Igår ringde jag runt till olika försäkringsbolag lite på måfå för att om möjligt kunna skära lite i driftskostnaderna för båten. Har kört Atlantica ett par år nu och är lite missnöjd med att de inte vill sänka avgifterna i den takt som borde vara rimligt med tanke på båtens åldrande, nautisk kompetens och skadefrihet m.m. Det visade sig att jag sänker priset på min försäkring med 40% om jag byter till If. Nu har jag inte lusläst villkoren ännu, men nog kan man har roligare för de två tusen som jag sparar varje år genom att byta bolag. Är det nån som har haft att göra med If i båtförsäkringsfrågor?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtförsäkring
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av PÅK Visa inläggÄr det nån som har haft att göra med If i båtförsäkringsfrågor?
Kommentera
-
Hej!
Jag har min båt försäkrad hos IF.
Förra året körde jag på en grynna, med resultatet att propeller och hela växelhuset med innehåll behövde bytas.
Tog väl ca: 2 veckor från skada till att båten var lagad(lite väntetid på växelhuset, beställdes från Belgien).
Motorn är en 05:a, så allt som byttes är helt nytt.
Inget knorr och gnissel från IF, funkade kanonbra, så jag e nöjd.
Kommentera
-
Har IF. Hade en incident med min plotter/ekolod varvid displayn sprack. Ej garanti. Fick ut en ny plotter då den gamla ej var kostnadseffektiv att reparera. Det jag fick ut ersättningsplottern på var tillägaförsäkringen Båtextra. Funkade super. Tog denna försäkring för att slippa skruva av motorn över vintern.
Då olyckan hände så var jag nära att kasta plottern i havet pga ilska över det inträffade. Som tur var gjorde jag det ej. När vi senare kom hem efter denna norgeresa påminde min sambo mig att jag skulle höra mig för hos mitt försäkringsbolag. Hade från början inte en tanke på att tillägsförsäkringen täckte detta.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mb69 Visa inläggHej!
Jag har min båt försäkrad hos IF.
Förra året körde jag på en grynna, med resultatet att propeller och hela växelhuset med innehåll behövde bytas.
Tog väl ca: 2 veckor från skada till att båten var lagad(lite väntetid på växelhuset, beställdes från Belgien).
Motorn är en 05:a, så allt som byttes är helt nytt.
Inget knorr och gnissel från IF, funkade kanonbra, så jag e nöjd.
Tackar, det låter bra. Om samma villkor gäller för vinterförvaringen m.m. som Atlantica så är saken biff.
Kommentera
-
IF har dom överlägset bästa villkoren. Tecknar du Båtxtra så behöver du inte ens låsa fast båten eller motorn om den är på mer än 50 hk. Fick min obromsade 30-kärra stulen för ett par år sen och knorrade ingenting, fick skälig ersättning inom 14 dar
Kommentera
-
Jag har också IF. Både för båten och mitt reggade släp. Ringde runt till flera olika bolag innan jag fastnade för IF. De var helt klart billigast. Min båt är försäkrad till 15 000 så den är inget vrålåk. De lät vettiga när jag frågade om jag skulle få ut pengar vid olika senarier. Ringde även och kollade med skadereglerare vad som gäller rent praktiskt. De lät helt klart vettiga.
Dock har jag inte som tur är behövt utnyttja försäkringen ännu.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av StyvCoolingHej!
Det här blir mitt första inlägg efter idogt lurkande
Fick ett bra pris på en plastbåt...2 Foton2025-02-05, 20:22 -
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 869 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()