Alubåt på biltaket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alubåt på biltaket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alubåt på biltaket

Jag går i tankarna på att köpa en alumimiumsbåt typ Quicksilver 410 (64 kg) eller liknande.
    Har redan planer på att sätta en bensinare i aktern och en elmotor där fram.
    Jag tänker transportera den på biltaket men får ha max 75 kg (inkl takräcke) där.
    Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om olika båtar och vem som säljer dom.
    Jag har läst om en båt, sea nymf, här på forumet.
    Är det en lämplig båt och vem säljer dom här i sverige.

Vidare är jag öppen för en begagnad båt om den håller viktkraven.

Tips mottages tacksamt.

Vill inte vara negativ men tror du lessnar på allt stök båt på taket motorer i bakluckan och allt runt omkring....
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

linder 410 väger 74 kg och den kan man tydligen ha på taket.. jag har en linder 410 men hade aldrig orkar upp med den på taket även om man vore två.. på deras hemsida står det: går att göra själv med lite övning... mm stackars bil hade blivit många bucklor innan jag lärt mig det och då hade jag sett ut som swartsnegger när jag var klar.. köp en trailer.. mitt tips

Kommentera

Klart det finns båtar man kan ha på taket, bla Quicksilver som finns i Kopparberg www.solab.se. Men som några skrivit har det sina nackdelar. Jag kör alltid numera min 45 kilos Quicksilver på en släpkärra. Mest för att det inte gick att köra fortare än 80 med den på taket, det blev nåt resonansljud så man trodde taket skulle åka av. Dessutom kan man ha motorn på båten, åror och durkar på plats under transport.
        Men lite olika båtalternativ finns det, dock är Lindern rätt tung. Men har man det speciella takräcket eller bygger en sidbalk på ett brett takräcke så kan man lasta båten själv utan att buckla bilen.

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
          linder 410 väger 74 kg och den kan man tydligen ha på taket.. jag har en linder 410 men hade aldrig orkar upp med den på taket även om man vore två.. på deras hemsida står det: går att göra själv med lite övning... mm stackars bil hade blivit många bucklor innan jag lärt mig det och då hade jag sett ut som swartsnegger när jag var klar.. köp en trailer.. mitt tips
          Man får bygga lastställning om det skall funka
          sigpic

Kommentera

Testa denna:

Kolla bild 6 i fotogalleriet - gör om det med en Linder

Tillräckligt lätt och liten för att man faktiskt ska orka häva upp den på biltaket varje gång?

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Klart det finns båtar man kan ha på taket, bla Quicksilver som finns i Kopparberg www.solab.se. Men som några skrivit har det sina nackdelar. Jag kör alltid numera min 45 kilos Quicksilver på en släpkärra. Mest för att det inte gick att köra fortare än 80 med den på taket, det blev nåt resonansljud så man trodde taket skulle åka av. Dessutom kan man ha motorn på båten, åror och durkar på plats under transport.
              Men lite olika båtalternativ finns det, dock är Lindern rätt tung. Men har man det speciella takräcket eller bygger en sidbalk på ett brett takräcke så kan man lasta båten själv utan att buckla bilen.
              120km/h med min Seanymph 12K är inga problem
              Jag kör med Linders takräcke...

Kolla in Marine 12M på http://www.marinfritid.com , det kan kanske vara ngt för dig ? Ser exakt likadan ut som Seanymphen men lite tyngre.
              12 hours
              1,440 casts
              2 followers
              1 strike
              DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Jag har en OMC-skuta (PrinceCraft 370), samma båt som SeaNymph 12K.
                Det är hur smidigt som helst att last den själv fixa till en aluprofil el likande som man fäster tvärs över takräckena i bilens färdrikting.
                Sen är det bara att resa upp fören mot profilen skjuta upp båten på taket och vrida runt den så att fören hammnar rätt.
                Men det är klart att det blir en del prylar i bagaget så en kärra är säkert ännu smidigare då man kan låta motor mm sitta kvar på båten.
                Har man ingen kärra eller drag på bilen så funkar det dock utmärkt med taktransport.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                  Testa denna:

Kolla bild 6 i fotogalleriet - gör om det med en Linder

Tillräckligt lätt och liten för att man faktiskt ska orka häva upp den på biltaket varje gång?
                  Faktisk ret cool båd, men kan ikke finde en pris på den. Nogen der har set den?
                  //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Tak
                    //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 815 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka