Köpa båt ca 4m 10-15hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa båt ca 4m 10-15hk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa båt ca 4m 10-15hk

Hejsan!

Jag funderar på att köpa båt för att ha och fiska med i mälaren och eventuellt några andra sjöar.

Jag har fastnat för en Ryds 425 R och undrar vad ni anser om den båten? Har även kollat på deras 425. Dessa två är ju väldigt snarlika, så jag undrar om det verkligen är värt att betala lite extra för att få R-modellen?

Vill även att den ska vara lätt att traila så man kan förflytta den mellan ett par olika sjöar utan större problem.

Motorn blir ju antingen en 10 hk eller en 15 hk 4-takt. Spelar det nån roll vilken jag väljer sett ur fiskesynpunkt? Är det t.ex. bättre att trolla på låga varv med en mindre motor?

Som ni kanske märker kan jag inte så mycket om båtar, så jag är tacksam för alla svar jag kan få!

Ursprungligen postat av Exezz Visa inlägg
    Hejsan!

Jag funderar på att köpa båt för att ha och fiska med i mälaren och eventuellt några andra sjöar.

Jag har fastnat för en Ryds 425 R och undrar vad ni anser om den båten? Har även kollat på deras 425. Dessa två är ju väldigt snarlika, så jag undrar om det verkligen är värt att betala lite extra för att få R-modellen?

Vill även att den ska vara lätt att traila så man kan förflytta den mellan ett par olika sjöar utan större problem.

Motorn blir ju antingen en 10 hk eller en 15 hk 4-takt. Spelar det nån roll vilken jag väljer sett ur fiskesynpunkt? Är det t.ex. bättre att trolla på låga varv med en mindre motor?

Som ni kanske märker kan jag inte så mycket om båtar, så jag är tacksam för alla svar jag kan få!

Kan inte Ryds så bra men kan det vara så att R modellen är rattstyrd och den andra inte, om så skulle jag välja den med rattstyrning då det är väldigt bekvämt.

Vad gäller motor så välj 15 hk så har Du lite extra kraft när det behövs tex när Du tar med Dig några personer extra, åker Du/Ni ofta flera i båten så överväg att gå upp på en 20hk, det har ingen betydelse för lågfartegenskaperna eller vid fiske på så små snurror.
    Kolla även på Höga Rodd eller Crescent i samma storleksklass, sen slår jag som vanligt ett slag för alubåtar det finns flera olika att välja på populära fabrikat är Buster, Linder mfl.

Kommentera

Hej!

Jag har tillsammans med en polare en ryds 425R från 90-talet i mälaren . Jag är nöjd med den båten, det jag har hört skiljer vanliga 425 mot R är att R är stabilare (dubbelskrov?). Det är inte styrpulpet på alla R modeller, vår har ej styrpulpet. Vi har endast en 6hk motor, den är godkänd för max 10hk och det är minsta jag vill ha.
      Som fiske båt är den ej helt optimal iaf inte enligt mig, botten är för lutande lr vad man ska säga, kanske är lite rakare golv i vanliga 425:an? Vet iaf att Uttern har en modell som är 4,3m och har rakare/jämnare golv.

//Robert

Kommentera

Kanske man får sticka in med en fråga?
        Jag har alltid undrat vad det är för plugg som sitter längst ner i aktern på vår 425R, när vi tog upp båten ifjol öppnade vi pluggen och ut kom en massa vatten, började då fundera på om det kanske var dubbelskrov...

Kommentera

Okej, tackar för tipsen. Ska ta och vidga mina vyer lite grann och titta lite på Crescent, HR och Uttern också. Men jag föll på nåt vis för Rydsbåten, för den ser ju jäkla trevlig ut måste jag säga
          Kommer nog aldrig åka mer än två personer i båten så 15 hk blir nog bra.

Kommentera

Säger som Eino, sök hellre än Crescent av nån av modellerna. Ryds 425 har ett planande skrov så 15 hästar funkar bra.
            Uttern gör fina båtar, men Crescent har bättre skrov.
            Och går att hitta för lite pengar. Avtappningen är ju för att tappa inträngande vatten i flytdetaljer. Kan också vara så illa att det kommer in från undersidan från båten. Kölen är ett vanligt fenomen där det blivit en spricka eller hål.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har en Ryds 425 med en 9,9 hk Mercury 4-takt. Är man själv i båten så gör den ca 15 knop och planar lätt. Med en passagerare blir båten mer trögkörd men planar vid lugn sjö. R-modellen skiljer sig från den vanliga modellen genom innerliner, men i övrigt så är de lika. R-modellen kostar dock ca 10.000 kr mer. 425:an har några nackdelar. Det finns bara ett låsbart stuvfack, i aktern. Jag får plats med en 12 liters bensindunk, två dynor, ekolod och lite verktyg, men sen är det fullt. Sen är båten känslig för vind och kan vara svår att hålla kursen med i lite tuffare sjö. Jag har min i norra Vänern och blåser det mer än 7-8 m/s så stannar jag helst iland. Men i mindre sjöar så är den utmärkt.
              En fördel med båten är att den är lättdriven, både med motor och med åror.
              Jag köpte min av en lite handlare i Bor utanför Värnamo. Googla LH-båtar så hittar hemsidan. Han säljer fjolårets båtmodell till riktigt bra priser. Jag betalade ca 16.000 för en helt ny båt.
              Skicka ett PM om du vill ha mer info om 425:an.
              Lycka till!
              Senast ändrad av Fredrik_n; 2007-07-13, 09:13.

Kommentera

Fredrik N, med en 9.9 hk får man inte mycket kraft att dra en så pass tung båt.
                Är 3 gånger bättre med en 15 hk på denna båt.
                Avdriften beror ju på att båten är ganska platt under och inget större V-skrov att tala om.
                Utrymmet ger ju sig självt på en båt som är 4,25 meter.

Kommentera

Elanen, du har rätt angående avdriften. Problemet med en större motor, och då i synnerhet en 4-takt är att vikten i aktern blir ganska stor och båten baktung. Men med en 15 hk 2-takt är det en annan sak.

Kommentera

Tänkte bara i banor av tvåtakt. Annars blir den som du skriver lite onödigt baktung. Det säljs ju fortfarande fina begagnade 15 hk båtmotorer med några år på nacken på Blocket. Såg senast idag en 15 hk Johnson i fint och knappt använd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka