Dags för ny båt - Kimple eller Linder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags för ny båt - Kimple eller Linder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dags för ny båt - Kimple eller Linder?

    Hej!
    Står i begrepp att skaffa en ny båt som ska användas till fiske i små sjöar samt inomskärs. Är idag ägare till en gammal plasteka med och en Suzuki 6 hk fyrtakt från 2018. Båten väger ca. 120 kg. Jag har inga krav på att ta mig fram särskilt fort, min nuvarande kombination gör ca. 10 knop vilket är tillräckligt för mig.
    Jag har två alternativ som jag funderar över, Kimple 430 Catch och Linder 400 Sportsman.

    Skiljer sig kvalitén mellan de båda båtarna? Är andrahandsvärdet bättre på en Linder? Linder är kanske stabilare med lite högre fribord?

    Klarar dessa aluminiumbåtar att bli rutinmässigt trailade utan problem med tanke på den tunna aluminiumet? (kanske en dum fråga)

    I de båda båtarnas specar står det att man rekommenderar en motorstyrka mellan 6 – 10 hk med rorkult eller 15 – 20 med styrpulpet. Om jag väljer en motor på 6 hk förmodar jag att ingen av båtarna kommer upp i plan men kan man räkna med en hastighet på ca. 10 knop om jag är ensam i båten? Väljer jag Kimplebåten kan jag behålla min motor som har kort rigg, väljer jag Linder behöver jag även köpa ny motor men eftersom budgeten är begränsad så lär det bli en motorstyrka på 6hk.
    Jag tar tacksamt emot synpunkter!
    Vänligen

  • #2
    Båda tål att trailas utan problem. Lindern har bättre andrahandsvärde, men fiskemässigt är de likvärdiga. Egentligen är en sexhästare för liten för båda, jag skulle själv välja en tjugohästare. Men iom att du har bestömt dig för att behålla sexhästaren så skulle jag hellre rekommendera Kimplen som redan har rätt rigghöjd och är något lättare än Lindern. Hur många knop du kommer upp i med sexhästaren kan jag inte svara på. Sedan om motorn känns väldigt trög så kan propellern behöva bytas till en med lägre stigning för att få lite mer ork, men en lägre stigning sänker å andra sidan toppfarten med någon knop.

    Kommentera


    • #3
      om det ej måste vara aluminiumbåt så har annars kayakstore en trevlig variant som passar med 6hk motor.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Båda tål att trailas utan problem. Lindern har bättre andrahandsvärde, men fiskemässigt är de likvärdiga. Egentligen är en sexhästare för liten för båda, jag skulle själv välja en tjugohästare. Men iom att du har bestömt dig för att behålla sexhästaren så skulle jag hellre rekommendera Kimplen som redan har rätt rigghöjd och är något lättare än Lindern. Hur många knop du kommer upp i med sexhästaren kan jag inte svara på. Sedan om motorn känns väldigt trög så kan propellern behöva bytas till en med lägre stigning för att få lite mer ork, men en lägre stigning sänker å andra sidan toppfarten med någon knop.
        Tack för ditt svar!

        Kommentera


        • #5
          Hittade en båt som jag tror passar dina behov: https://www.venetuonti.fi/tuote/vertico-350/ . Ser ut att vara stadigt byggd och toppar 18kn med 9,8 hk och två man, ca 272 kg vikt inklusive motorn. Kommer säkert upp i 15kn med en 6:a. Kostar 3290€.

          Kommentera


          • #6
            Liten och fin men man saknar avlastningsyta mellan bakre sitsen och aktern. Ett stort gapande hål är jobbigt. Du bör bygga dit något "akterbord" om du väljer denna lilla båt.
            Sportsman 400 har en väl planerad akter med fin avlastningsyta.

            Kommentera


            • #7
              Det där "gapande hålet" är perfekt att lägga tanken och eventuella batterier i. I min Quintrex som har samma konstruktion finns det plats för tanken och start- och elmotorbatteriet bakom aktertoften, inget ligger i vägen på durken. En Linder 400 är iofs en bra båt, men då ska man ha minst en 20hk motor, inte en 6:a. Hade förresten en Linder 355:a för länge sedan som hade en "avlastningsyta" bakom aktertoften, vilket gjorde att man hade tanken och elmotorns batteri i vägen hela tiden när man rörde sig på durken. Hade varit bättre om de hade flyttat aktertoften framåt ett par tre decimeter så att man hade fått bort skrotet från durken. Annars en bra båt som gick som f-n med 15hk i aktern.

              Kommentera


              • #8
                Tack för ert engagemang! Gällande motorstorlek tänker jag att l många av de sjöar jag fiskar i råder det hastighets begränsning på 5 knop. Med min nuvarande båt och min 6 a kommer jag upp i 12 knop och med den hastigheten når jag mina favoritplatser på ett par minuter även då jag fiskar i Blekinge. Naturligtvis rör jag mig inte över jättestora ytor. Det går naturligtvis fortare med en 20 hk men jag har svårt att motivera mig en utgift på 40.000 vilket tex en Suzuki kostar. Dessutom känns det bra att kunna plocka av motorn för att på så sätt kunna låsa in den i mitt lilla förråd. Båten kommer att förvaras i en carport en bit bort från bostaden och med tanke på stöldrisken vill jag inte ha motorn hängandes på båten

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
                  om det ej måste vara aluminiumbåt så har annars kayakstore en trevlig variant som passar med 6hk motor.
                  https://www.kayakstore.se/products/m...-385-sandstorm
                  Sett den båten med. Men 45000kr för en liten plastbåt. Helt sinnessjukt. Vet seriöst inte vad som är vitsen med den? Ex kostar en linder sportsman 355. 30000kr. 15000kr billigare. Du kan få en 355 ihop med en 6hk motor för samma pengar som milha båten kostar utan motor.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
                    Tack för ert engagemang! Gällande motorstorlek tänker jag att l många av de sjöar jag fiskar i råder det hastighets begränsning på 5 knop. Med min nuvarande båt och min 6 a kommer jag upp i 12 knop och med den hastigheten når jag mina favoritplatser på ett par minuter även då jag fiskar i Blekinge. Naturligtvis rör jag mig inte över jättestora ytor. Det går naturligtvis fortare med en 20 hk men jag har svårt att motivera mig en utgift på 40.000 vilket tex en Suzuki kostar. Dessutom känns det bra att kunna plocka av motorn för att på så sätt kunna låsa in den i mitt lilla förråd. Båten kommer att förvaras i en carport en bit bort från bostaden och med tanke på stöldrisken vill jag inte ha motorn hängandes på båten
                    Har tidigare haft en linder 400 och kan bara prata gott om den. Men du överväger inte en 355? Då kommer din 6hk med kortrigg passa rätt bra. Är faktiskt en riktigt trevlig modell också.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 005 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 410 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X