Styrpulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Styrpulpet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Styrpulpet

    Hej! Har tänkt att köpa mig en begagnad styrpulpet i 5 meters storleken. Har tänkt mig en ca 25 hk 4- takts motor.
    Finns mycket äldre begagnade. Hur gammal motor vågar man satsa på? Förstår att det beror på service mm.
    Men någon som har tips att tänka på vid lite äldre motor?​

  • #2
    Det finns en hel del tips om detta ämne i gamla trådar som Du kan kolla på först och saknar Du någon info så fyll på med frågor i denna tråd.

    Som ett grundtips skulle jag säga tt 25 hk på en 5m styrpulpetare är på tok för klent, brukar behövas min 40 hk gärna mera för att få ett bar gångläge med en vettig bränsleekonomi, så något att tänka på .

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret. Båten skall användas mest till fiske men kanske för klen motor till den längden på båt.
      Har hittat en Yamaha 25hk 4-takt årsmodell 2000.
      Vågar man köpa en 24 år gammal motor?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jossehj Visa inlägg
        Tack för svaret. Båten skall användas mest till fiske men kanske för klen motor till den längden på båt.
        Har hittat en Yamaha 25hk 4-takt årsmodell 2000.
        Vågar man köpa en 24 år gammal motor?
        Yamaha 25 är i mina ögon för klent, att den är gammal är mindre viktigt om den är välskött, däremot en av samma ålder som inte blivit skött saknar helt värde och bör bli skrot.
        Det är som att köpa en beg bil då 4Taktare är samma teknik som vanliga bilmotorer och inte tvekar folk speciellt för att köpa en +20 år gammal bil som är välskött , den har många år kvar men när det gäller båtmotorer så är folk nojiga av någon orsak.

        Men som sagt leta efter en större maskin så slipper Du bli besviken och ångra Dig, mitt standardtips för motorval är att kolla vad båten har för rek max motorstyrka och skaffa det eller lite över så har Du reservkraft och kan köra den lugnare och snålare vilket lönar sig i längden.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 751 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka
         
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        14 727 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
        694 svar
        198 156 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nybörjare-igen  
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        27 svar
        14 094 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Mudwater  
        Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
        16 svar
        3 537 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg Dannii578  
        Arbetar...
        X