Ursprungligen postat av Flex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa upp era träskbåtar
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
Jädrar va smidigt, är den stabil nog att stå och fiska i?
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
Väldigt smidig lösning. Nackdelen är dock att med dessa monterade i aktern så får man ändå lyfta en väldigt stor del av vikten i fören. Själv byggde jag ett par hjul som jag monterar ganska nära mitten på båten genom att dra fast de med ett par tvingar. Fullt utrustad båt med all packning och ändå behöver jag bara lyfta drygt fem kilo om jag stuvar rätt. Nackdelen för mig är montering och demontering vid varje transport men det är några minuters åtgång.
Men du har helt rätt i att man får lyfta ihjäl sig. Dessutom så är jag så pass kort att handtagen i fören hamnar för högt för att lyfta med benen, så det blir axlarna som får ta den största delen utav lyftet.
Jag har börjat fundera på någon annan mittmonterad lösning istället.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
Väldigt smidig lösning. Nackdelen är dock att med dessa monterade i aktern så får man ändå lyfta en väldigt stor del av vikten i fören. Själv byggde jag ett par hjul som jag monterar ganska nära mitten på båten genom att dra fast de med ett par tvingar. Fullt utrustad båt med all packning och ändå behöver jag bara lyfta drygt fem kilo om jag stuvar rätt. Nackdelen för mig är montering och demontering vid varje transport men det är några minuters åtgång.
Kommentera
-
Jag har nu monterat dit dom och provrullat lite på tomten. Båten är så pass lätt så jag upplever inte alls det problem du nämner, men kan tänka mig det blir annat om man rullar båten fullastad.
Med motor, soppadunk och allt man behöver för en fisketur så uppskattar jag till att den väger in på runt 120 kg, då blir det hela lite knöligare.
Det är helt klart hanterbart, men det blir drygt i längden när det är det enda alternativet man har om man vill fiska från båt.
Kommentera
-
Men kapa för guds skull överskottet på skruvarna. Nu är nog visserligen mitt räcke bredare, men jag har ganska många gånger rest mig och slagit skalpen i skruven.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 801 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka