Kapellvård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapellvård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kapellvård

Hejsan!
    Har precis köpt en Terhi 520 Ht.
    Min fråga är hur man lämpligast tvättar och impregnerar kapellet.
    Tar även gärna emot tips om bra bottenfärger.
    Det måste vara fel djup, eller botten, eller hastighet,
    eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Använd gulsåpa och en mjuk borste, såpa både rengör och impregnerar kapellet.
    Mvh Micke.

Kommentera

Såpa är som sagt bra, och använd varmt vatten. När det torkat impregnerar du det med någotlämpligt impregneringsmedel för grövre textilier. Gör du inte det åker du på jordslag och möjligen mögel efter ett halvår. "Imprenex" har fungerat väldigt bra och fanns i alla fall hos färghandlarna tidigare, möjligen är det numera förbjudet av miljöskäl.

Alla riktigt bra impregneringar innehåller (eller innehöll) "fluorocarboner" av det tyngre slaget, en familj av föreningar där bl.a. "teflon" ingår. De lättare, dvs de i gasform, har fullständigt gigantiska växthusegenskaper (600ggr värre än CO2 för samma volym) och de bryts inte ner på 50000 år vilket lett till en hel del restriktioner. Hur de fluorocarboner i flytande och fast form får användas numera har jag inga kunskaper om.
      www.utreel.com

Kommentera

Tackar för fina tips!
        Brukar ni förvara kapellet inomhus eller går det bra att ha kvar det på båten i kallgarage? Nedfällt eller uppfällt i så fall?
        MVH Ödlan
        eller vind, eller vattenstånd, eller bete, eller plats, eller färg, eller temp, men det var iaf skönt att komma ut!

Kommentera

Du kan ju ringa och höra med räddningstjänsten om de kan tvätta och impregnera ditt kapell. Här kan man lämna in både båtkapell och husvagnskapell och få det tvättat och impregnerat på samma sätt som våra larmställ för en billig peng.

Kommentera

Jag körde efter ett hett tips med klorin i badkaret, nu kommer jag inte ihåg doseringen men jag kan ta reda på det enkelt.

Kommer ihåg att det låg i badkaret i 45 minuter och jag vände och vred på det några gånger under tiden. Mitt kapell är ljust och blev helt skinande rent och alla gamla jordslag och mögel som det var helt täckt av innan försvann helt. Billigt och enkelt!

Nån dag senare sprayade jag kapellet Intenationalls kapellipregnering och det blev mycket bra! Dessutom blev badkaret jävligt rent...

Kan tillägga att mit kapell är ljust.

Bottenfärg kör jag med VC17 västkust för att slippa beväxning och få lägsta möjliga friktion.
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Tack för svar!
              Har ett mörkblått kapell själv, är det inte risk för blekning med klorin då?

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
              Jag körde efter ett hett tips med klorin i badkaret, nu kommer jag inte ihåg doseringen men jag kan ta reda på det enkelt.

Kommer ihåg att det låg i badkaret i 45 minuter och jag vände och vred på det några gånger under tiden. Mitt kapell är ljust och blev helt skinande rent och alla gamla jordslag och mögel som det var helt täckt av innan försvann helt. Billigt och enkelt!

Nån dag senare sprayade jag kapellet Intenationalls kapellipregnering och det blev mycket bra! Dessutom blev badkaret jävligt rent...

Kan tillägga att mit kapell är ljust.

Bottenfärg kör jag med VC17 västkust för att slippa beväxning och få lägsta möjliga friktion.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ödlan Visa inlägg
                Tack för svar!
                Har ett mörkblått kapell själv, är det inte risk för blekning med klorin då?
                Hmm jo det kan det nog vara, vet att vissa material inte bleks av Klorin men där tog kunskapen slut
                http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka