Skrovet på Fjordlingen är väl inget speciellt egentligen, djup v-botten hela vägen till aktern men rätt placerade steglister är troligen orsaken till att dom går så bra att köra i högre farter. Det fnns ju massor av rena tävlingsbåtar som är mycket lättare än Fjordlingen men i Fjordlingen har dom väl gjort en ganska enkel och lättviktig inredning kan jag tänka mej.
Många nordiska familjebåtar är vassa i fören och övergår till plattare mot aktern för att plana lätt och gå billigt men blir ganska trista i farter över 30 knop samt ganska slagiga men t.ex Rocad är ju inte speciellt v-bottnade men känns ändå som dom går mycket bra i sjön tack vare att dom är så välbyggda och inget skrammlar eller skakar i dom.
I kampen mellan Smuggler och Fjordling så vet jag ingenting men Smuggler 18 har ju oxå rätt ok sjöegenskaper Dom borde ha tävlat mot varandra några gånger genom åren, sen gör ju föraren en hel del av det.
Många nordiska familjebåtar är vassa i fören och övergår till plattare mot aktern för att plana lätt och gå billigt men blir ganska trista i farter över 30 knop samt ganska slagiga men t.ex Rocad är ju inte speciellt v-bottnade men känns ändå som dom går mycket bra i sjön tack vare att dom är så välbyggda och inget skrammlar eller skakar i dom.
I kampen mellan Smuggler och Fjordling så vet jag ingenting men Smuggler 18 har ju oxå rätt ok sjöegenskaper Dom borde ha tävlat mot varandra några gånger genom åren, sen gör ju föraren en hel del av det.
Kommentera