Har en Evinrude 70hk 2 takt som tänder på 2 av 3 cylindrar. Har kollat tändstift, matning mellan tändstift och tändspole samt tändspole, dom delarna fungerar men får som sagt ingen gnista på tändstiftet . Någon som haft liknande fel och vet hur man löser det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Evinrude
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MrD Visa inläggHar en Evinrude 70hk 2 takt som tänder på 2 av 3 cylindrar. Har kollat tändstift, matning mellan tändstift och tändspole samt tändspole, dom delarna fungerar men får som sagt ingen gnista på tändstiftet . Någon som haft liknande fel och vet hur man löser det?
Hej Mr D;
Innan jag köpte min första Yamaha utombordsmotor hade jag Evinrude 2-taktare i mina båtar.
Det enda jag årligen bytte före varje fiskesäsong var tändstift som brukade svartna och gro igen...
Leif Engström
"Old Firehand"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrD Visa inläggHar en Evinrude 70hk 2 takt som tänder på 2 av 3 cylindrar. Har kollat tändstift, matning mellan tändstift och tändspole samt tändspole, dom delarna fungerar men får som sagt ingen gnista på tändstiftet . Någon som haft liknande fel och vet hur man löser det?
Flyttat en av de andra tändspolarna till den positionen? Får du gnista då är det troligen tändspole/kabel/hatt.
Fortfarande ingen gnista. Kolla kontakter och kablar till CDI:n. Hittar du inget där är risken stor att det är CDI:n. Har du tur känner du någon med likadan motor du kan låna CDI:n av för att testa. Annars får du chansa och beställa hem en.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
Du har alltså lokaliserat vilken cylinder den inte tänder på. Har du testat med ett av de andra stiften samt det misstänkta stiftet i en av de andra tändhattarna? Så har du uteslutit dåligt stift.
Flyttat en av de andra tändspolarna till den positionen? Får du gnista då är det troligen tändspole/kabel/hatt.
Fortfarande ingen gnista. Kolla kontakter och kablar till CDI:n. Hittar du inget där är risken stor att det är CDI:n. Har du tur känner du någon med likadan motor du kan låna CDI:n av för att testa. Annars får du chansa och beställa hem en.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inläggHar det uppkommit efter vinterförvaring eller dök det upp plötsligt?
Kommentera
-
Oxid kan ställa till mycket oreda. Kolla att tändspolens jord har ordentlig kontakt. Kolla att alla kontakter till den gnistlösa tändspolen är rena och inte glappar. Prova att byta den gnistlösa tändspolens kontakt till CDIn till en du har gnista på. Ingen gnista på denna spole så sitter felet mellan kontakten och CDIn eller i CDIn. Får du gnista sitter det mellan kontakten och den gnistlösa spolen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 804 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka