HT båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HT båtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ryds camping

Jag har inte testat så många HT båtar förutom ryds camping (hade en själv många år) och kompisars flipper 575 (115 hk) och cresent classic 535 (40 hk).

Flipper 575 är en kanonfin båt i sjön, men jag upplevde den som trångare inne och har ett högre pris samt kräver en betydligt större motor. Cresent classic 535 är väldigt lik ryds camping på alla sätt, men lite kortare men dyrare i inköp då den är nyare.

hade tidigare en ryds camping och en 50 hk evinrude 4-taktare. Visst, inte någon fartbåt, 25 knop cirka, men den gick kanonfint med en så pass "liten" motor. Idag hade jag nog valt en 60-70 hk fyrtakare istället, som skulle ge de där "extra" knop i toppfart. Hade också en 10 hk honda som hjälpmotor när jag var ute på havet ifall den stora skulle haverera. Jag tog också bort sittbänkarna bak för att få ett rejält utrymme för fiske.

ryds camping finns i flera olika utföranden beroende på när de är tillverkade. Men allt innan 1976 är inte något vidare. Från 1976 är den 2,2 meter bred och 5,6 meter lång och hyftat rymlig.

Och sen är den ju billig, verkar som om de finns hur många som helst till salu, var nog sin tids "volvo 740" i båtsammanhang. En snabb titt på blocket hittar man båtar från 25000 (utan motor) till 150000 (löjligt överpris, kanske guldförgyld inredning??)

Så jag kan bara rekommendera köp av en ryds camping, har själv famlij nu och fundrar lite på att sälja min styrpulpetare och åter skaffa en camping. För tak över huvudet är gott att ha ibland.

Kommentera

Slår ett slag för Yamarin 575 big game en fin HT båt med racer skrov. Även Crescent 590 crown oh 610 Corona är fina båtar, lite stötiga i ritkigt hög sjö, men e tuffar på fint och har grym sidostabilitet! Snäppet dyrare än de där 60 000 men....
      Fjordlingen skall enligt allt jag hört vara grym, och är troligvis den mest prisvärda.
      Åkt lite camping, å det imponerar inte sådär skitmyket, i alla fall inte det gammla skrovet som byttes ut 1978 tror jag. Det nya skrovet har jag inte testkört, men det skall vara ordentlgit mycket bättre än det gammla.
      Örnvikarna har jag inte hört så mycket gott om, de felsta 70tals och 80tals ht båtarna går som en påse skit ihög sjö. Men de är i alla fall lättdrivna och stabila...

Kommentera

Även Crescent 590 crown oh 610 Corona är fina båtar, absolut var med långt när jag tittade på nytt, även Yamarinen men aktern var fel på den.
        De flesta båtar har lång akter inget vidare för trolling bara en är oslagbar då enligt min åsikt och det är 2002 Trophyn
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

själv åker jag en ryds camping från 75 och är helnöjd. Perfekt balans mellan lättdrivet och sjötålig. Går fint med en 50hk motor. Från 76 kom det kraftigare v-skrovet, men behöver också en rejälare motor för att orka

Kommentera

tack för tipsen,polaren vill ev sälja sin örnvik 510ht -80:a ,med 50 hästars johnsson-89:A+bromsad brenderup trailer för ca 40000kr,lurar lite på den faktiskt

Kommentera

Säger som Eino. Bättre motor får man leta efter. Är ju Johnsons bästa modell. Båten är heller inte helt fel. Är allt på topp är det ju riktigt prisvärt.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Säger som Eino. Bättre motor får man leta efter. Är ju Johnsons bästa modell. Båten är heller inte helt fel. Är allt på topp är det ju riktigt prisvärt.
                finns väl lite småfix men inget stort,väntar bara på att han ska bestämma sig när han skall sälja,

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  du får hettsa honom lite och förklara hur skönt det är att slippa ha båt på vintern !
                  japp.jag gör det.hehe.det låter väl som ett vettigt köp annars?

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
                    japp.jag gör det.hehe.det låter väl som ett vettigt köp annars?
                    Kanske det men om du avser att trolla utan extramotor är du körd kan inte tänka mej något annat bara problem...
                    Hade själv en Suzuki 65a tvåtakt den trollade hyfsat men jämfört med en motsvarande fyrtakt tror man det är hål i tanken samt när man skulle hem satt garanterat en loppa på det nedersta stiftet, bara pilla bort den sen gick snurran fint igen dock inte så kul när det går sjö kan jag försäkra dej mvh
                    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-19, 17:46.
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Kanske det men om du avser att trolla utan extramotor är du körd kan inte tänka mej något annat bara problem...
                      har extra motorer redan nu,så det e klart!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka