Rocad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rocad

Jag är på gång att köpa en Rocad 606 SP, är det någon som har erfarehet av Rocad?

äger ingen själv men har aldrig hört något negativt om den.. verkar va en grym båt..

Kommentera

Ursprungligen postat av TL Visa inlägg
      Jag är på gång att köpa en Rocad 606 SP, är det någon som har erfarehet av Rocad?
      Jo lite har jag väl då jag har en 606 WAC, kan bara säga att det är den utan jämförelse bästa alround/fiskebåt jag haft eller kört och jag har hunnit med några stycken under mina 35 år på egen köl.

Har Du något Du vill veta så skicka ett PM med det så kan jag berätta mera

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Jo lite har jag väl då jag har en 606 WAC, kan bara säga att det är den utan jämförelse bästa alround/fiskebåt jag haft eller kört och jag har hunnit med några stycken under mina 35 år på egen köl.

Har Du något Du vill veta så skicka ett PM med det så kan jag berätta mera
        Ah-haaaaa, Rospigg det är en sådan båt du har. Tuff båt, ser mycket bra ut. Verkar vara en svensk design eller? Kikade på 706 WAC, kunde tänka mig den för fiske på Hardangerfjorden faktiskt.

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Tillverkas i Kungshamn på västkusten, används på Röst av guider där. Har inte åkt själv med den så jag kan inte uttala mig om hur den är att åka med.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Har kørt med wildwaters båtar på røst två år irad. Jættefina båtar, med bra sjøegenskaper. Går bra æven med relativt liten motor (70hk) om man tænkt køra mycket trolling?

Det enda som kunde varit bættre ær skruvar och beslag som gærna lossnar och behøver spænnas, men det ær nog tyværr så med alla båtar?

Det ær nog bland dom bæsta alternativen om man vill ha något smidigt, som funkar helt ok på større och oroliga vatten?
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
              Ah-haaaaa, Rospigg det är en sådan båt du har. Tuff båt, ser mycket bra ut. Verkar vara en svensk design eller? Kikade på 706 WAC, kunde tänka mig den för fiske på Hardangerfjorden faktiskt.

mvh
              Jo det är en Svensk båt konstruktör är Lars Sköld på Skölds Plast http://www.rivalboat.com/ och det är ett gediget bygge som utan problem klarar sig på större vatten som Norska fjordar eller ute vid Röst eller Östersjön och 706.an är ännu stadigare än min 606.a som jag utan tvekan skulle köra även i Dina hemmavaten.

Rocad har otroligt bra sjöegenskaper för sin storlek och det finns en orsak till det som inte alla känner till, men Lars tog hjälp av den inte helt okända racerbåts konstruktören Ocke Mannerfelt för att rita bottenprofilen på Rocad båtarna vilket var ett smart drag och har gett bra resultat.

Jag har en Yamaha F100 på min men den klarar upp till 150 hk, skulle jag byta så skulle det nog bli en Suzuki 115-140 på den som jag bedömmer vore optimalt för den båten.

Så får Du för Dig att byta båt framöver så törs jag lova att Du blir nöjd med en Rocad

PS För den som undrar så är Rival och Rocad samma båtar bara ett företagstekniskt namnbyte DS
              Senast ändrad av Rospigg; 2007-09-28, 10:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                Har kørt med wildwaters båtar på røst två år irad. Jættefina båtar, med bra sjøegenskaper. Går bra æven med relativt liten motor (70hk) om man tænkt køra mycket trolling?

Det enda som kunde varit bættre ær skruvar och beslag som gærna lossnar och behøver spænnas, men det ær nog tyværr så med alla båtar?

Det ær nog bland dom bæsta alternativen om man vill ha något smidigt, som funkar helt ok på større och oroliga vatten?
                Hmm... Nu blir jag lite förvånad för alla beslag på Rocad båtar har genomgående bult med självlåsande mutter och jag har inte märkt själv eller ens hört om någon som haft såna problem som Du beskriver med en Rocad.

men Du pratar ju om uthyrningsbåtar som körs mycket av olika människor och många är ganska oförsiktiga med saker som dem hyr så slitaget på dessa båtar är grymt, men som sagt det är ju inget stort problem bara att dra åt och köra vidare.
                Tror dock inte at det är representativt för alla Rocad båtar och framförallt inte dem privatägda som blir körda och skötta med omsorg av sina ägare.

Trots att det är "minstingen" i Rocad familjen som Du pratar om så är den sjöduglig nog för så stora vatten som runt Röst och det säger ju en hel del om kvaliten på båtarna

Kommentera

Hej Rospigg

Det lutar åt att det blir en Rocad 606 SP om offerten blir ok som jag väntar på,
                  Det blir i så fall en Suzuki 140 samt tak med spöhållare, soffa istället fö stolar + lite annat.
                  Har du Rocads djupriggsfästen?
                  Om det blir affär tar jag kontakt med dig för tips vid montering av utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av TL Visa inlägg
                    Det lutar åt att det blir en Rocad 606 SP om offerten blir ok som jag väntar på,
                    Det blir i så fall en Suzuki 140 samt tak med spöhållare, soffa istället fö stolar + lite annat.
                    Har du Rocads djupriggsfästen?
                    Om det blir affär tar jag kontakt med dig för tips vid montering av utrustning.
                    Det tror jag säkert att den blir Lars är en bra karl att göra affärer med, passa på och säg till så kan Du få saker monterade av dem innan lev så slipper Du sånt även om det kostar några kronor men då har Du garanti på jobbet!!

Riggfästena följde med som riggar och mast när jag köpte båten men jag tror att det är deras org. fästen, men ska inte säga 100% då jag inte kollat på dem så noga då behov inte funnits.

Klokt val av motor och att Du valde soffa istället för stolar då den stå/sittsoffan är klart skönaree för ryggen vid körning i framförallt grövre sjö än stolar

Bara höra av Dig och jag hoppas Du snart är medlem i Rocad familjen
                    Senast ändrad av Rospigg; 2007-09-28, 11:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka