Koppla Elmotorn till ett Batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla Elmotorn till ett Batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppla Elmotorn till ett Batteri?

Har en simpel fråga på grund av min otekniskhet.

Till min senaste elmotor är Kabeln till batteriet försedd med två "halv månar" som "kontakt". Har köpt ett Marine batteri som förutom de två polerna (där man sätter klämmorna) så har denna även ett Stift eller typ skruv.

Till batteriladdaren följet både klämmor och kontakt som är en bricka, med hål.

På den förra elmotorn satt det "större kontakter som man skruvade på Batteriets poler”.

Visst jag skulle kunna kapa den nya sladden och sätta på sådana klämmor, men jag skulle hellre sätta dit halvmånarna kring stiften, tydligen med någon skruv.

Har varit i en massa butiker och jag får inga svar vad jag ska köpa för att fästa sladden från elmotorn till Batteriets stift.

Vad ska jag köpa?

Var kan man köpa något sådant?

Vad är det bästa sättet att koppla elmotorn med batteriet?

Hoppas ni förstår problembilden och ber om ursäkt för att jag inte kan den rätta terminologin på el prylarna.

Tacksam för svar!!!

// Ivman

Vad är det för Elsnurra??
    Har inte sett några kontakter som ser ut som halvmånar eller liknande det brukar vara en kabelsko av ringtyp som passar på en vanlig polsko bult, men det låter ju inte som Dina ser ut så.

Det viktiga är att ha rejäl kontaktyta då det är mycket ström som ska passera och ju enklare det gör det ju bättre.

Ska Du bara ha batteriet till elsnurran så skulle iaf jag skaffa såna där snabbkopplingar som man monterar på sladden och sen knäpper fast direkt på batteripolen utan behov av verktyg, finns hos Classe, Jula eller BT.

Kommentera

Claes Ohlson för 98.- SEK.

Kommentera

jag har också sånna på min minnkota 30, men jag såg nån som hade skrivit här på forumet om nån sorts snabbkoppling man bara tryckte fast på batteriet, tänkte att jag skulle nyta till nått sånt, annars kan du väl bara ha 2 vingmuttrar och skurva fast med?

precis som de test just postade

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Vad är det för Elsnurra??
          .
          minnkota 36

Kommentera

Jag moddade precis min Minnkota från halvmåneformade kabelskor till snabbkopplingarna jag postade här ovanför.
            Du behöver bara en avbitare och en skruvmejsel. Det tar 5 minuter och blir jättebra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
              Jag moddade precis min Minnkota från halvmåneformade kabelskor till snabbkopplingarna jag postade här ovanför.
              Du behöver bara en avbitare och en skruvmejsel. Det tar 5 minuter och blir jättebra.
              Det var just dem snabbisarna jag menade, tack för länken och bilden Test005

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Håller med. Är guld med dessa snabbkopplingar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivman Visa inlägg
                  Har en simpel fråga på grund av min otekniskhet.

Till min senaste elmotor är Kabeln till batteriet försedd med två "halv månar" som "kontakt". Har köpt ett Marine batteri som förutom de två polerna (där man sätter klämmorna) så har denna även ett Stift eller typ skruv.

Till batteriladdaren följet både klämmor och kontakt som är en bricka, med hål.

På den förra elmotorn satt det "större kontakter som man skruvade på Batteriets poler”.

Visst jag skulle kunna kapa den nya sladden och sätta på sådana klämmor, men jag skulle hellre sätta dit halvmånarna kring stiften, tydligen med någon skruv.

Har varit i en massa butiker och jag får inga svar vad jag ska köpa för att fästa sladden från elmotorn till Batteriets stift.

Vad ska jag köpa?

Var kan man köpa något sådant?

Vad är det bästa sättet att koppla elmotorn med batteriet?

Hoppas ni förstår problembilden och ber om ursäkt för att jag inte kan den rätta terminologin på el prylarna.

Tacksam för svar!!!

// Ivman
                  Hej Ivman; Din förfrågan var helt naturlig och varken simpel eller oteknisk! OJOP polsnabbkopplingar är de bästa batteriklämmor jag sett och testat! (Se TEST´s OJOP-bild Under cirka 30 år var jag agent för JVA-divisionen MINN KOTA Electric Fishing Motors här i Sverige. Förr hade MINN KOTA förkopprade batteriklämmor av järn varav en rödplastad (+) och en svartplastad (-).

För ett tiotal år sedan var det "någon" som stämde MINN KOTA i USA på flera $ 100.000 för att det blev gnistbildningar runt pluspolen när "någon" först satte dit minusklämman och sedan plusklämman på batteriet och demonterade dem i omvänd ordning. Följden blev att JVA tog det säkra före det osäkra och slutade att förse batterikablarna med kabelklämmor. Köp OJOP snabbklämmor för SEK 98:- hos Claes Ohlsson!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Tack för era svar!

Jag är övettyga och tjackar dessa snabbkoblingar i morgon.

// Ivman

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka