Vad hade du valt - Tracker Superguide/Proguide v16sc / Starweld Fusion 16 SC 2024 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hade du valt - Tracker Superguide/Proguide v16sc / Starweld Fusion 16 SC 2024

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad hade du valt - Tracker Superguide/Proguide v16sc / Starweld Fusion 16 SC 2024

Hej Fiskare

Jag har varit sugen att skaffa mig en dedikerad fiskebåt för mindre/mellanstora vatten och behöver lite råd. Några av er har kanske kört följande båtar och kan kommentera lite när det gäller a) stabilitet b) körupplevelse c) sjövärdighet d) kvalitet.

De båtar jag tittar på är:
    Tracker Superguide V16sc
    Tracker Proguide V16sc
    Starweld Fusion 16 sc
    Starweld Fusion Pro 16 sc
    Buster M1 Fish
    Båt XXX som jag inte tänkt på...

Mercury på tracker och suzuki på Starweld

Innan nån säger att jag inte borde sätta min fot på nått vatten om jag inte har en 6 meters båt med 200hp så är inte denna båt tänkt till att åka offshore eller åka ut på vänern när det blåser 16m/s. Det är små och mellanstora sjöar och eventuellt ut innanskär när det är lungt väder nångång per år för havsöring/makrill (västkusten)

Generellt så känns det som att Starweld båtarna konkurrerar mer med Proguide än Superguide men jag kan ha fel. Jag är inte intresserad av att köpa en bad-båt och bygga kastdäck själv. Båten ska vara aluminium så den är hållbar för att traila varannan dag upp och ner. Det ska finnas en massa förvaring i båten och den ska åka på en 1000kg trailer.

Välkommna att dela era erfarenheter eller föreslå något annat

Beror mkt på vilken typ av sjö, min erfarenhet av dom jänkebåtar jag har åkt är att dom inte går lika bra i våra vatten för vi har inte samma typ av sjö/vågor & det skvätter betydligt & man blir blöt. Har några kamrater som har byt från HR 465 & Buster M till Crestline/Starweld som fiskar mkt i Mälaren, dom åker ogärna till samma ställen som gick bra med HR & Buster när det blåste.
    Men när man väl är på plats är jänkebåtar grymma att fiska ifrån.

Jag hade tittat på båtar som kommer från andra sidan Östersjön typ UMS finns säker många andra, fördelen är att dom båtarna är byggda efter våra vatten & dom länder som är skickligaste på svetsa i aluminium ska vara våra grannar i Öst.

Val av motor då hade jag hellre valt Suzuki den har kamkedja & går tystare än Mercury & kvaliten ska vara lite bättre, har haft Suzuki 50hk tidigare & var jätte nöjd, har idag en Mercury 100hk & är nöjd med den också, men hade jag kunna välja hade jag valt Suzuki

Kommentera

De færreste av disse båtene kan trailes på 1000kg trailer med største motoralternativ. I praksis ser du etter en henger på 1200-1500kg.

Hvis du fisker mest alene så er SC fint, fisker du mest sammen med noen så vil du ha DC så matrosen din får et bedre liv. : )

Jeg har forøvrig Starweld Fusion 16DC selv. Litt erfaringer fra den kan du lese om her:

Team Colibri

Kommentera

Alumacraft Escape 165sc är ett alternativ mot superguide om du nu måste ha en pulpetbåt. Finval har flera modeller som intresserar mig men jag är föredrar rorkult till mitt fiske och platsen som man får över mot en pulpet.
        Senast ändrad av brollann; 2024-09-03, 19:14.

Kommentera

Tack för alla svar.

Alumacraft är ju faktiskt ett alternativ. Bor inte speciellt långt från Halmstad så får ta en tripp och kolla in Escape och Classic om dom finns i lager. Jag vill nog ha en pulpet tror jag, har en liten ryds med utombordare samt kört en hel del elmotor 24v på hyrbåtar senaste tiden och visst man får mer plats men jag fiskar ofta själv eller har max 1 till person i båten.

En dual console är ju helt klart bättre när det är kasst väder men jag måste mäta lite då jag kommer att förvara båten i mitt garage och porten är 204cm endast. Misstänker att en hel del DC/WT båtar blir högre än så. Det beror ju så klart också på vilken trailer man har

Vet att många har Alumacraft, visst är dom skroven nitade? En del andra tillverkare hävdar att nitar inte är nått att ha och det ska vara helsvetsat. Ser också att Alumacraft har dubbelskrov vilket känns trevligt, borde ju bidra med lite mindre oljud tänker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            De færreste av disse båtene kan trailes på 1000kg trailer med største motoralternativ. I praksis ser du etter en henger på 1200-1500kg.

Hvis du fisker mest alene så er SC fint, fisker du mest sammen med noen så vil du ha DC så matrosen din får et bedre liv. : )

Jeg har forøvrig Starweld Fusion 16DC selv. Litt erfaringer fra den kan du lese om her:
            Jag har räknat lite på det och du har nog rätt om man tar någon av de tyngre alternativen som jag listade. Dock med t.ex en Alumacraft escape så ska det nog gå bra med 950kg eller 1000kg trailer.

Båt 315kg, motor (merc 50hp + olja) 120kg, batteri 70kg (LifePO4 + AGM), elmotor 30kg, bensin 30kg, fiskeutr 30kg, elektronik 20kg == 610kg last.
            Fogelsta 181000B X lastar 730kg så det ska ju inte vara några problem.

Dock med t.ex starweld fusion SC pro ser det ut så här

Båt 400kg, motor (suzuki DF90 + olja) 160kg, batteri 70kg (LifePO4 + AGM), elmotor 30kg, bensin 50kg, fiskeutr 30kg, elektronik 20kg == 760kg last
            Då är nog Fogelsta 201300B X ett bättre val som tar 980kg

Det är ju inte helt enkelt att räkna på vikter. Känner att man behöver ha lite buffert i beräkningarna t.ex extra 100kg så man inte åker dit på övervikt av släpet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkfish Visa inlägg
              Tack för alla svar.

Alumacraft är ju faktiskt ett alternativ. Bor inte speciellt långt från Halmstad så får ta en tripp och kolla in Escape och Classic om dom finns i lager. Jag vill nog ha en pulpet tror jag, har en liten ryds med utombordare samt kört en hel del elmotor 24v på hyrbåtar senaste tiden och visst man får mer plats men jag fiskar ofta själv eller har max 1 till person i båten.

En dual console är ju helt klart bättre när det är kasst väder men jag måste mäta lite då jag kommer att förvara båten i mitt garage och porten är 204cm endast. Misstänker att en hel del DC/WT båtar blir högre än så. Det beror ju så klart också på vilken trailer man har

Vet att många har Alumacraft, visst är dom skroven nitade? En del andra tillverkare hävdar att nitar inte är nått att ha och det ska vara helsvetsat. Ser också att Alumacraft har dubbelskrov vilket känns trevligt, borde ju bidra med lite mindre oljud tänker jag.
              Jag har en crestliner som är helsvetsad men var på väg att köpa en ny Alumacraft Escape eller Classic när min båt dök upp på annons, Alumacraft är ju nitade men jag har inte hört att det ska vara något större problem med dem, flera som har alumacraft använder dem flitigt och de verkar hålla mnst lika bra som svetsade skrov.

Kommentera

Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg

Jag har en crestliner som är helsvetsad men var på väg att köpa en ny Alumacraft Escape eller Classic när min båt dök upp på annons, Alumacraft är ju nitade men jag har inte hört att det ska vara något större problem med dem, flera som har alumacraft använder dem flitigt och de verkar hålla mnst lika bra som svetsade skrov.
                Jag var nere hos Westgear igår och kollade på Alumacraft. Tycker det var rätt stor skillnad mellan Escape och Classic där Escape definitivt kändes mer budget. Classic 165 Sport var fin och efter lite mätning så verkar det som ekipaget blir 195cm högt på en Tiki BP-1000 RBA trailer och jag har 205cm höjd på garaget så det ska nog gå in.

Kommentera

Spännande att följa denna tråd då jag är sugen på Westgear 450 WG båt .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 792 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka