Lowrance ekolodsgivare eller Airmargivare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance ekolodsgivare eller Airmargivare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance ekolodsgivare eller Airmargivare

Upptäckte idag att min dubbelfrekvensgivare tilll min LCX-104 har gett upp. 50 khz visar ej någon vidare info längre.

Det blir nu till att införskaffa en ny. Då är frågan om man skall köpa orginalet eller satsa på Airmars givare p66 eller p79. Nackdelen på Airmarsgivarna är ju 50 khz är 45 graders spridningsvinkel mot lowrance 36 grader.

Är det någon som har använt båda och kan ge lite feedback på dessa. Använder lodet till havsfiske i norge.

Har även tittat lite på en m256 men kostnade är lite väl hög.

Hej!
    Jag bytte till en Airmars p66 till min Garmin 3010C och då vart det till och med bågar på lodet och den verkar som jag "ser mer" än jag gjorde förut!
    /Anchovyman

Kommentera

Flyttar ett Lowrance LCX-15MT mellan två båtar ganska ofta, alltid bättre upplösning på den båten som har en Airmar p66. Den andra båten har en Lowrance Lei givare.

Kommentera

Har funderingar på om man skall satsa på inombordsgivaren p79 istället för p66. Nackdelen är väl sämre uteffekt. Har alltid haft problem med turbulens kring den gamla givaren och svårt att se något vettigt vid fartökning. har flyttat runt givaren i två år utan att hitta någon vettig plats.

Jag vet inte om utformningen av givarna har något med detta att göra. om p66 är bättre utformad än lowrancegivaren. Jag har en lowrance singelfrekvensgivare brevid vilken har funkat bättre mot turbulens och behållit bottenkontakten i högre farter. Den är ju mindre och smäckrare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen Visa inlägg
          Flyttar ett Lowrance LCX-15MT mellan två båtar ganska ofta, alltid bättre upplösning på den båten som har en Airmar p66. Den andra båten har en Lowrance Lei givare.
          Hej Linålen har du den exakta modell beteckningen på den Airmar givaren du använder??
          Det brukar finnas en liten "kromad" lapp någonstans på kabeln för identifieringen av Airmars givare.
          Är det dubbelfrekvens 50/200?? (utgår från detta)
          Har samma lod med kass originalgivare och vill inte köpa ny LEI då jag inte litar på dem dyrt skit, kan du hjälpa så posta!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av snäck Visa inlägg
            Har funderingar på om man skall satsa på inombordsgivaren p79 istället för p66. Nackdelen är väl sämre uteffekt. Har alltid haft problem med turbulens kring den gamla givaren och svårt att se något vettigt vid fartökning. har flyttat runt givaren i två år utan att hitta någon vettig plats.

Jag vet inte om utformningen av givarna har något med detta att göra. om p66 är bättre utformad än lowrancegivaren. Jag har en lowrance singelfrekvensgivare brevid vilken har funkat bättre mot turbulens och behållit bottenkontakten i högre farter. Den är ju mindre och smäckrare.
            Snäck mycket svårt att få givare att fungera bra på lätta skrov i planing för liten våt yta helt enkelt givaren kommer för nära propellerströmmen hur fan man än gör
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Hej Linålen har du den exakta modell beteckningen på den Airmar givaren du använder??
              Det brukar finnas en liten "kromad" lapp någonstans på kabeln för identifieringen av Airmars givare.
              Har samma lod med kass originalgivare och vill inte köpa ny LEI då jag inte litar på dem dyrt skit, kan du hjälpa så posta!

Ska kolla om jag hittar den exakta modellbeteckningen. Dubbelfrekvens ja.
              Använder bara en.

Kommentera

Hakar på med en fråga i ämnet då givaren till mitt X-85 börjar ge upp och eftersom även själva lodet är på upphällningen (skärmen delvis dålig) så vill jag inte lägga ut för mycket då det ändå ska bytas framöver, så finns det Airmar givare till X-85 som ärr billigare än original givarna och var hittar man dem??

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg

TAMTAM du har Pm. Tror jag hittade något.
                  Rospiggen, de är knappast billigare än Lei, men kanske bättre.
                  Senast ändrad av Guest; 2007-04-04, 22:00.

Kommentera

TAMTAM. Du har ingen mail? Eller Pm. Skickar uppgifter så här istället.
                    Det jag hittade på givarkabeln framme vid kopplingen till ekolodet var en vit lapp med dessa tecken.
                    PN 31-395-1-01 Rev 01 TRIDUCER@P66 50?200khz-a
                    Min givare har dubbla frekvenser, temp och speed.
                    Detta är det bästa jag kan ge dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka