Batteri-healing? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri-healing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
    Tack för bra svar Rospigg och Flodström, er kan man lita på!
    Flodström, de mascot laddare, varför är de ej bra utomhus? Du menar #2044 på 20A tror jag, verkar grymt prisvärd för 20A.

    Som jag har det nu med vanlig elmotor och helgfiske behöver jag kunna ladda batteriet över natten (6 timmars sömn) och sen ska det vara redo för en dags fiske igen.
    Har en ny elmotor beställd, en Minnkota PD55/AP, som tydligen med ny teknologi ska dra 1/5 av strömmen som en reguljär Minnkota gör. Avvaktar med batteriköp innan jag utvärderat hur bra energibesparing den nya funktionen gör.

    Edit, truckbatterier för elmotor. Hittade http://www.batteripoolen.se/
    Antar att det är s.k traktionära batterier ni menar. Förstår inte vad de menar med Ah/5h? Vilket av dessa skulle vara prisvärdast och vara 80 eller 110 Ah?
    Mvh Olof
    Ett sånt Traktionärt på 80-100 Ah bör funka kanon till Din snurra och har snurran en sån finess så skulle jag inte bli förvånad om Du kan köra hela helgen på en laddning då Du ju knappast lär ligga och köra på högsta effekt hela tiden utan ofta kör man ju på mellan/låg läge och så blir det alltid lite stopp och då hämtar sig batteriet lite själv men kolla att det stämmer med finessen på snurran innan köpet av batteri!!

    Håller med Flodström om att Ctek 25Ah är en kanonladdare för sånt här och det är väl investerade pengar då den förlänger livslängden på batterierna avsevärt så då blir årskostnaden inte så hög och det är ju den som man måste titta på i samband med investeringar som dessa.

    Kommentera


    • #22
      köpt o klart

      blev ivrig o köpte direkt en laddare Ctek multi XS 3600.

      Gjorde jag rätt??

      Ska ha den till att underhållsladda 75 amperes fritidsbatterier under "off season".

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
        blev ivrig o köpte direkt en laddare Ctek multi XS 3600.

        Gjorde jag rätt??

        Ska ha den till att underhållsladda 75 amperes fritidsbatterier under "off season".
        Du gjorde helt riktigt Stefan, kunde inte valt något bättre än den laddaren för det endamålet. Har du god tid att ladda ett tomt batteri så duger den också som huvudladdare, dock med "bara" 3,6A laddn.ström. Tar ca (75 x 1,2) / 3,6 =25 tim ca för en full laddcykel. Dessutom, den förhindrar bildandet av olösligt blysulfat så att batterierna håller längre.

        mvh Flodström
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
          blev ivrig o köpte direkt en laddare Ctek multi XS 3600.

          Gjorde jag rätt??

          Ska ha den till att underhållsladda 75 amperes fritidsbatterier under "off season".
          Jepp Du gjorde helt rätt och Flodström har redan sagt det jag tänkte säga så ingen ide att upprepa bara instämma

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Det beror ju på var Du bor kollade i profilen men det framgick inte, men kolla med lokala firmor som säljer delar eller maskiner till entrepenadmaskiner som Granngården Maskin eller andra, annars bör vilken batterihandlare som helst kunna beställa hem ett om Du bara anger vilken modell Du vill ha.

            Råkar Du bo i närhetenav mig (Uppsala) så kan jag prata med mina fd kollegor så ordnar dem både batteriet och priset

            Välj inte minsta Cteken om Du kör på ett batteri i 100Ah klassen av trucktyp det kommer att ta evigheter att ladda upp, välj den som ger ca 7Ah eller den största men den kostar klart mycket mera men är också klart mycket effektivare!!

            Här är tips på två Tudor batterier som skulle funka bra, dem är gjorda för El bilar men det är samma filosofi:
            FF 12 085 12 85 110 326 174 215 27,0 A-Terminal 2
            FF 12 105 12 105 125 513 189 223 45,5 A-Terminal 4

            Första fetstil infot är Ah det andra vikt och den skiljer rejält men den extra driftstiden kan vara värd vikten iaf om Du inet behöver släpa hem batteriet för laddning utan kan ladda det på plats då är 105Ah vad Du bör sikta på!
            Tar upp tråden igen....
            Någon som vet vad ett hyffsat truckbatteri på runt 80Ah kostar?
            Var kan man köpa truckbatterier i Växjö-trakten?
            Har läst att det tydligen går att rekonditionera truckbatterier, kan det vara ide att köpa ett sådant och kanske få ner kostnaden lite?

            Förresten så köpte jag en Ctek 7000 som verkar kanon, tyvärr ser det inte ut som den kan hela mitt sönderladde marinbatteri...
            _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
            [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
            -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
              Tar upp tråden igen....
              Någon som vet vad ett hyffsat truckbatteri på runt 80Ah kostar?
              Var kan man köpa truckbatterier i Växjö-trakten?
              Har läst att det tydligen går att rekonditionera truckbatterier, kan det vara ide att köpa ett sådant och kanske få ner kostnaden lite?

              Förresten så köpte jag en Ctek 7000 som verkar kanon, tyvärr ser det inte ut som den kan hela mitt sönderladde marinbatteri...
              Kan tyvärr inte svara på din första fråga men jag kan kommentera det sista du skriver:
              Grattis med en "riktig" laddare.
              Som blev skrivet tidigare så kan INGEN laddare rekonditionera batterier som blivit förstörda av kontinuerlig överladdning då blyplattorna är omvandlade till blyoxid.
              Ctec laddarna reconditionerad batterier som delvis sulfaterat, d.v.s. batterier som djupurladdats för långt ner. Dessutom, Ctec laddaren ser til att det inte uppstår blysulfat, och överladdar aldrig ett blybatteri.

              Lycka till med ditt nästa store "truckbatteri".
              mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #27
                Köpte ett nytt Optima batteri, kombinationsbatteri på 55 amp. Hade laddat ur, körde den i Ctek laddare XS7000. När batteriet var fullladdat körde jag boost laddning som den hade indikerat till att jag skulle göra. Efter ett tag började batteriet att knastra/fräsa så jag tog bort laddaren. Batteriet lät sedan så i några timmar innan det tystnade. Fråga, är det en del av själva rekonditioneringen eller började det att typ koka?

                Kommentera


                • #28
                  Lite of-topic..Appropå truckbatterier. Hade tidigare i en laxkutter ett caterpillar 180 amp..köpt begagnat för 100 spänn. Lyckades aldrig få det att svikta. Försörjde lysrör i ruff, sommade med det ibland lyste luman hela hela natten.. bandspelare i timmar, startmotor. Hade laxkuttern som basstation för skärgårdsfiske efter framför allt gädda... låg ibland en vecka på samma ställe...med medföljande planande båt som fiskebåt smygande runt efter gäddorna.. En gång av omständigheter hamnade batteriet hela vintern på marken i ej uppvärmt utrymme..Lyckades inte trots många försök få det att ta emot laddning med batteriladdare..helt omöjligt.. slut? Körde till slut det i en proffs/varvsladdare kapabel för många batterier...Inga problem..funkade utan anmärkning i någon säsong tills jag sålde kuttern..Inte en tendens till sviktning någon gång när jag startade motorn ...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Andreas Ramsby Visa inlägg
                    Köpte ett nytt Optima batteri, kombinationsbatteri på 55 amp. Hade laddat ur, körde den i Ctek laddare XS7000. När batteriet var fullladdat körde jag boost laddning som den hade indikerat till att jag skulle göra. Efter ett tag började batteriet att knastra/fräsa så jag tog bort laddaren. Batteriet lät sedan så i några timmar innan det tystnade. Fråga, är det en del av själva rekonditioneringen eller började det att typ koka?
                    Alla blybatterier med flytande syra "kokar" i slutfasen av laddningsperioden och det som händer är att det bildas vätgas runt den negativa polen och syrgas runt den positiva polen (över ca 13,6V). Det medför att det bubblar lite i syran och olika batterifabrikat låter lite olika. Optima batterier var tidigare helt olik i konstruktion än vad vanliga batterier är/var. (stora bly plattor som var hoprullade till runda cell-paket), kan medföra annat "ljud" från det. Har du en DVM (voltmeter) så kan du kolla batterispänningen under laddningen och den skall ligga inom området 14,3-14,8V i slutfasen. (om voltmetern är noggrann till ±1%)

                    I ditt fall bör du läsa Ctec manualen ordentligt och kanske också ta en telefon till dom och snacka med någon batterikunnig person för att vara helt säker, grejor kan ju gå sönder.
                    mvh
                    Senast ändrad av Flodström; 2007-10-22, 21:33.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera


                    • #30
                      Batterifrågor finns det massor av i detta Forum. väcker denna gamla tråd då jag är nyfiken på några kommentarer som finns här och i flera andra trådar men som aldrig blir kommenterade. dessa funderingar kommer på slutet, först lite sanningar om batterier.

                      Mycket information i den här hämtad från tudor. Specifikationerna och sanningarna är naturligtvis överförbara på vilka batterier som helst av samma typ.

                      Innan Laddning/Laddning
                      Innan batteriet laddas ska toppen av batteriet rengöras med varmt vatten. Cellpropparna ska vara ordentligt tillskruvade vid rengöring så att inget läcker in i cellerna. Kontrollera sedan elektrolytnivån. Vätskan ska täcka toppen av plattorna efter laddning, helst 10-15 mm över. Vätskenivån justeras när batteriet är fulladdat och har rumstemperatur. Låt batteriets cellproppar sitta iskruvade under laddning för att undvika att syradroppar kommer ut ur propphålen.

                      Observera att vätskenivån i batteriet stiger under laddning. Fyll därför aldrig ett urladdat batteri mer än till plattornas överkant. Justera vätskenivån efter laddningen.

                      Om du använder en laddare som inte är elektroniskt styrd ska laddningsströmmen begränsas till en tiondel av batteriets angivna tjugotimmarskapacitet. Om det ska laddas över natten bör laddningsströmmen bara vara hälften av den normala. Koppla den positiva laddningsklämman på batteriets positiva pol. Om flera batterier ska laddas samtidigt, seriekopplas batterierna inom de spänningsområden laddaren klarar. Batteriets uttag är vanligtvis märkt ”P” eller ”+” för positivt uttag (röd), ”N” eller ”-” för negativt uttag (blå eller svart). Om markeringen är otydlig kan du på batterier med runda poler utgå ifrån att den tjockaste (feta) är den positiva.

                      Om temperaturen under laddning överskrider +40°C ska laddningen avbrytas i två timmar och sedan återupptas med halv laddningsstyrka tills batteriet är fulladdat. Batteriet är fulladdat när syravikten är 1,27-1,28 g/cm3 vid 3 avläsningar med en timmes mellanrum och det är jämn gasutveckling i samtliga celler. Propparna ska vara tillskruvade under laddning.

                      Tips på laddare: C-tek. Vilka är mycket bra laddare som fungerar optimalt mot batteri.

                      Äldre laddare typ biltemas laddare kan naturligtvis användas då batteriet är frikopplat från bilen, då batteriet som sådant inte tar någon skada av den typen av laddning. Faktum är att man t.o.m. kan uppnå en högre laddningsgrad med den typen av laddare då man ofta kan ladda upp till gasningsspänningen.

                      Underhåll
                      Fyll enbart med destillerat eller kemiskt rent vatten. Använd aldrig syra eller speciella tillsatsämnen. Om ett relativt nytt batteri ofta behöver påfyllning, kan det vara ett tecken på att batteriet blir överladdat. I så fall bör elsystemet felsökas och lagas. Undvik kemiska eller andra produkter som lovar ”mirakulösa” effekter på gamla/slitna batterier.

                      Kontroll
                      Om du misstänker att batteriet inte fungerar som det ska bör du kontrollera det. Det enklaste sättet att kontrollera batteriets laddningsgrad är med hjälp av en syramätare. Att mäta syravikten i varje cell är i regel avgörande för vilken behandling batteriet ska ges. Kontrollera då både startmotor och generator. Eventuella reparationer bör göras av en godkänd verkstad. Många tror att generatorn laddar så länge laddningslampan inte lyser, men det är ingen garanti. Laddningslampan kan nämligen slockna redan när generatorn alstrar 1-2A vilket inte räcker för ordentlig laddning. Faktum är att de flesta batterihaverier sker på grund av bristfällig laddning eller överladdning och felaktigt handhavande. Alla som handskas med batterier bör därför veta betydelsen av korrekt laddning.

                      Köldens inflytande
                      Batteriets kapacitet minskar i kyla. Köldens påverkan visas i följande tabell:
                      Fulladdat batteri som belastas vid
                      +25°C ger 100% kapacitet
                      ±0°C ger ca 75% kapacitet
                      -18°C ger ca 50% kapacitet

                      Vid -18°C är alltså kapaciteten nedsatt med ca 50%. Det beror på att batteriets inre motstånd ökar och att den kemiska processen går långsammare. Samtidigt som batterieffekten reduceras krävs i kyla mer energi för att få start på motorn, eftersom motoroljan blir mer trögflytande. Då är det lätt att förstå varför startproblem kan uppstå vid låga temperaturer. Därför är det viktigt att alltid hålla batteriet fulladdat. Elektrolytens fryspunkt sjunker ju mer fulladdat batteriet är.

                      Självurladdning
                      När batteriet inte används (i bilen eller båten) pågår en viss självurladdning. Hur stor den är varierar med temperatur och batteriets ålder. Självurladdningen avtar med 50% för var tionde grad temperaturen sänks. Dvs. ett batteri som kan lagras 4 månader i +20°C kan lagras ca16 månader i ±0°C. och flera år i ännu kallare temp. Nackdelen vid kallare lagring är att det måste värmas upp långsamt innan det kan användas.

                      Elektrolytens syravikt:
                      1,100g/cm3 fryser vid -7°C
                      1,150g/cm3 fryser vid -15°C
                      1,200g/cm3 fryser vid -26°C
                      1,250g/cm3 fryser vid -52°C
                      1,280g/cm3 fryser vid -68°C

                      Fritidsbatterier
                      Med fritidsbatterier menas blyackumulatorer som är speciellt konstruerade för urladdning under längre tid. I sådana batterier används ett annat förhållande mellan positiv och negativ aktiv massa än i batterier avsedda för startändamål. Den här typen av batterier kallas ofta cyklingsbatterier.

                      Nu till mina funderingar och varför följande påstås och hur riktigt det är ?

                      Vet tyvärr inget om pulsladdaren du nämner men det är väl hyfsat viktigt att ladda ur batteriet ordentligt emellanåt. Fast det kanske du gjort iofs.
                      Jodå, har varit noga med att köra ur batteriet ordentligt (men inte totalt) allt i bland.
                      Funkade bra i ca 1 år men sedan blev det segare och segare och får nu inte mer 1/3 kraft mot vad jag hade innan.
                      Har haft svårt att finna någon information som berör just detta förfarande. Men enligt vad jag lärt mig så är det HELT fel att göra så. Batteriets livslängd sjunker dramatiskt för varje djupurladdning du gör, vilket stärkts av det som sägs i citat 2 ! ! batteriet slut efter 1 år. Och att ett batteri mår bäst om det alltid får vara fullladdat eller så nära fullladdat som möjligt.

                      Frågan är nu: kan och vill någon hjälpa mig finna sanningen om detta påstående att man ska ladda ur batteriet då och då?

                      Som sagt finns massor av trådar i ämnet. Vi kanske kan starta en ren Batteritråd

                      Men som jämförelse till de som citat 2 säger läs följande citat,

                      Till din 54 Lbs elektriska "Kinamotor" bör du köpa två 80 Ah Tudor Nautica marinbatterier och parallellkoppla dem från pluspol till pluspol och minuspol till minuspol. Jag köpte två Tudor Marin 75 Ah våren 1998 och de tog slut hösten 2008 efter elva säsongers användning.
                      Det är hämtat ur denna tråd.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 053 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 476 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 233 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 776 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X