Min båt går inte så fort som jag tänkt mig!vad kan vara fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min båt går inte så fort som jag tänkt mig!vad kan vara fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag tänkte gå ner två steg. vad jag förstått det så är det ingen större risk när motorn inte är starkare än 8hk. får i värsta fall ha med mig ett par i reserv. Linder 440 gör 11 knop med en 5-hästars. jämför d med min som gör 6-7 med en 8hästars. Kan båtskrovet göra så stor skillnad? Nu är ju min tyngre då...

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      jag tänkte gå ner två steg. vad jag förstått det så är det ingen större risk när motorn inte är starkare än 8hk. får i värsta fall ha med mig ett par i reserv. Linder 440 gör 11 knop med en 5-hästars. jämför d med min som gör 6-7 med en 8hästars. Kan båtskrovet göra så stor skillnad? Nu är ju min tyngre då...
      Skrovkonstruktionen har enormt stor del i farten, din är troligen byggd med samma sorts skrov som en slipa med ett deplacerande skrov och kanske med köl som bara skjuter vattnet framför sig och aldrig lyfter ur och därmed aldrig får högre fart än dom farterna du uppnår, Linder har planande skrov som en riktig motorbåt och lyfter ur vattnet och har bara halva skrovet i vattnet i planande fart då den glider på steglisterna...

//

Johan
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Har en ryds 465 med en 8hk yamaha tvåtaktsmotor. Träffade en fiskekompis ute på vattnet med en 4hks tvåtaktsmotor och vi åkte lika snabbt! Nu är ju inte jag nåt proffs på båtar och motorer men det känns jävligt konstigt att jag inte kan åka ifrån honom. Båten gör kanske en 5-6knop och planar inte. Maxbegränsningen är på 10hk. Hörde av en kunnig som tog sig en snabb titt under kåpan att ena cylindern går på 20% av max. Är det bara att byta tändstift så går den bättre eller är det något annat som måste bytas ut för att båten ska prestera maximalt. Snälla ge mig tips !!!! Tacksam för svar!
        du kan sätta på ett förlägningsrör på rokulten så sätter du dig på en mittentoft istället för längst bak. Gör du detta så planar båten lite och går upp någon knop.

Kommentera

tack! är jätteglad för alla svar man har fått. De har varit till stor hjälp!

Kommentera

tack! är jätteglad för alla svar man har fått. De har varit till stor hjälp!
            Hur fort går den nu då?
            Ola

Kommentera

Han sitter kanske inne för fortkörning nu?
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

efter lite trixande

efter lite trixande med bla rokultsförlängare o jag sitter i mitten av båten kommer jag upp i 8. helt okej! =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka