Trolling med tvåtaktare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling med tvåtaktare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling med tvåtaktare

Vi var ute för första turen efter gäddleken igår.
    Trollade lite i en å i närheten. Men våran båtmotor ville inte hjälpa till.
    Vi har köpt en5m Cresent med 35hk motor. En tvåtaktare, Efter ett tag hostade den gick ojämt m ideliga motorstopp. Allt mer svårstartad blev den också.
    Eftersista motorstoppet fick jag offra min Nilsmaster... *Suck* för vi drev iväg och det primära målet blev att ta sig hem med motorn igång. Det lyckades efter 15 min ryckande i snöret. Jag gissar att den helt enkelt sotade igen.
    Så till min fråga. Vilka faktorer på verkar motorn på detta sätt. Normalt är den lättstartad. om man bara ger den lite gas. fast vi brukar bara köra med den inte slöåka som vid trolling. Vad ska jag alltså tänka på vad gäller bensin, oljeblandning körtempo/drivankare osv
    Är tvåtakt o trolling oförenliga begrepp?

Kom med råd!!!!

Cuålfolks

Uttern_

PS: Imorgon blir det mitt livs första vrakfiske!!!!!
    Den gamle och navet
    (han som e ute å cyklar)

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
    Vi var ute för första turen efter gäddleken igår.
    Trollade lite i en å i närheten. Men våran båtmotor ville inte hjälpa till.
    Vi har köpt en5m Cresent med 35hk motor. En tvåtaktare, Efter ett tag hostade den gick ojämt m ideliga motorstopp. Allt mer svårstartad blev den också.
    Eftersista motorstoppet fick jag offra min Nilsmaster... *Suck* för vi drev iväg och det primära målet blev att ta sig hem med motorn igång. Det lyckades efter 15 min ryckande i snöret. Jag gissar att den helt enkelt sotade igen.
    Så till min fråga. Vilka faktorer på verkar motorn på detta sätt. Normalt är den lättstartad. om man bara ger den lite gas. fast vi brukar bara köra med den inte slöåka som vid trolling. Vad ska jag alltså tänka på vad gäller bensin, oljeblandning körtempo/drivankare osv
    Är tvåtakt o trolling oförenliga begrepp?

Kom med råd!!!!

Cuålfolks

Uttern_

PS: Imorgon blir det mitt livs första vrakfiske!!!!!
    Vrakfiske på stormigt vatten med en motor som inte startar tycker jag låter helt livsfarligt
    sigpic

Kommentera

Flode!

Självklart ger jag mig inte ut med min 5metare till något vrak. Håller med dig. Det hade varit livsfarligt. Jag ska åka med Falken.
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

En gammal två-taktare och trolling kan vara jävligt bökigt.
        Det som händer är att motorn surar igen, pga att det på tomgång samlas oförbränd bensin i vevhuset. Motorn kräver lite extra soppa för att smörja vev och ramlager och sen slungas det oxå ut bensin av centrifugalkraften när vevpartit snurrar, på tomgång blir det tillslut för mycket och motorn stannar pga för fet blandning. Vid en snålare bränsleblandning och en optimal oljeinblandning kan det bli lite bättre, Men OBS!!! om det blir för snålt kan motorn skära eller så bränner man en kolv. Så vet du inte vad du gör så lämmna in motorn för justering, eller höj varvtalet och skaffa drivankare.
        Om du ligger och trollar och motorn börjar gå dåligt så lägg i friläge och varva ur motorn, så blåser du rent på gammal soppa och motorn går bra ett tag till.
        Men känner du att det kommer att bli mycket trolling framöver så är ju en fyrtaktare oslagbar.

Om motorn stannar för att den är sur, så ta bort tändstiften och torka rent dom. Avlägsna bränsleslangen och ge mycket handgas, så att motorn får mycket luft, då borde den starta mycket lättare.
        Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Låter mer som om det var skit i förgasaren (munstyckena) eller helt enkelt gammal bensin. Det tredje vanliga felet är bränslepumpsmembranet. När den inte går bra eller inte vill starta. Tryck på slangblåsan. Är den mjuk och du kan trycka in soppa. Och att den sen startar, är det membranet. Aldrig fel att kolla att rätt stift sitteri. Och att det är rätt avstånd på stiften. En 35 hk är väl inte det optimala att trolla med. Upp till 25-30 hk går bättre.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen : Självklart är det nåt som är trasigt. Vore väl konstigt annars.
            Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.

Kommentera

Gammal bensin, ja det kan faktiskt var så. Vi funderade över det. Vi har bara fyllt på det som var kvar när vi köpte den. Vet att den inte var mycket använd senaste åren.

Stiften är precis nya.

När den började hosta hjälpte det ibland att pumpa lite med slangblåsan. Skulle alltså kunna ha med membranet att göra.

Motorn är ganska rykig, i o f s är det mest vit rök. Vi misstänker starkt att det var för mycket olja i den bensin som fanns när vi fick tanken. Därför har vi tunnat ut den liiiite. Men det är kanske lönt att göa sig av med bensien o börja om på ny kula helt.

Har ändå en blå Ikeakasse över så vi kanske provar drivankare när vi förnyat bensinen.

Lev väl!

Uttern_
              Den gamle och navet
              (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Calex, måste vara trasigt. Skit i förgasaren räknas det som trasigt. Ett fel är det ju helt klart. Oftast är det ju sunkig gammal bensin med avlagringar som täpper igen i förgasaren. Då hjälper inget annat än att skruva ur munstyckena och rengöra dom. Det är inget som Svenssons ska börja mekka med. Är så fina munstycken där det behövs rätt sorts verktyg och känsla. Bensin skall inte lagras mer än ett halvår. I varje fall inte den bensinen idag som är full av tillsatser som blir som sirap efter för lång förvaring. Och då menar jag bensin som lagrats inomhus.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Köp en mindre motor att trolla med, skulle aldrig komma på tanken att trolla med min 55 Hp tvåtakt motor en hel dag. för det första så tar den mycket mera mer bensin och sen går som en påse nötter som vi säger här nere.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar