HT båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HT båtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

skarndäck??

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
    Tips på en annan båt är Mörebas 17 ful som stryk men går välldigt mjukt och fint i vågor
    jag har haft en sådan men utan ht ,hade bara ruta och targabåge och 70 hk johnson.
    borde funka fint som trollingbåt ifall långt akterdäck inte är bra som jag läste här
    Mörebas 17 har inget aketdäck alls !
    minusposterna är att båten gick lite blött i större vågor det berode troligen på att båten saknade steglister i fören
    det andra var att skarndäcket var lite smalt
    hela båten har skumfyllt dubbelskrov
    tänkte bygga om min till styrpulpet men jag köpte en utter 560 ar istället
    undrar var skarndäcket ligger? ( en landkrabbas fundering)ni andra vet väl allihop!

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
      har extra motorer redan nu,så det e klart!!!
      Ok en sak till har du laddning på dessa (batteri)?
      Blir lite dåligt med elektronik ombord annars bra att tänka på, kanske du har det klart redan isåfall kan jag bara önska lycka till med nya båten!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av trollaren Visa inlägg
        undrar var skarndäcket ligger? ( en landkrabbas fundering)ni andra vet väl allihop!
        jodå!

Kommentera

Fjordingarna var kungar på 60-talet när Roslagsloppet kördes med start i Stockhom och en resa ut och in mellan skärgårdsöarna fram till målgången några timmar senare i Öregrund. Det fanns de som ville förbjuda dem för de var så ohyggligt överlägsna.

Sen kom Smuggler och då blev det tronskifte.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Fjordingarna var kungar på 60-talet när Roslagsloppet kördes med start i Stockhom och en resa ut och in mellan skärgårdsöarna fram till målgången några timmar senare i Öregrund. Det fanns de som ville förbjuda dem för de var så ohyggligt överlägsna.

Sen kom Smuggler och då blev det tronskifte.
            Alltså ändå mer V-botten (som kräver ändå mer motor antar jag)
            Vad jag inte riktigt begriper här är att Eino påstår att Fjordlingen väger ca 400 kilo tomskrov, helt obegripligt hur den kan tåla 150hk maskiner och den fart dessa ger, akterskeppet borde ligga ordentligt djupt bara pga tyngden från motorn enligt uppgift endast 212cm brett!!
            Hade en båt som liknar Fjordlingen också äldre liknande vikt i kölen men bara tanken på att ladda den med nåt liknande svindlar helt enkelt den hade gått i tusen bitar troligen förutom att den troligen sjunkit redan vid sjösättningen, den var iofs något smalare i aktern men bara marginellt, en riktigt bra båt var det helt nöjd var sugen på att slänga på en 70hk Suzuki fyrtakt men avstod då en sådan motor väger runt 50kilo mer än Yamaha F50.
            Verkar som fjordlingen står bortom naturlagarna ibland! mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Alltså ändå mer V-botten (som kräver ändå mer motor antar jag)
              Vad jag inte riktigt begriper här är att Eino påstår att Fjordlingen väger ca 400 kilo tomskrov, helt obegripligt hur den kan tåla 150hk maskiner och den fart dessa ger, akterskeppet borde ligga ordentligt djupt bara pga tyngden från motorn enligt uppgift endast 212cm brett!!
              Hade en båt som liknar Fjordlingen också äldre liknande vikt i kölen men bara tanken på att ladda den med nåt liknande svindlar helt enkelt den hade gått i tusen bitar troligen förutom att den troligen sjunkit redan vid sjösättningen, den var iofs något smalare i aktern men bara marginellt, en riktigt bra båt var det helt nöjd var sugen på att slänga på en 70hk Suzuki fyrtakt men avstod då en sådan motor väger runt 50kilo mer än Yamaha F50.
              Verkar som fjordlingen står bortom naturlagarna ibland! mvh
              Jo men dom som kör riktigt fort med dom har totalt glappfria styrningar, bra propellrar och ägnar en hel del tid åt att lära sig hålla båtrackarn stabil i höga farter, hydraulstyrning är en förutsättning för fortkörning!

Fjordlingen är ju dessutom byggd för att tåla stora motorer och att kuna köras fort med, min Flipper 620 är raka motsatsen

Smuggler har ju ännu mer v-botten men är inte mer tungdrivna, Smuggler 24 gör ca 45 knop med en 260 hk V8 i, samma motor hade jag i min förra båt en 21 fots Maxum och fick samma fart, balans, vassa steglister och fina gångytor är viktigt.

Min dröm ligger helt klart i en Smuggler 24 med en Suzuki 250 på aktern En liten modifiering av sittbrunnen och 10 spöhållare på targan så är den klar för trollingäventyr med dom bästa sjöegenskaper man kan tänka sig på en 24 fotare.

Så, vad skönt att man fick skriva av lite "ha begär"
              Bifogade filer
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Återigen Eino jag betvivlar inte att du har rätt men sk "tekniska underverk" har en förmåga att bli kopierade plastbåtar borde vara extra lätt i dessa sammanhang så vitt jag förstår finns kopior idag men det måste vara minst 30år sedan den sista originalbåten blev sjösatt.
                Nåt som verkligen funkar riktigt bra brukar bli kopierat direkt för att sen bilda trend.
                400 kilo tomvikt skriver du, för att tåla trycket från jättemotorer var har de lagt plasten?
                Några kilo måste väl ändå ha slösats på däck och HT?
                Min båt hade relativt tunn bordläggning däck och HT resten låg i de nedre delarna av skrov köl och akterspegel återigen 150hk skulle varit ett skämt på den i tillägg ska du veta att den var en fot längre än Fjordlingen, får bara inte ihop det men ska tillägga att jag aldrig åkt eller skruvat på en Fjordling.

Kommentera

Orginal Fjordlingen var väl till sent 60-tal. Sen vart den väl nyproducerad tills rätt nyligen.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har själv haft fjordling. Vill minnas att den vägde runt 450 kg. Ursprungligen var rekommenderad motorstyrka, max tom om jag inte minns fel 35 hk! Min gick som på räls oavsett rattutslag..mjukt i sjön..bara att blåsa på..hade själv en v-4 , 135 hk evinrude på aktern. 47-48 knop. Den toppade runt 70 knop med 200 hk..

Kommentera

Min var en 60-talare..med utombordare...ombyggd från inombordarversionen,alltså inte med den berömda vattentunneln.... öppen akterut som vattenfylldes vid stillaliggande för stabilitet. Rank vid stillaliggande i "min" version..Men "klippa" i fart och sjö....Killen (tävlingsförare) visade vad den gick för när jag köpte den..(maxfart i "slalom")Imponerande....mycket vacker båt. Mycket..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka