TG-7200 för trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TG-7200 för trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TG-7200 för trolling?

Hej!
    Är det någon här på forummet som har utrustat en TG-7200 för trolling?
    Hur har ni arrangerat fästet till djuploden, till spöhållarna (spöorgeln), planerboard-masten etc..
    Någon som har förslag?
    Det här är TG-7200 (från www.tgboats.fi )
    Bifogade filer
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

nice

ser ut som en mycket trevlig skuta. Helt spontant
    det första är väl o ta bort fenderhållaren i aktern sedan flytta fram masten till topplanternan då har du fri plats till spöorgeln placering av djupriggar ger sig väl själv d.v.s där det passar med styrka och placeringsmässigt bra.
    Kanske vore läge och sätta masten framför rutan så den är lätt åtkomlig

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
    Hej!
    Hur har ni arrangerat fästet till djuploden, till spöhållarna (spöorgeln), planerboard-masten etc..
    Någon som har förslag?
    Spöböj !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
      Hej!
      Någon som har förslag?
      Du tittar på en mycket trevlig båt där, jag har ägt/kört lillasyster TG 600 i 3 säsonger och förra säsongen till trolling på Östersjön och det är bra båtar för sånt och hytt är bekvämt på många sätt på en trollingbåt
      En god vän har en 7000 som är föregångaren till lden Du tittar på och den går kanonbra i sjön.

Både 7000 och 7200 används av bla. sjöpolisen, skärgårdstaxi och som läkarbåt i Finland och även Svenska kustbevakningen har haft iaf en 7000, så det är väl bevis nog på att dem är bra sjöbåtar.

Som nämts redan så ta bort hållaren på aktern och arrangera en trollingbar för riggarna och det andra som behövs i aktern.

Sen lär Du ta bort "vingen" på taket och flytta gösstaken, själva spöorgeln kan Du sannolikt montera i den del av taket som är vertikal på sidorna så slipper Du problem med läckage!!

Masten ska Du väl ha i fören och då tipsar jag som tidigare om en "off center" montering för att få en smidigare passage via fören, och flytta linhjulen till sidostagen på spöorgeln så slipper Du hålla på framme på fördäck om/när det är hårt väder om Du inte har eldrivna hjul så klart!

Vad tänker Du hänga på för motor på den??
      Senast ändrad av Rospigg; 2007-09-23, 20:01.

Kommentera

Trevligt att se ännu en fiskande TG-broder!
        Har själv en TG7000 och jag är väl ingen proffstrollare direkt men jag tyckte det var lite smått besvärligt att säkert röra sig på akterdäck vid trollning. Jag rörde mig i vattnen utanför Utö och ner mot Gunnarsstenarna i våras och det höga akterdäcket gör att man måste vara på sin vakt när vågorna blir lite större.
        I övrigt är jag mycket nöjd med min skuta. Vill passa på att göra lite reklam för www.fartygsfoto.se/tg. Maila Krister och bifoga gärna bild och lite uppgifter om dig och båten.
        Vi hade en TG-träff i helgen (Ingmarsö i Sockholms skärgård) där vi käkade lunch, hade fotosession och snackade TG och kikade på varandras diverse finurliga lösningar i båtarna. 5 båtar slöt upp och det var mer än en kroggäst som tittade länge när vi kom på rad och la till vid sjökrogen
        Vad har du för motor på båten? Själv har jag en Honda 150 men fick i lördags chans att testa Verado 150 på en TG7200...mycket trevlig bekantskap det där.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
          Själv har jag en Honda 150 men fick i lördags chans att testa Verado 150 på en TG7200...mycket trevlig bekantskap det där.

Tills den pajjar om och om igen, skulle aldrig byta bort Hondan
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Tills den pajjar om och om igen, skulle aldrig byta bort Hondan
            Har du dåliga erfarenheter i Veradon eller Hondan?
            Min har gått i snart 130 timmar utan krångel så den känns åtminstone safe (peppar peppar...) och Veradon var ju ny och fin men rent spontant känns det som om det är mer som kan gå fel med den. Elektroniska reglage och någon sorts box som ligger utanför motorn...
            Killen som ägde båten med Veradon har fått sin motor stulen de senaste 2 åren (!) men hans försäkringsbolag föredrog Veradon. Enligt dom så är den svårare att stjäla och sen få att fungera då allt måste monteras loss i ett stycke...inte vet jag om det stämmer men...tjyvarna lär sig nog att stjäla Verado så småningom oxå

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas Pettersson Visa inlägg
              Trevligt att se ännu en fiskande TG-broder!
              Har själv en TG7000 och jag är väl ingen proffstrollare direkt men jag tyckte det var lite smått besvärligt att säkert röra sig på akterdäck vid trollning. Jag rörde mig i vattnen utanför Utö och ner mot Gunnarsstenarna i våras och det höga akterdäcket gör att man måste vara på sin vakt när vågorna blir lite större.
              I övrigt är jag mycket nöjd med min skuta. Vill passa på att göra lite reklam för www.fartygsfoto.se/tg. Maila Krister och bifoga gärna bild och lite uppgifter om dig och båten.
              Vi hade en TG-träff i helgen (Ingmarsö i Sockholms skärgård) där vi käkade lunch, hade fotosession och snackade TG och kikade på varandras diverse finurliga lösningar i båtarna. 5 båtar slöt upp och det var mer än en kroggäst som tittade länge när vi kom på rad och la till vid sjökrogen
              Vad har du för motor på båten? Själv har jag en Honda 150 men fick i lördags chans att testa Verado 150 på en TG7200...mycket trevlig bekantskap det där.
              Måste faktiskt hålla med Dig om akterdäcket, trots att min 600 är metern kortare så har den ett bättre akterdäck ur fiskesynpunkt med en hög reling och bra stöd när det gungar, samt att fördelningen mellan hytt/däck är mera lämpad för utomhusaktiviteter på 600.an det var därför jag valde den framför 7200.an då fiske var min prio 1.

Så det var en lyckad träff, vi möttes 3 st uppe hos mig i okt 2005 för en TG träff som också var trevlig, med Krister i gänget så blir det många och bra bilder för han är en jädra duktig fotograf

Kommentera

Tack allihopa för bra kommentarer.
                Det är så att vi köpte båten i höstas 2006, (ca 2 år beg.) Motorn är en Honda BF115 (2004) som redan har krånglat (tiltknapp + tilt-reläer), men det har jag fixat nu m.h.a. den Norska importörens bistånd.

Ang. trollingutrustningen så håller jag på att bygga en trollingbar i Teak och i aluminium. Den kommer att bli rel. hög och får som sekundär effekt att man har något stadigt att ta tag i om det går vågor. Monteringen görs m.h.a. Hydroscands hydraul slang fästen i pollypropylene (efter tips från Rospigg)

Ideen om planerboard mastens "off-center" montering fick jag med mig i en tidigare tråd faktiskt (tack Rospigg för det) så det kommer att bli så.

Planerboard rullarna kommer att fästas på var sida om spöorgeln, som också är en egen kostruktion på baksidan av "targan".

Funderar på att skaffa Scottys större djuplod, med teleskopisk bom för att slippa få det allt för högt i akterdelen på båten. Har hört mycket positivt om Scottys djuplod (och även Canons lod typ Unitroll)

Thomas, tack för din information, men har du några bilder på TG som trolling-utrustad så vore det fint om du kunde posta några här?

Jag skall posta bilder här så fort jag har börjat monteringen av grejorna (just nu väntar jag på lodet, (LCX-112C). Autopiloten är monterad.

Primärt byggs båten för trolling efter lite större fisk än vad ni grabbar trollar efter (Hälleflundra bl a). Vad gäller lax så är regelverket här i Norge otroligt styvmoderligt: max 2 spön / båt!!??? Vad ger ni för det? Men näringsfisket får fiska med bl.a. kilnot.

Nä, här får vi satsa på andra arter än laks som ni förstår. Ok, en och annan "oppdrettslaks" kan man ju alltid fiska efter, men det är inte samma "feeling" som med vild fisk.

mvh
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Låter som ett spännande projekt som jag kommer att följa med intresse, och kul att jag kunnat bidra med några ideer

Scotty har helt klart gott rykte så det är sannolikt ett säkert kort, dock har jag inget att klaga på när det gäller mina Unitroll dem har teleskopbom och har skött sig med den äran under säsongen, dock är maxvikten på loden 7kg om jag kommer ihåg rätt och ska Du köra efter så rejäl fisk kanske Du måste ner djupare och behöver tyngre lod eller??

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Låter som ett spännande projekt som jag kommer att följa med intresse, och kul att jag kunnat bidra med några ideer

ska Du köra efter så rejäl fisk kanske Du måste ner djupare och behöver tyngre lod eller??
                    Goda ideer är alltid välkomna

Vet inte hur djupt man behöver komma ner här i Hardangerfjorden. Det får praktiskt fiske visa. Dock så är max-längden på wiren (på spolarna) begränsad till knapt 50 m (100-150 fot?) tror jag, så då måste det bli mellan ca 10 och 50 m djup. Men troligtvis är det nog grundare man kör, beroende på var språngskiktet ligger eller vilket djup småfisken håller till på.

mvh
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 869 visningar