HT båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HT båtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skrovet på Fjordlingen är väl inget speciellt egentligen, djup v-botten hela vägen till aktern men rätt placerade steglister är troligen orsaken till att dom går så bra att köra i högre farter. Det fnns ju massor av rena tävlingsbåtar som är mycket lättare än Fjordlingen men i Fjordlingen har dom väl gjort en ganska enkel och lättviktig inredning kan jag tänka mej.

Många nordiska familjebåtar är vassa i fören och övergår till plattare mot aktern för att plana lätt och gå billigt men blir ganska trista i farter över 30 knop samt ganska slagiga men t.ex Rocad är ju inte speciellt v-bottnade men känns ändå som dom går mycket bra i sjön tack vare att dom är så välbyggda och inget skrammlar eller skakar i dom.

I kampen mellan Smuggler och Fjordling så vet jag ingenting men Smuggler 18 har ju oxå rätt ok sjöegenskaper Dom borde ha tävlat mot varandra några gånger genom åren, sen gör ju föraren en hel del av det.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      du skulle alldrig ha sålt den , ditt livs misstag
      enligt min broschyr så väger den 400
      Hehe..kanske det ;-)Kan nog stämma med vikten. Inredningen var lättfixad dubbelslaf föröver, orginal. Men skållade stolar, ej orginal. Man satt som fastgjuten. Lite kul att knäcka de betydligt dyrare och större båtarna med V-8:or på åtskilliga hundra hästar i axet..ibland i toppfart..Fö körde jag sedan en womax trimaran, styrpulpet..5x2 m enligt uppgift vägande 250 kg med en mercury "tower of power".raka sexan...150 hk på akterspegeln. Vilket sound på den motorn. Ganska soppasnål runt 1,2 distansen i marsfart, låg gas.. 40 knop. Toppade nära 50 knop, (3 pers å packning) fel propp borde gjort 55...Men gick hårt i sjö..Fjordlingen var däremot som att sitta i finfotöljen och bara flyta fram..;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
        fjordlingen gjordes mellan 63 & 70 , 68 kom "nya inredningen" med stolar Dyviks varv på på Lidingö bygger nog fjordlingar på beställning än idag
        och han i småland också förstås som har modifierat lite innuti
        Eino kollade lite på bilderna i dina länkar smått imponerad speciellt av stollen med 200hks Mariner i aktern!
        Märkligt att aktern klarar tyngden och trycket från sådana motorer och farter tydligen 400 väldisponerade plastkilo, visst hade jag kunnat ladda min gamla Solvigg med betydligt större maskiner iofs men tyckte aktern låg för djupt dessutom har jag inte så bråttom som grabbarna på bilderna!
        Tricket med tunneln under måste vara att skapa stabilitet i icke planande farter antar jag skrovformen borde göra den rank om den har djup V-botten.
        Antar man måste med jämna mellanrum demontera tunneln och lägga på giftfärg där annars växer väl den igen eller?
        Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-20, 17:16.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det är ju självklart att V-bottnade båtar utan plan akter går bäst i sjön om det brallar på. Nackdelen är på små båtar, mycket ranka vid stillaliggande. Har själv även kört Bertram (USA-båt, legendarisk vinnare) stabil tyngd..med dubbla v-8.or (kundbåt) och liten boghammar alu (kundbåt) med kraftig v-botten (250 hk) extremt rank. Fjordlingens utombordarversion med "tunneln" var smart..

Kommentera

Eino..tack för alla dina inlägg,info.. bilder och länkar av en legendarisk båt!

Skitfiske..Hemi

Kommentera

225 hk på 5.20m 400 kilo!! svårt att inte bli impad bara erkänna! mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej på er! Lånar tråden litegrann. Kan faktiskt inte hjälpa att jag blir sugen på en Fjordling när jag läser om dem. Men jag undrar lite på en sak: Vad skiljer i sjöegenskaperna mellan inom vs. utombordarversionerna? Kompenseras avsaknad av vattentunneln av inombordarens höga och lågt placerade vikt eller? Är den väldigt stadig i säg trollingfart eller bara ganska stadig? I mitt tycke verkar Fjordling vara en perfekt trollingbåt: Lättrailad och smidig men ändå tuff nog för lite hårdare sjö. Som sagt, man blir lite sugen.....

Kommentera

tre S, man gjorde (mig veterligen) inte inombordaren med den berömda tunneln, och har för mig att motivationen var att man inte behövde denna för stabiliteten då inombordaren har en lägre tyngdpunkt, men jag kan ha fel.
                  har själv utombordarvarianten, och tycker den är stadig och fin att vistas i under fiske.
                  maken till båt i grov sjö växer inte på träd i samma storleksklass, har varit ute med min i vågor mer än en meter höga, och visst det gungar bra, men känns inte alls obehagligt.
                  fartegenskaperna är redan beskrivna ovan, jag skriver bara under!
                  Fjordling med 300hk.
                  Senast ändrad av Nito; 2009-03-19, 09:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                    tre S, man gjorde (mig veterligen) inte inombordaren med den berömda tunneln, och har för mig att motivationen var att man inte behövde denna för stabiliteten då inombordaren har en lägre tyngdpunkt, emn jag kan ha fel.
                    har själv utombordarvarianten, och tycker den är stadig och fin av vistas i under fiske.
                    maken till båt i grov sjö växer inte på träd i samma storleksklass, har varit ute med min i vågor mer än en meter höga, och visst det gungar bra, men känns inte alls obehagligt.
                    fartegenskaperna är redan beskrivna ovan, jag skriver bara under!
                    Fjordling med 300hk.
                    http://www.youtube.com/watch?v=RH7lu...eature=related
                    Tack för infon Anders! Fjordling kanske är svaret på mitt behov av trollingbåt för Vänern och div. mindre sjöar. Jag vill ha en båt som är enkel att traila och sjösätta för en man. Den ska ta vågorna bra men samtidigt vill man ju ha en stabil båt i trollingfart och som håller kursen bra. Tyngdpunkten ska helst vara lågt placerad för att undvika rullning i sidsjö. Det är där jag tror vattentunneln kommer in i bilden. Marschfarten vill jag ha mellan 20-25 knop. Hur stor motor skulle jag behöva ha? Jag vet att det finns andra båtar med de här egenskaperna men de blir lite väl stora och tunga tycker jag. Nån som vet hur mkt Dyviks Marina tar för en ny?
                    Tacksam för svar.
                    Mvh Micke

Kommentera

Tack Eino! Har oxå letat efter killen i Karlstad. Ska höra mig för lite när trolling-träffarna går igång igen. Annars kanske man kan ringa till Beason. Bor inte så långt därifrån så det skulle vara kul att se nåt av hans bygge live. Detta var inte bra, nu får man för mkt att fundera på igen!
                      Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka