Tänkte skaffa ett nytt batteri och laddare till min elmotor och efter att ha sökt om kring lite på denna stålande forum så har jag bestämt mig att köpa Tudor marinbatteri på 80AH, men jag blev inte riktigt lika klok på vilken laddare jag ska köpa. Ctek 3600 verkar ju alla gilla, men jag skulle vilja ha lite mer Amper så man slipper vänta ett dygn för att ladda klart. Alla Ctek laddare är små och fina men jag tar hellre en större men billigare med samma Amper. Däremot så ska den vara av intelligent typ. Alla tips mottages tacksamt..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laddare marinbatteri
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggCtek Onyx är fin.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joso09 Visa inläggTänkte skaffa ett nytt batteri och laddare till min elmotor och efter att ha sökt om kring lite på denna stålande forum så har jag bestämt mig att köpa Tudor marinbatteri på 80AH, men jag blev inte riktigt lika klok på vilken laddare jag ska köpa. Ctek 3600 verkar ju alla gilla, men jag skulle vilja ha lite mer Amper så man slipper vänta ett dygn för att ladda klart. Alla Ctek laddare är små och fina men jag tar hellre en större men billigare med samma Amper. Däremot så ska den vara av intelligent typ. Alla tips mottages tacksamt..
Den här blåser på i 7A. Eftersom du knappast får ut mer än max 65-70% av märkeffekten på ett vanligt fritidsbatteri så tar det ca 5-7 timmar om du kört helt slut. Jag har en från biltema till mitt stora batteri (100ah) men den hittade jag inte nu bara en mindre elektronisk laddare. Har en liten c-tec till mitt fritidsbatteri (75ah) och det går över natten det med när jag kört ett 8 timmars trollingpass med min Minnkota Maxxum 40lb.
http://www.jula.se/Butik/default.asp...08016&dept_id= Får inte länken att gå till rätt laddare, hamnar på den lilla hursom man gör , du får leta dig fram själv därifrån...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av apersson69 Visa inläggDen här blåser på i 7A. Eftersom du knappast får ut mer än max 65-70% av märkeffekten på ett vanligt fritidsbatteri så tar det ca 5-7 timmar om du kört helt slut. Jag har en från biltema till mitt stora batteri (100ah) men den hittade jag inte nu bara en mindre elektronisk laddare. Har en liten c-tec till mitt fritidsbatteri (75ah) och det går över natten det med när jag kört ett 8 timmars trollingpass med min Minnkota Maxxum 40lb.
http://www.jula.se/Butik/default.asp...08016&dept_id= Får inte länken att gå till rätt laddare, hamnar på den lilla hursom man gör , du får leta dig fram själv därifrån...
Däremot låter det intressant att du lyckas ladda upp ditt batteri med lilla C-tek laddaren efter ett 8 timmars pass under natten. Men jag tycker att det borde ta längre tid om man räknar på det (75AH/3,3A * 85% blir ca 26 timmar). Men om du tycker att det funkar att ladda över natten så den laddaren helt klart ett alternativ för 489kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDina batterier är dyra och kommer behöva bytas köp den bästa laddaren en engångsinvestering (som inte dina batterier är) Ctek
Men räcker med lilla Cteken som ger 3,3 A (ca 500kr) för att ladda ett 75ah batteri under natten?
eller ska man ta Cteken på 7 A för ca 1200kr.
Vilken är mest laddare för pengarna?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joso09 Visa inlägghmm, kanske inte så dumt argument.
Men räcker med lilla Cteken som ger 3,3 A (ca 500kr) för att ladda ett 75ah batteri under natten?
eller ska man ta Cteken på 7 A för ca 1200kr.
Vilken är mest laddare för pengarna?I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggTror svaret är solklart om inte skicka ett mejl till Ctek förklara vad du förväntar dej så kommer nog det bästa svaret av dem som verkligen vet mvh
Nu har jag i alla fall försökt hitta något annat än det bästa men bästa är gott nog och det känns ganska bra som vanligt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka