Tips på båtmodell för renoveringsobjekt fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på båtmodell för renoveringsobjekt fiskebåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på båtmodell för renoveringsobjekt fiskebåt

Hejsan, är som sagt ute efter ett renoveringsobjekt men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
    Vad för slags båt ska jag leta efter? Vad är prio? Mått? etc kom med tips på vad jag ska tänka på när jag letar efter drömbåten

Ska bli en renodlad fiskebåt som kommer fiskas mestadels i älv och ytterskärgården/öppnare delar av vattnet och då kanske jag behöver tänka på vissa specs på båten.

Kom gärna med tips på modeller/märken som skulle passa utmärkt till mitt renoveringsobjekt

Skulle säga att inte under 5m så den klarar lite sjö i ytterdelarna och gärna lite tyngd för stabilitet, plast eller aluminium är smaksak, plast av äldre modell är billigare men beg alu mera stryktåligt och mindre jobb med underhåll.

De flesta öppna Uttern, Crescent men även Flipper och så Buster, Silver eller annan alu funkar att bygga om, med alu är det viktigt att Du kollar så den inte varit bottenmålad med kopparfärg för då är den förstörd med läckage som följd och dyra reparationer annars lugnt.

Välj gärna en med akterspegel för lång rigg så har Du fler motorer att välja på, sedan om Du vill ha styrpulpet eller rorkult är också smaksak båda gör jobbet, personligen tycker jag styrpulpet och ratt är bekvämast även om det stjäl lite plats men värt det i mina ögon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Skulle säga att inte under 5m så den klarar lite sjö i ytterdelarna och gärna lite tyngd för stabilitet, plast eller aluminium är smaksak, plast av äldre modell är billigare men beg alu mera stryktåligt och mindre jobb med underhåll.

De flesta öppna Uttern, Crescent men även Flipper och så Buster, Silver eller annan alu funkar att bygga om, med alu är det viktigt att Du kollar så den inte varit bottenmålad med kopparfärg för då är den förstörd med läckage som följd och dyra reparationer annars lugnt.

Välj gärna en med akterspegel för lång rigg så har Du fler motorer att välja på, sedan om Du vill ha styrpulpet eller rorkult är också smaksak båda gör jobbet, personligen tycker jag styrpulpet och ratt är bekvämast även om det stjäl lite plats men värt det i mina ögon.
      Just budget mässigt så siktar jag in mig på plastbåt och har mesta dels kikat på båtar runt 4-5m men då höjer jag mig ett snäpp där. Har fått rekommenderat att leta efter kortriggade, är det nå skillnad på lång eller kort? Eller är det bara utbudet? Då jag funderar på att ha rorkult, utesluter dock inte ratten men har fiskat en del i en sån båt (crescent 465) och tycker den är ivägen ibland några speciella modeller på Uttern och Crescent som jag ska kika på? Flipper har jag ingen aning om vad för båt de är så de måste jag kika upp. Tack för svar

Kommentera

Ska man fiska i ytterskärgården vill man nog ha en båt med höga fribord och en motorbrunn som inte sitter precis vid vattenytan.

Åk runt till marinor och företag i ditt närområde som säljer begagnade båtar och kolla hur dessa är byggda. Ta med en tumstock och ta mått på detaljer du ser som viktigt för dig.

Vad vill du lägga i pengar på en båt med motor? 10 000, 50 000 eller över 100 000?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Ska man fiska i ytterskärgården vill man nog ha en båt med höga fribord och en motorbrunn som inte sitter precis vid vattenytan.

Åk runt till marinor och företag i ditt närområde som säljer begagnade båtar och kolla hur dessa är byggda. Ta med en tumstock och ta mått på detaljer du ser som viktigt för dig.

Vad vill du lägga i pengar på en båt med motor? 10 000, 50 000 eller över 100 000?
          Yes så därför de är "bättre" med långrigg dårå?
          Ja det är sant, borde nog ta och göra det
          Tanken i helhet så blir väl hela projektet kanske runt 40-50k om inte mera, med motor o och diverse elektronik (mkt begagnat) men då är bygget uppdelat i etapper så har inga jätte budgetar per månad om man säger så kanske runt 10-15k för motor och båt

Kommentera

Har fått ett erbjudande på en Finnark 500 med styrpulpet. Hittar dock inte mkt info om den men ser ut att vara ett roligt projekt. Tror ni det kan vara nåt? Om det nu är en Finnark 500
            Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 811 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka