Har tittat lite på en 460 Arkip. Är det någon som har erfarenhet av en sån? Går den fint i sjön och vilken motor ska man välja?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linder 460 Arkip
Collapse
X
-
Polaren har en sån som jag fiskat lite ifrån och den går bra i sjön...inte testat i tuff sjö ännu. Rymlig och bra..funkar kalas att fiska ifrån. Han har en Suzuki 50Hk på sin som är bra förutom en elektronisk startspärr som krånglat vid flera tillfällen.12 hours
1,440 casts
2 followers
1 strike
DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.
Kommentera
-
En kanonbåt! Har haft min i någon månad, ca 5st turer än så länge. Sidstabil, perfekt att jerka ifrån, storbåtskänsla vid färd, bra stuvutrymmen, lätt att monterna djupriggar. De som följt med har endast gett lovord (flera seriösa fiskare)! Rekommenderar att du ringer till Blekinge Marin 0455-12708 för bästa pris med en Honda 50. De ligger prismässigt ca 20-25 papp under mot normalt utpris.
/MT
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inläggEn kanonbåt! Har haft min i någon månad, ca 5st turer än så länge. Sidstabil, perfekt att jerka ifrån, storbåtskänsla vid färd, bra stuvutrymmen, lätt att monterna djupriggar. De som följt med har endast gett lovord (flera seriösa fiskare)! Rekommenderar att du ringer till Blekinge Marin 0455-12708 för bästa pris med en Honda 50. De ligger prismässigt ca 20-25 papp under mot normalt utpris.
/MT
Mvh
Musky[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
Kommentera
-
Hejsan...En av mina bättre fiskekompisar här nere i blekinge har en Linder arkip med 50hp fyrtakshonda som går som smort...Den gör uppemot 30knop+, men en stor nackdel med lindern är att den just är så lätt, den slår utav satan så fort det börjar gå lite sjö, så om du tänker fiska i skärgården så skulle jag rekomendera en längre eller tyngre båt för att slippa detta fenomen. Annars så är Linder Arkip en utomdentligt bra båt att fiska ifrån enligt mig, stabil för sin vikt och extremt ekonomisk av samma anledning.
Mitt tips till dig är således att vid fiske i skärgård så skulle jag satsat på en båt som är lite lägre, 500 eller så, just på grund av att vågorna lätt kan bli till långa dyningar och då är det ett h****** att åka med en kort båt och lätt båt som kommer att göra det bästa att trötta ut dina ben. På campingen där jag jobbar så kör vi med Master 500 och dom går som smort i sjön, dock är relingen för låg om man ska ge sig ut på ett svalande hav, men för fiske i skärgård så är det väldigt bra, framförallt i transport syfte...Det skall dock nämnas att dessa båtar är byggda i ett riktigt båtvarv så forgarna och aluminiumen är riktigt gedigna vilket ocå medför en högre vikt. Arkipen väger 286kg en Master 500 väger motsvarande 500kg(gissar). Men då är Aluminiumen i Lindern 2.4mm om jag inte missminnner mig och den är 6mm i Mastern, dvs lika tjock som marinens största båtar har..Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inläggHejsan...En av mina bättre fiskekompisar här nere i blekinge har en Linder arkip med 50hp fyrtakshonda som går som smort...Den gör uppemot 30knop+, men en stor nackdel med lindern är att den just är så lätt, den slår utav satan så fort det börjar gå lite sjö, så om du tänker fiska i skärgården så skulle jag rekomendera en längre eller tyngre båt för att slippa detta fenomen. Annars så är Linder Arkip en utomdentligt bra båt att fiska ifrån enligt mig, stabil för sin vikt och extremt ekonomisk av samma anledning.
Mitt tips till dig är således att vid fiske i skärgård så skulle jag satsat på en båt som är lite lägre, 500 eller så, just på grund av att vågorna lätt kan bli till långa dyningar och då är det ett h****** att åka med en kort båt och lätt båt som kommer att göra det bästa att trötta ut dina ben. På campingen där jag jobbar så kör vi med Master 500 och dom går som smort i sjön, dock är relingen för låg om man ska ge sig ut på ett svalande hav, men för fiske i skärgård så är det väldigt bra, framförallt i transport syfte...Det skall dock nämnas att dessa båtar är byggda i ett riktigt båtvarv så forgarna och aluminiumen är riktigt gedigna vilket ocå medför en högre vikt. Arkipen väger 286kg en Master 500 väger motsvarande 500kg(gissar). Men då är Aluminiumen i Lindern 2.4mm om jag inte missminnner mig och den är 6mm i Mastern, dvs lika tjock som marinens största båtar har..
Kommentera
-
För mig som gäddfiskebåt i skärgården är 5 meter på tok för mycket, Arkipen är egentligen också för stor, men fungerar ändå kanon... min 400 sportsman var perfekt till gäddfiske i skärgården! Helt rätt att en större båt går bättre i sjön, men inte fanken slår arkipen som fan för sin längd, snarare tvärtom.
Ps, läs de tester som gjorts på Arkipen!
MVH
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka