alkylatbensin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

alkylatbensin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• alkylatbensin

Jag har en 2 taktare utombordare yamaha.
    I handeln finns det oftast 4 takts alkylatbensin som ska oljeblandas, vilket rekommenderas.
    Det jag undrar över hur stor skillnad är det på oljan i färdigblandad 2 takts alkylatbensin och om det går att använda den oxo?

Jag har hittat detta svar på nätet

"Aspen 2-taktsolja är i första hand utvecklad för att möta de hårda krav som luftkylda högprestandamotorer ställer. Utombordare som är direktkylda med sjövatten ställer lägre krav på temperaturtålighet. Det finns så kallade outboard oljor, som i första hand bör användas i sjövattenkylda utombordsmotorer."

Det handlar inte om en dyr motor och 4 hästars äldre modell, och jag har mer att vinna än att förlora om det är gångbart.

Nån som är insatt i detta?

Ursprungligen postat av Grz Visa inlägg
    Jag har en 2 taktare utombordare yamaha.
    I handeln finns det oftast 4 takts alkylatbensin som ska oljeblandas, vilket rekommenderas.
    Det jag undrar över hur stor skillnad är det på oljan i färdigblandad 2 takts alkylatbensin och om det går att använda den oxo?

Jag har hittat detta svar på nätet

"Aspen 2-taktsolja är i första hand utvecklad för att möta de hårda krav som luftkylda högprestandamotorer ställer. Utombordare som är direktkylda med sjövatten ställer lägre krav på temperaturtålighet. Det finns så kallade outboard oljor, som i första hand bör användas i sjövattenkylda utombordsmotorer."

Det handlar inte om en dyr motor och 4 hästars äldre modell, och jag har mer att vinna än att förlora om det är gångbart.

Nån som är insatt i detta?

Blir lite osäker på om Du blandat ihop detta lite eller om jag fattat helt fel, men så här har jag fattat det Du skriver iaf!

Alkylat är en sorts bensin och ingen olja som ska blandas in, Alkylat bensin ska enbart användas i 2Takts motorer INTE i 4Taktare, Blanda in biologisk 2Taktsolja av Outboard typ så har Du reducerat Din 2 Taktares miljöskadliga utsläpp med 80-90% och Du kan ha ett gott miljösamvete när Du kör

Fördelar med att köra på Alkylat jämfört med 95 Oktan blyfri förutom minskade utsläpp är att motorn varvar bättre, ryker mindre, luktar mindre och mindre oförbränd bensin rinner igenom motorn oförbränd tack vare högre förbränningsgrad.

Vad Du ska tänka på när Du går över till Alkylat är att det kan ta hårt på packningar och slangar av gummi så håll koll på dem och byt till nya om Du ser förändringar!!

Kommentera

Var kanske inte helt klar i min frågeställning, det finns både 2 takt och 4 takts alkylatbensin.

2 takt

4 takt

här har du mer svar inom området

Miljövänligare bränsle är det vilket är ju den stora fördelen men, vad jag vet så är det här med packningar och slangar ett frågetecken.
      Vad jag vet så är det enstaka gräsklippare som har stått över en vintern med soppa och krånglat därefter.

Min fråga är hur stor skillnad är det på oljan på luftkylda och vattenkylda motorer egentligen.
      Vattenkylda ställer lägre krav ser det ut som.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 824 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka