Djuprigg Fastsättning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuprigg Fastsättning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Djuprigg Fastsättning

Hej
    Jag köpte mej en djuprigg för mitt insjöfiske, problemet nu är hur pass kraftiga doningar behöver jag för att sätta fast den i båten.
    Jah har sågat till en trekantig skiva av 12mm båtplywood som jag tänkte sätta i akterhörnet med typ 3st M6 eller M8 rostfri vagnsbult i var sida med extra stora brickor i botten, blylodet jag inhandlat väger 3kg.
    Så frågan är tror ni detta kommer att hålla? eller blir det så pass kraftiga påfrestningar vid trolling så att jag får tänka om
    Tacksam för svar
    Thomas

Jag skulle i stället för brickor be nån på en plåt firma att klippa till några rostfria remsor 5cm breda och 2mm tjocka och lägga dom hela vägen mellan bultarna så även under riggen och minst M8 i bult väg

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Det är alltså mycket påfrestningar på grejorna så att det krävs kraftiga skruvar att dra ditt riggen med?
      (Dum fråga) Löser riggen ut och släpper vajern om man går fast? (Cannon rigg)

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
        Det är alltså mycket påfrestningar på grejorna så att det krävs kraftiga skruvar att dra ditt riggen med?
        (Dum fråga) Löser riggen ut och släpper vajern om man går fast? (Cannon rigg)
        Drar du inte åt broms handtaget så mycket så släpper den efter lina men det blir ändå stora påfrästningar om man går fast i botten. Men det brukar gå att undvika om man har lite koll på ekolodet och inte sniffar botten med sänket. är det en sport troll eller en easy troll?

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Snikvariant Laketroll
          http://www.cabelas.com/cabelas/en/te...985&hasJS=true
          Senast ändrad av Fiskbil; 2007-04-24, 06:10.

Kommentera

Ett tips:Gör en brott länk/tafs mellan vajer och lod, jag kör med 0,5m 0,60 lina och det funkar fint för mig.
            Sätter hellre lodet än sliter sönder båten!
            Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
              Hej
              Jag köpte mej en djuprigg för mitt insjöfiske, problemet nu är hur pass kraftiga doningar behöver jag för att sätta fast den i båten.
              Jah har sågat till en trekantig skiva av 12mm båtplywood som jag tänkte sätta i akterhörnet med typ 3st M6 eller M8 rostfri vagnsbult i var sida med extra stora brickor i botten, blylodet jag inhandlat väger 3kg.
              Så frågan är tror ni detta kommer att hålla? eller blir det så pass kraftiga påfrestningar vid trolling så att jag får tänka om
              Tacksam för svar
              Thomas
              hej Fiskbilen; Följ först Team Chars råd och sedan kan du limma ihop två 12 mm båtplywoodskivor så att det blir en 24 mm skiva att fästa i akterhörnet. Det finns inget bra som inte kan göras lite bättre!
              Please save One Big Salmon for me!
              Old Firehand

Kommentera

Tack för alla svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar