Båtstorlek! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtstorlek!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtstorlek!

Hej!

Funderar på att skaffa en båt. Har kollat på Silver hawk 580 samt Silver eagle 630.
    Nån som har erfarenhet av fiske från ovannämda båtar kanske kan ge mig svar på om 580n kanske är lite liten om man är 3 fiskande.
    Kan tänka mig att 630 är mera lämpad om man ska vara ett 3-4 fiskande ombord.

Mvh
    Johan P

Jag har fiskat i en Silver 580.

3 personer kan det bli kinkigt, speciellt om du fiskar efter HÖ, korta kast dvs
    för 2 man är den perfekt! stort ytrymme.
    Skippa den 3:e som skall fiska med er? :P

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
      Hej!

Funderar på att skaffa en båt. Har kollat på Silver hawk 580 samt Silver eagle 630.
      Nån som har erfarenhet av fiske från ovannämda båtar kanske kan ge mig svar på om 580n kanske är lite liten om man är 3 fiskande.
      Kan tänka mig att 630 är mera lämpad om man ska vara ett 3-4 fiskande ombord.

Mvh
      Johan P
      Silver på 580 är väl Sharken iaf är polarens Shark 580 Hawken är 540 men skit samma

Sharken är kanon att fiska 2 man ifrån men 3-4 är den för liten för dessutom går Eageln bättre i sjön när det blir skitväder så med Dina behov som grund skulle jag tveklöst välja Eageln i CC utförande, annars är ju nya Eagle 650WA en kanon bra fiskemaskin

Kommentera

Som ni säger, det beror ju mycket på vilket fiske man ska bedriva. Jag har en Silver hawk 520, det går utmärkt att vara 3 i den om alla kan fiska, dvs har koll på grejorna. men inget som rekomenderas under längre perioder. Om man är 4 st i båten tror jag att Eagle DC skulle vara perfekt, dessutom så klarar den ju i stort sett alla väder.
        .................................................. ......................
        :popcorn

Kommentera

Ja tanken är väl att man ska ha med några i båten. Kollade idag på 580 dc och den såg ju ganska liten ut ändå....

Ska fundera vidare men just nu lutar det åt en 630 CC.

Kommentera

Shit vilka krav ni har på båtarna. Svårt med 3 pers i en 5,8 meters båt, detta kanske stämmer om det bara är rookies som kastar lite hur som helst.
            Visst är det bekvämt med mycket yta men det är ju inget krav.

Vi fiskar 2 st i min 3,6 meters båt utan några större problem, ibland är vi 3 st och då blir det lite trångt. Är man 3 st så kan man ju inte ha med sig en massa prylar men det klarar man sig ju utan.

I min förra mittpulpetare Bella 640R så fiskade vi ledigt 3 pers men vi kunde även vara 4 st utan något som helst problem.

Det viktiga när man skall fiska fler i båten är ju att alla är uppmärksamma i bakkastet så att man itne viftar av varandras spön eller krokar nån kompis i nacken.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hawk 540 CC är budgetallternativet, har man kosing så äre bara att smacka på en Eagle 630 CC
              G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Tanken är att kunder ska med ut. Jag räknar med att de i de allra flesta fallen har begränsade erfarenheter inom sportfiske och spösvingande.

Hade det varit jag och polarna som skulle ut så hade det inte varit nån match med en mindre båt.

Mvh
                Johan Pettersson

Kommentera

Glöm inte vilka utbildningar du skall du nu om du skall guida
                  G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

3 pers får ledigt plats i en Ockelbo B16, så det kan väl inte vara något somhelst problem i de båtar som nämns ovan (som är en hel meter längre än en B16) Hur kastar ni egentligen? Flugfiske?
                    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka