Åror - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åror

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åror

Måste köpa åror till min aluminium båt.
    Har sett att det finns aluminium åror och undrar om det är någon som testat sådana.

Vad ska jag köpa trä eller aluminium. för- och nackdelar?

Aluminium åror är ju lätta och de kräver ju minimalt underhåll... och är de bara starka nog så böjs eller knäcks de inte heller.

Kommentera

Ingen som använder aluåror till vanlig storlek på båt (4m)? Lite drygt med trä att det spricker, kan gå av, lacksläpp osv.

Är det lättare att ro med alu än trä? Kan det vara så att det är tyngre att just ro i vattnet, men istället lättare när man ska dra tillbaka årorna? Tänkte att man kanske får mer tyngd med trät...

Vore väldigt trevligt med underhållsfria åror på 270cm.

Men jag hittar knappt sånna på internet Bara nåt finskt företag som jag precis mailat om pris och hur tullarna ser ut.

Kommentera

Träåror naturligtvis,alu är väl bra till mycket men är inte ett material som är ärligt alls,trä sprakar lite när det överbelsatas precis som glasfiber...järn som material böjer sig lite...men alu...PANG...så går det sönder... träåror ger också som du själv misstänker hjälp med lite tyngd när du ror...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det var ju synd Hade varit smidigt annars, om dom nu förstärkte dom ordentligt och dom var ungefär lika tunga som träåror.

Men jag håller med, är dom inte helt hundra så smäller det bara. Har hänt ett par gånger när man bara vill bocka liiiite till

Tråkiga är att en åra i trä small av för mig ändå, så litar inte hundra på det ändå.. Kanske bara jag som är fruktansvärt stark.

Kommentera

Varför uppfinna hjulet på nytt? Träårorna är miljövänliga och dessutom mångsidiga, man kan som eino skriver, kapa dem och tex använda dem till att reda ut meningsskiljaktigheter i grillkön eller till att uppfostra barnen och kärringen. Till slut kan man elda spritpannan med dem.

Kommentera

Gör egna enkelt, Dom behöver bara fylla sitt syfte. Gran plank hyvel/slip såg o lite träslöjd backflash billigare kan de inte bli.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Varför uppfinna hjulet på nytt? Träårorna är miljövänliga och dessutom mångsidiga, man kan som eino skriver, kapa dem och tex använda dem till att reda ut meningsskiljaktigheter i grillkön eller till att uppfostra barnen och kärringen. Till slut kan man elda spritpannan med dem.
                Miljövänligast är man om man gräver sin grav. Allt beror ju på. Att uppfinna ett hjul som kan rulla bättre är ju inte dumt.

Att göra egen åra lät ju ioförsig skojjigt

Kommentera

Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
                  Måste köpa åror till min aluminium båt.
                  Har sett att det finns aluminium åror och undrar om det är någon som testat sådana.

Vad ska jag köpa trä eller aluminium. för- och nackdelar?
                  Hej Baron Aron;

Innan min kund och personlige vän Greve Magnus Stenbock (in memoriam) Herrborum utanför Söderköping för första gången år 1975 köpte två Minn Kota 75, 24 volts elektriska fiskemotorer av mig att ha Side-By-Side-monterade på akterspegeln på sin stora Örnvik båt vet jag att han hade ett par långa glasfiberarmerade plaståror. De kunde varken ruttna eller böja sig. Tyvärr vet jag inte vem som tillverkade glasfiberåror på 1970-talet, men de blev väl för dyra att serietillverka....
                  Den här båten vill jag minnas att vi inte hade några åror i http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm

Nothing is forever!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-16, 21:43.

Kommentera

Glasfiberåror lät också fint, men som sagt, är nog dyrt att serietillverka och inte så stor efterfrågan på åror.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka