HT båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HT båtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Laxen är ingen tonfisk i 30 gradigt vatten heller lovar går säkert bra att ta vid sidan också precis som de vanliga arterna.
    Säkert en både bra och prisvärd båt men ska tillägga ingen egen direkt erfarenhet av den annat än synen jag gjorde för länge sedan då den var ett evt objekt, blev annat men fakta kvarstår finns i stor mängd du kan säkert hitta bra pris släng på en exv Suzuki 70 fyrtakt (eller en Yamaha 60) och du har ett prisvärt objekt mycket driftsäkert, resten är en fråga om eget arbete, lovar, du kan kompensera för 200 000 kronor på det viset.
    Allt är en fråga vad man är beredd att lägga alt har resurser för men mycket går att kompensera för själv om man kan och vill tro mej mvh och lycka till
    Jo om det blir båtbyte innan sommaren så var det väl en ombyggnation jag tänkt ägna semestern åt. Mycket mätande, tänkande och vånda senare så borde man ha en båt man kan ha som plattform ett antal år framöver. Och det skulle kännas kanon. Men prio ett är att sälja rydsen. Prio två börja leta efter lämplig modell och när den hittats så ska ett prisvärt objekt inhandlas för ombyggnad.

Kommentera

Tack för hjälpen Eino. Du är en klippa. Synd att man inte kan plasta. Vore kanske läge annars nu när man snart blir arbetslös. Får nog fundera lite på det.
      Mvh Micke

Kommentera

Annars kan man ju hoppas att nån som har för mycket pengar över köper formarna så inte de går i graven. Det vore ju synd. För att ta fram ett nytt skrov med de som ni beskriver underbara egenskaper vore ju alldeles för dyrt för en vanlig dödlig. Tyvärr är jag inte en av dem.

Kommentera

Ja nog måste den ha märkliga egenskaper för att inte säga mytiska definitivt 400 kilo skrovvikt enligt uppgift plus snurra och besättning 200 häst på akterspegeln och grova havsvågor samt 5200 mm i skrovlängd!
          Ska inte ge mej in i en diskussion här har absolut ingen erfarenhet av Fjordlingen alls annat än ägt en mycket snarlik båt som definitivt inte hade de egenskaperna som beskrivs alls, en sådan motor hade troligen sänkt den!
          Men visst kan jag ha kraftigt fel här som vanligt, dock var min båt längre faktiskt hade ingen tunnel men vilken användning har man av den när det börjar gå fortare än 20 knop
          En märklig båt!
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-03-21, 23:28.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Ja nog måste den ha märkliga egenskaper för att inte säga mytiska definitivt 400 kilo skrovvikt enligt uppgift plus snurra och besättning 200 häst på akterspegeln och grova havsvågor samt 5200 mm i skrovlängd!
            Ska inte ge mej in i en diskussion här har absolut ingen erfarenhet av Fjordlingen alls annat än ägt en mycket snarlik båt som definitivt inte hade de egenskaperna som beskrivs alls, en sådan motor hade troligen sänkt den!
            Men visst kan jag ha kraftigt fel här som vanligt, dock var min båt längre faktiskt hade ingen tunnel men vilken användning har man av den när det börjar gå fortare än 20 knop
            En märklig båt!
            Kan tänka mig att tunneln stabiliserar/förstyvar skrovet (i längdriktningen) en hel del även i höga farter - men även om det kan förklara varför Fjording klarar höga effekter förklarar förstyvningen nog bara delvis sjöegenskaperna - inte vet jag. Bland äldre bilar förkommer också sällsynt lyckade konstruktioner som fullständigt utklassar allt från sin samtid - varför inte bland båtar också?

Håller med om att det vore tråkigt om formarna försvann i glömska! Det är verkligen ett projekt som jag måste besinna mig för att inte hoppa på - har länge varit intresserad av att prova bygga en båt men haft svårt att hitta formar som engagerat mig - dessutom har jag ett 60 kvm uppvärmt garage på gården och ska vara föräldraleding till hösten...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 825 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka