blybatteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

blybatteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• blybatteri

hej där funderar på att köpa biltema blybatteri till ett ekolod, där står att man kan ladda den med en vanlig bilbatteriladdare men stämmer det?
    batteriet e här: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=95120

denna laddaren har jag redan, kan man ladda batterierna med den?

Jag köpte ett MC-batteri till mitt ekolod, du vet ett sånt där med gel i. Tål att vändas och vridas på. Mitt batteri är använt nu i tre säsonger, en 30+ fisketurer och aldrig laddat! Tjong i medaljongen! Är väl inte direkt svar på frågan men det ger kanske andra tankar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
      hej där funderar på att köpa biltema blybatteri till ett ekolod, där står att man kan ladda den med en vanlig bilbatteriladdare men stämmer det?

http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=88161
      Batterierna kan laddas med vanlig laddare men det finns bättre alternativ att tillgå och ett Gel bateri som nämdes har fördelen att inte läcka syra om det välter vilket kan hända med lösa batterier i en båt.

Laddaren däremot ger jag inte många ören för, den kommer att koka sönder Ditt batteri ganska snabbt så köp en riktig laddare som tex Ctek som har pulsladdning, laddningsprogram och underhållsladdningsfunktion.

My 2 Cent

Kommentera

http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=88161
        Hej Enigma. Läs vad Rospigg skriver, och följ hans råd.
        Jag menar också det samma som han vad gäller den billiga Kina-laddaren. I den finns ingen kontroll på överladdning. VRLA batterier (den typ du visade till) är mycket känsliga för vilken typ av laddare som används och just den problemställningen har CTEK arbetat hårt med. Rekommenderar deras laddare XS-800, den kan ladda batterier upp mot 20-30Ah dessutom ökas livslängden av batteriet betydligt med deras laddare, en mycket god egenskap på deras laddsystem.

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ett gelbatteri som används i cyklisk drift ska inte ha högre laddström än 30% av kapaciteten står i texten på Biltema sida om gelbatterier.

Jag hade ett Garmin 100 som portabelt lod och till det ett litet GAMMALT gelbatteri på 7,2 Ah som räckte för att driva lodet för två fisketurer innan jag laddade det. Kanhända att det funkade att köra längre tid än så, men jag hade ingen lust att testa.

Att köpa en CTEK-laddare för att ladda billiga batterier tycker jag är overkill. Köp en billig MC-laddare för 79.90 (Biltemas), klarar att ladda med 0,5A. Om du skaffar batteri med litet högre kapacitet (förslagsvis 10Ah á 149.-) så köp två så kan du alltid ha ett som är fulladdat inför fisketuren.

Fördelen med CTEK är att den aldrig överladdar batteriet, men kommer du bara ihåg att koppla ifrån laddaren för 79.90 så funkar det. Lägg till runt 400.- så har du en CTEK Zafir 90 (laddar allt från 1,2Ah till 90Ah)

Beroende på vilket lod du har så drar det olika ström. Mitt X-125 drar cirka 0,8A vid "normal" användning enligt Lowrance, resten kan du räkna ut själv antar jag? Vad Garminlodet drog kollade jag aldrig upp.

Kommentera

hej igen, där är väl ingen syra i blybatterierna heller, e det inte de dom kallar torrbatterier? Där stod på laddaren att den underhålls-ladda också men de kan man kanske inte lita på. hur länge rekomenderar ni att man laddar ett 75ah bilbatteri för att få det fullt då om man inte ska ha det på för länge som jag fattat det?

Kommentera

Den stora fördelen med CTEK är just koppla och glöm ingen risk för skador på batteriet samt vid rätt storlek laddar du inte bara detta batteriet utan även bilens lägg under huven bara ligger där ytan tillsyn och gör jobbet engångsinvestering riktigt bra tycker jag iaf.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

hej igen, där är väl ingen syra i blybatterierna heller, e det inte de dom kallar torrbatterier? Där stod på laddaren att den underhålls-ladda också men de kan man kanske inte lita på. hur länge rekomenderar ni att man laddar ett 75ah bilbatteri för att få det fullt då om man inte ska ha det på för länge som jag fattat det?
                Visst innehåller blybatterier syra dem kallas ibland även för blysyrabatterier, torrbatterier är såna som Du har i tex radio och mobiler mm, tex vanliga AA batterier är torrbatterier och finns som både Alkaliska och upplddningsbara.

Som jag och flera andra sagt här den stora fördelen med en Ctek är att Du inte kan ladda sönder ett batteri och det är en engångsinvestering väl värd varenda krona och Du kan ladda alla bly/gel batterier med den.

En sak som är extra bra är att en Ctek kan ligga kopplad under hela vintern och underhållsladda ditt "båtbatteri" och Du behöver aldrig hålla reda på någon max laddningstid utan den sköter sig själv.

Så glöm tipset om den lilla billiga Biltema MC laddaren dem är bara skräp precis som alla laddare utan överladdningskydd och laddningsprogram!!

My 2 Cent

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 817 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka