Lowrance enheter som använder NMEA2000 Network det går även att kopla den direkt till LMF-200/400 mätarna. Men har din motor en retur slang för bränslet så får man inte ut rätt värden från den.
              Googla på orden: EP-10 NMEA .Så får du en massa intresant läsning

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                Lowrance har en NMEA2000 som heter EP-10 fule flow och funkar att använda med alla Lowrance enheter som använder NMEA2000 Network det går även att kopla den direkt till LMF-200/400 mätarna. Men har din motor en retur slang för bränslet så får man inte ut rätt värden från den.
                Googla på orden: EP-10 NMEA .Så får du en massa intresant läsning
                Men vad jag förstått av det jag läst så stöder inte min motor Yama F100 NMEA och skickar inga motordata till externa mätare och då får jag ju ingen indata på en sån mätare!! det enda som då återstår är en mätare som fysiskt kopplas in på soppaledningen och mäter den soppa som matas igenom den upp till motorn vilket Navman 2100 gör.

Rätta mig gärna om jag har fel för det vore ju ämnnu bättre att ha det i lodet och famöver kommer det att bli ett Lowrance lod och då kan det ju bli ett som klarar detta.

Ska prata med Yamaha om några andra saker i veckan så jag kan ju fråga om detta med så får jag det från källan sas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Men vad jag förstått av det jag läst så stöder inte min motor Yama F100 NMEA och skickar inga motordata till externa mätare och då får jag ju ingen indata på en sån mätare!! det enda som då återstår är en mätare som fysiskt kopplas in på soppaledningen och mäter den soppa som matas igenom den upp till motorn vilket Navman 2100 gör.

Rätta mig gärna om jag har fel för det vore ju ämnnu bättre att ha det i lodet och famöver kommer det att bli ett Lowrance lod och då kan det ju bli ett som klarar detta.

Ska prata med Yamaha om några andra saker i veckan så jag kan ju fråga om detta med så får jag det från källan sas.
                  EP-10 kopplas direkt på soppa slangen och överför bara soppa flödet till nätverket
                  EP-20 koplas in i motorn data ut och omvandlar det till NMEA2000 data och den går att kopla till Yamas och Mercurys nyare motorer tror det är från -06och alla Suzukis Df från -00 och 40hk om jag inte kommer ihåg fel.
                  Kablarna är dyra men det är mycket smidigt att få in alla upgifter i Lodet/plottern. Ska själv montera en EP-20 till min Suzuki DF50. Blir mycket smidigt att veta hut mycket soppa det är kvar i tanken och hur mycket motorn drar/timme när man ska över kvarken och trolla Lax i Kokola

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Rospigg, Hur menar du att man sänker soppaförbrukningen?

Är det för att man i realtid kan hålla koll på förbrukningen?
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka