Batteri-healing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri-healing?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, man får tacka för verkligen fina tips. Trodde jag körde det ultimata batteriet till min elmotor, men nu inser man att det nog är bättre att satsa sina slantar på ett truckbatteri.

Förresten, var kan man köpa truckbatteri till bäst pris ?

Gällande laddare så har jag kollat på Ctek 3600 laddare, men den verkar ju med tanke på vad som skrivits ovan lite klen, blir det bara längre laddtid med en klenare laddare eller kan man få andra problem ?
    _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
    [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Kommentera

Undrar också om nån har koll på truckbatterier på 80 ah, erfarenheter om dessa till elmotorer samt var man kan hitta till bra pris.
      När jag var o flötestrollade i våras och träffade några andra på ett vandrarhem hade de en bra laddare som kunde skjuta in 11 A/h. Den var svart och stod på högkant så att säga. Någon som har idé om märke? Har iofs Ctek Onyx (7A) på jobbet men under gäddleken behövs de till annat..

Kommentera

Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
        Ja, man får tacka för verkligen fina tips. Trodde jag körde det ultimata batteriet till min elmotor, men nu inser man att det nog är bättre att satsa sina slantar på ett truckbatteri.

Förresten, var kan man köpa truckbatteri till bäst pris ?

Gällande laddare så har jag kollat på Ctek 3600 laddare, men den verkar ju med tanke på vad som skrivits ovan lite klen, blir det bara längre laddtid med en klenare laddare eller kan man få andra problem ?
        Det beror ju på var Du bor kollade i profilen men det framgick inte, men kolla med lokala firmor som säljer delar eller maskiner till entrepenadmaskiner som Granngården Maskin eller andra, annars bör vilken batterihandlare som helst kunna beställa hem ett om Du bara anger vilken modell Du vill ha.

Råkar Du bo i närhetenav mig (Uppsala) så kan jag prata med mina fd kollegor så ordnar dem både batteriet och priset

Välj inte minsta Cteken om Du kör på ett batteri i 100Ah klassen av trucktyp det kommer att ta evigheter att ladda upp, välj den som ger ca 7Ah eller den största men den kostar klart mycket mera men är också klart mycket effektivare!!

Här är tips på två Tudor batterier som skulle funka bra, dem är gjorda för El bilar men det är samma filosofi:
        FF 12 085 12 85 110 326 174 215 27,0 A-Terminal 2
        FF 12 105 12 105 125 513 189 223 45,5 A-Terminal 4

Första fetstil infot är Ah det andra vikt och den skiljer rejält men den extra driftstiden kan vara värd vikten iaf om Du inet behöver släpa hem batteriet för laddning utan kan ladda det på plats då är 105Ah vad Du bör sikta på!
        Senast ändrad av Rospigg; 2007-09-18, 19:50.

Kommentera

sniker in med ett tips att köpa batteri så fort som möjligt, priserna har/kommer gå upp mycket

Kommentera

jäklar

vilken intressant läsning!!

om jag fattar rätt har jag under lång tid laddat mina batterier fel. Har 2 till båten sk fritidsbatterier på 75 ampere.

Kan ni rekommendera något märke eller återförsäljare av en "riktig" laddare??

Kommentera

köp en CTEK. skönt att bara plugga i och låta det stå på, gör inget om man skulle glömma den i några dagar på laddning, den sköter sig själv

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg
                köp en CTEK. skönt att bara plugga i och låta det stå på, gör inget om man skulle glömma den i några dagar på laddning, den sköter sig själv
                Som sagt Ctek är det som gäller och den kan tom stå på över vintern och då underhållsladda båtbatterierna så att dem är optimalt skötta då inga batterier mår bra av att stå oanvända och ladda ur sig vilket dem gör pga självurladdning och då förkortas livslängden rejält.

Har man flera batterier så är det klokt att skifta runt med laddaren och köra den tex två dygn på varje batteri en gång i månaden då mår batterierna bra

Kommentera

Här är några laddare som gör jysst jobb:
                  (inomhus)
                  Maskott #2047 (10A), #2045 (20A)
                  Nordic Power, #1218 (18A)
                  (utomhus)
                  CTEK, #XS-7000 (7A), #XS-25000 (25A)

Priset på de här laddarne går från ca 1200 kr (mascot #2047) och upp mot 3000kr ca (CTEK, #XS-25000).

Presis som Rospigg så föreslår jag någon modell från CTEK, du får ut mer ur batterierna med någon av deras laddsystem. En 7A laddare som t.ex. XS-7000, laddar ett 100Ah på ca 18 tim. om batteriet är helt tomt(djupurladdat och delvis sulfaterat) och du behöver inte tänka på att slå av den när batteriet är färdigladdat.
                  Tror den laddaren kostar någonstans mellan 1500-2000kr men då jag sitter i Norge så är det svårt att följa med på priser så jag är osäker.

mvh Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för bra svar Rospigg och Flodström, er kan man lita på!
                    Flodström, de mascot laddare, varför är de ej bra utomhus? Du menar #2044 på 20A tror jag, verkar grymt prisvärd för 20A.

Som jag har det nu med vanlig elmotor och helgfiske behöver jag kunna ladda batteriet över natten (6 timmars sömn) och sen ska det vara redo för en dags fiske igen.
                    Har en ny elmotor beställd, en Minnkota PD55/AP, som tydligen med ny teknologi ska dra 1/5 av strömmen som en reguljär Minnkota gör. Avvaktar med batteriköp innan jag utvärderat hur bra energibesparing den nya funktionen gör.

Edit, truckbatterier för elmotor. Hittade http://www.batteripoolen.se/
                    Antar att det är s.k traktionära batterier ni menar. Förstår inte vad de menar med Ah/5h? Vilket av dessa skulle vara prisvärdast och vara 80 eller 110 Ah?
                    Mvh Olof
                    Senast ändrad av Olof; 2007-09-19, 01:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                      Tack för bra svar Rospigg och Flodström, er kan man lita på!
                      Flodström, de mascot laddare, varför är de ej bra utomhus? Du menar #2044 på 20A tror jag, verkar grymt prisvärd för 20A.

Som jag har det nu med vanlig elmotor och helgfiske behöver jag kunna ladda batteriet över natten (6 timmars sömn) och sen ska det vara redo för en dags fiske igen.
                      Har en ny elmotor beställd, en Minnkota PD55/AP, som tydligen med ny teknologi ska dra 1/5 av strömmen som en reguljär Minnkota gör. Avvaktar med batteriköp innan jag utvärderat hur bra den energibesparing den nya funktionen gör.
                      Hej Olof
                      Tror du bör satsa på en CTEK SX-25000 då den är en inom och utomhusladdare. Dom andra laddarna tål inte regn eller fukt något bra. Som sagts tidigare, du får ut mer från batteriet med den laddaren. Dessutom så skiljer det inte så mycket i pris med andra laddare på 20-25A laddström, så................

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar