Kombi GPS-Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombi GPS-Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombi GPS-Ekolod

Tjena!
    Hjälp!!!!!!!
    Vad ska jag välja? Är ute efter en kombi GPS-ekolod att ha till fiske. Vill ha en kombo för att få mer exakt fart. Men vet inte vad jag ska ta. Kollade först på Garmin 178c och 298c att ta hem från USA. Var i kontakt med gpsdiscount och dom sa att dessa modeller är på väg ut och att Garmin inte ska producera flera av dessa. Dom kom med förslaget Garmin 520s, men jag kollade denna modell och den har en massa buggar i sig(missvisar en massa). Modellen 525 kollade jag sen och såg att dessa tar inte vanliga bluechart eller g2 kort utan en annan sort, men jag tycker jag är uppe i lite för avancerade apparater för att ha till fritidsfiske. VAD SKA JAG VÄLJA??? Hjälp mej snälla. Har ni några kombi modeller som ni kan rekomendera. Behöver inte vara Garmin eller var något jätteavancerat. Som sagt, det ska användas till fritidsfiske.

Ursprungligen postat av Namkong Visa inlägg
    Tjena!
    Hjälp!!!!!!!
    Vad ska jag välja? Är ute efter en kombi GPS-ekolod att ha till fiske. Vill ha en kombo för att få mer exakt fart. Men vet inte vad jag ska ta. Kollade först på Garmin 178c och 298c att ta hem från USA. Var i kontakt med gpsdiscount och dom sa att dessa modeller är på väg ut och att Garmin inte ska producera flera av dessa. Dom kom med förslaget Garmin 520s, men jag kollade denna modell och den har en massa buggar i sig(missvisar en massa). Modellen 525 kollade jag sen och såg att dessa tar inte vanliga bluechart eller g2 kort utan en annan sort, men jag tycker jag är uppe i lite för avancerade apparater för att ha till fritidsfiske. VAD SKA JAG VÄLJA??? Hjälp mej snälla. Har ni några kombi modeller som ni kan rekomendera. Behöver inte vara Garmin eller var något jätteavancerat. Som sagt, det ska användas till fritidsfiske.
    Verkar ju konstigt om Garmins 298C utgår den kom ju förra året om jag minns rätt och ersatte då den jag har 188C och det är kanonbra kombiinstrument som jag varmt kan rekomendera, 298.an är lättare att koppla till dator om Du vill göra det.

Personligen fördedrar jag den stående skärmen på 188/298 jämfört med 178 som har liggande den ger lite för dålig framförhållning vid navigering, så slå Du till på en 298C så har Du en kanonbra fiskekompis som inte bara hjälper Dig att hitta till fiskeställena utan hem med även i dimma och mörker samt talar om hurvida det finns något spännande under båten.

Kommentera

Jag har ett Garmin 178C Sounder, ett kanonbra lod/GPS. Om du kan få tag på ett så tveka inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Verkar ju konstigt om Garmins 298C utgår den kom ju förra året om jag minns rätt och ersatte då den jag har 188C och det är kanonbra kombiinstrument som jag varmt kan rekomendera, 298.an är lättare att koppla till dator om Du vill göra det.

Personligen fördedrar jag den stående skärmen på 188/298 jämfört med 178 som har liggande den ger lite för dålig framförhållning vid navigering, så slå Du till på en 298C så har Du en kanonbra fiskekompis som inte bara hjälper Dig att hitta till fiskeställena utan hem med även i dimma och mörker samt talar om hurvida det finns något spännande under båten.

Jag vet att det låter konstigt, men jag beställde 298 för 4 veckor sen av gpsdiscount och inget hände. Kontaktade dom via telefon och dom sa att det var svår att få tag på den pga att den var utgående ur produktion. trodde inte på dom och gick till erlandssonds brygga i solna och dom bekräftad detta. men jag funderar på att ta 298 ändå för de var exakt det jag letade efter. 500 serien som kommer nu är lite overkill för ändamålet jag ska ha den till. Måste piska på gpsdiscount lite att få tag på den.

Kommentera

Har en Garmin 178c. Kan man inte höja volymen på alarm-ljuden?
          Knappt hörbart ju.

Kommentera

Generellt sett så tycker jag inte om kombigrejor. Det är bättre med två seperata enheter. Men ska man tvunget ha en kombi så hade jag köpt ett Lowrance istället för Garmin. Garmin gör förmodligen de bästa navigatorerna till sportfiske men deras lod är inte mycket att hänga i granen. Lowrance gör å andra sidan mycket bra lod och helt ok navigatorer så då är valet enkelt. Enda nackdelen är att Lowrance bara har 1000 waypoint mot Garmins i vanliga fall 3000. Men ska man inte markera en massa toppar och kanter på samma kort så gör det ju inget.
            Har du råd så köp en enhet ut LCX-serien. Riktigt fina. Annars får det väl bli X510:an
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka